Vardagsmakeup

Då var det dags.

Jag har som sagt fått många frågor om hur jag lägger mitt smink. Här kommer ett utförligt inlägg där jag försöker förklara så bra som möjligt hur det går till när jag lägger dag/fest-makeup. Jag började experimentera med smink när jag var drygt tio år gammal. Jag brukade använda min mammas smink när hon inte var hemma. Jag var dock förbjuden att sminka mig upp tills jag fyllde femton vilket resulterade i att jag gjorde det ännu mer i smyg. Smugglade med smink till skolan osv. Jag har alltid varit fascinerad av att "klä ut mig" till någon annan vilket resulterade i att jag provade alla sminkstilar man kan pröva. Tror dock att det är som med allt annat, man måste pröva många olika vägar för att hitta sin stil. Hur jag lägger sminket idag är ett resultat av flera års misstag och upptäckter. Jag tror det är nödvändigt för alla att öva fram sin stil när det gäller smink.

Jaja mindre tjat och mer smink. Jag tänkte börja med hur jag lägger mitt smink till vardags. Det brukar se ut så här:






Steg 1. Tvätta ansiktet! Varje morgon och kväll. Jag använder cliniques produkter när jag rengör ansiktet. Tänk på att tvätta och smörja in halsen också så att den inte blir fläckig.

jag använder alltid dessa tre (när jag har råd. Just nu brukar jag skrubba ansiktet med handtvål) Ni använder dem i samma ordning som ni ser dem. Den gröna för att rengöra hela ansiktet. Den lila för att stänga porerna och den gula för att smörja in huden. Använd ALLTID den gula krämen innan ni lägger på foundation! Annars blir det kladdigt. Kan inte understryka nog hur viktigt det är med ren hy när man sminkar sig.

Steg 2. Applicera foundation. Jag använder cliniques "anti age" foundation eftersom jag gillar smink som täcker bra. Av alla tusen krämer jag har kletat in mig med är denna den bästa:

Jag brukar använda nummer 10 eller 11 eftersom jag är ganska brun (just nu) När jag lägger på foundation brukar jag "gnugga" på den med fingrarna. Då är det lättare att få den jämn tex under ögonen och vid näsan. Lägg krämen på fingertopparna och gnugga in den i huden med cirkelformade rörelser. Jag brukar tänka på att sminka mig i dagsljus så att man ser att det blir så jämt som möjligt. GLÖM INTE käklinjen. Ett enormt misstag är att bara lägga brunkrämen i ansiktet och inte på halsen. Så att ansiktet har en färg, halsen en annan och käkbenet ser ut som en bajsrand(!). När brunkrämen ser jämn ut brukar jag lägga på denna:

Den mattar ut brunkrämen så att man inte glänser i hela ansiktet. Lägg inte denna ovanför munnen (dvs på mustagen. ALLA har mustage, ljus eller mörk. När man lägger för mycket brunkräm på den blir det en mörk rand.), på halsen eller på näsan. Då ser det fläckigt ut.

Steg 3. Måla ögonbrynen väldigt lätt med en brun ögonbryns-penna. När det gäller ögonbrynen: Snälla tjejer mellan fjorton och sjutton, SLUTA raka bort ögonbrynen och måla på nya med en stark penna. Det ser förjävligt ut. Noppra era egna så att de är tjocka framtill och smala baktill. Fyll sedan i dem lätt med en ögonbrynspenna. Det ser både naturligare och snyggare ut.

Ang mascaran. Jag brukar ta en mycket tunn mascaraborste, torka bort mycket av mascaran och sedan måla ögonfransarna så mycket det går. Detta gör jag för att ögonfransarna inte-ska-bli-klumpiga. När jag har gjort det tar jag en svart ögonskugga, lägger den på fransarna, väntar en minut och målar sedan ögonfransarna igen utan att torka bort mascaran lika mycket. Se bara till att mascaraborsten inte är blöt när ni målar ögonfransarna, då blir de garanterat klumpiga. Jag använder inte eyeliner. Enligt mig ska man bara ha eyeliner om man har väldigt stora ögonlock. Annars gör eyeliner ögonen mindre. Ännu en pik till alla småtjejer (jag har varit en av er när det gäller detta) sluta ringa in ögonen med svart eyeliner. Det stänger ögonen och gör att man ser kladdig ut. Speciellt när man lägger en rand under ögat. När ögonfransarna torkat ytterligare brukar jag använda en tjockare mascaraborste. Oftast denna:

Även denna gång torkar jag bort mycket av mascaran innan jag börjar pensla på. Är ögonfransarna ändå klumpiga? ta en kam och separera dem. (jag använder synål men jag rekommenderar inte det. Har stuckit mig en del gånger)


Detta är sminkningen jag alltid bär till vardags. Foundation, mascara och ögonbryns-penna. Tycker inte man ska spackla på mer på dagen.

Hämtar andan* Detta tog mer tid än jag trodde och det blev ett MYCKET längre inlägg än jag hade väntat mig. Jag får ta festsminkningen i nästa inlägg.
Jag inser hur extremt fjolligt dessa inläggen är men det kan behövas nu när allt man har att tänka på är tråkigt tentaplugg ^^

4 kommentarer:

Anonym sa...

JAG FATTA TYP INGET :p kan du inte göra en video om hur du applicerar sminket istället? :)

Anonym sa...

Du är ju brun själv vad ska man göra om man är vit? Ska man välja en foundation efter sin hudfärg? är det inte svårt??

Anonym sa...

jag förstod precis, tycker att det är väldigt bra beskrivet faktiskt

Anonym sa...

jag förstod inte pga. jag orkar inte läsa:D Är lat !!:P

Skicka en kommentar