Cellbiologi

På måndag gör jag antagligen cellbiologitentan. Att säga att jag känner mig riktigt nervös är en underdrift. Med lite hjälp från mina vänner, Egill, Julia och Gustav (som skrev svaren på många frågor) känns det ändå som det finns en chans att jag kan klara detta. Jag fick låna en väldigt bra cellbiologibok av Julia som jag tycker beskriver cellbiologi lite enklare än de jag tidigare läst. Det finns säkert bättre böcker och jag blir jätteglad om ni kan komma med förslag men detta är som sagt det bästa jag hittat hittills:

"essential cell biology second edition"
Kan vara ett bra tips till er som kommer till Cluj nu efter sommaren. Cellbiologi är ingen lek och jag tycker absolut ni ska skaffa boken innan ni kommer ner och läsa lite lätt om ämnet innan ni börjar.

Efter måndag sätter jag igång och pluggar fysiologi vilket ska tentas av veckan efter. Ni vet att ni måste hålla tummarna! Kram

3 kommentarer:

Anonym sa...

tja, jag pluggar till läkare i gbg, och när vi hade cellbiologi, så använde jag bl.a denna bok. kollade även lite i the cell också ("moderboken" till denna). tyckte det funkade bra, för essential utelämnar vissa saker. annars finns det svenska böcker i cellbiologi som kan hjälpa en på traven, så att man får en bra översikt innan man börjar hugga in i alla detaljer. http://www.adlibris.com/se/searchresult.aspx?search=quickfirstpage&quickvalue=cellbiologi&title=cellbiologi&fromproduct=False
jag tycker personligen inte att cellbiologi är så svårt, utan det är mer som en pain in the ass för att det är så mycket! =( jag har ingen uppfattning om hur detaljerat ni måste kunna saker och ting, men om man pluggar och lägger ned tid så klarar man sig oftast. här på sahlgrenska har vi en site där äldre studenter lägger upp anteckningar mm, som jag också haft användning för. ni kanske också har nåt liknande? kan rekommendera att kolla igenom sammanfattningar och gamla tentor. sen brukar jag youtuba saker som jag tycker är svårt, och kolla på animationer, ytterligare ett tips som kanske hjälper dig. hoppas det går bra på din tenta, lycka till! =)

Alexandra sa...

Tack för tipsen. Jag håller med dig, cellbio är absolut inte omöjligt men det är som fysiologi, otroligt mycket. Det där med en site där alla lägger upp sina anteckningar etc låter som något vi borde börja med här i Cluj. Youtube är en räddning i många ämnen, inte minst anatomi och biokemi :D

Lycka till med utbildningen!

Anonym sa...

det var så lite så, om du berättar mer specifikt vad det är du skulle vilja träna mer på, så kan jag kolla igenom det material jag har och skicka till dig. här är en sida som kanske kan hjälpa, den är från lunds universitet:

http://www.brauns.se/cellbiologi/

det finns lite animationer och sånt, men vet inte hur bra de är egentligen, men kan vara värt att kika på ändå =)

tack! lycka till med utbildningen du med! kram

Skicka en kommentar