Dan före dan

klockan är 03.30 och jag tycks inte kunna lära mig en textrad till! Jag blir galen. Allt känns som kinesiska och detta är saker jag ska kunna! Blackout!! Jag har tuggat igenom 37 frågor av 90 och provet är på måndag! Hur tänker jag?? Varför varför varför pluggar man aldrig i tid! Jag vill slå mig själv av frustration över min brist på disciplin.

För er som undrar vad jag läser kommer ett bra exempel här:

Chemical composition, metabolic pathways and localization of enzymes in mitochondria

Chemical composition:

OUTER MEMBRANE: lipid-proteins = 1:1, 5% cholesterol, permeable for molecules up to 6000 Da (porins).

Outer membrane is where the catabolism of neurotransmitters takes place by the monoamines oxydases (MAO) that ensures oxidation for: dopamine, serotonine, epinephrine and norepinephrie.

INNER MEMBRANE: lipis-protein = 1:3. Impermeable to hydrophilic substances except for molecules transported by carrier system. Contains NO cholesterol but lots of cardiolipin (reduces permeability of protons)

Metabolic pathway:

· Biosynthesis of DNA

· Biosynthesis of mRNA

· Biosynthesis of proteins.

· Some steps of synthesis of steroid hormones in adrenal cortex.

Energetic metabolism pathway:

· Food is digested: absorbed glucose à pyruvate.

· In mitochondrial matrix à Acetyl-Coenzyme A

· Acetyl-Coenzyme A: citric acid cycle, 2Co2, 3NADH, 1FADH2. (Krebs cycle).

Enzymes in mitochondria

· Outer membrane: Monoamine oxidase (MAO)

· Intermembranous space: adenilat kinase (AMP + ATP à 2ADP)

· Inner membrane: respiratory chain, ATP-synthase, transporters of ions. Marker-enzyme is cytocrome-C oxydase.

· Mitochondrial matrix: pyruvate-dehydrogenase, enzymes of beta-oxidation, enzymes of the citric cycle, enzymes involved in the synthesis of DNA, RNA and proteins.


*


Som sagt allt känns som kinesiska. Jag har nittio liknande frågor... Jag dör. Men det är mitt egna fel. Jag måste lära mig att plugga lite i taget och inte ta allt veckorna innan provet!! Dunkar huvudet i bordet*

7 kommentarer:

Erik sa...

Använder du Lippincotts Bicohemistry något? Den är rätt bra.

Det verkar vara en rätt omfattande tenta det där.

/Erik
(som redan bor i Cluj och funderar på att söka MD i bla Cluj)

Alexandra sa...

Javisst gör jag det. Den har hjälpt mig mycket i biokemin. Tycker inte den är lika bra när det kommer till cellbiologi dock. Jag försöker undvika att gå för djupt in på kemiska reaktioner etc i cellen och försöker fokusera på det basala. Tycker därför att "essential cell biology second edition" fungerar bäst. Tycker absolut du ska söka till Cluj om du har funderingar på det. Lycka till! Mvh - Alexandra

Erik sa...

@ Alexandra

Ska skriva upp namnet på den där boken. Sitter just nu med Lippincotts för att förbereda mig inför hösten.

Är dock en smula orolig över att inte komma in i Cluj, har sökt men mina betyg är dåliga även om jag lite arblivserfarenhet. En merit är att jag förstår en hel del rumänska eftersom jag valt att redan på förhand plugga in det. Har skrivit prov för deras språkcertifikat för en vecka sedan och klarade det. Lämnade in min ansökan häromveckan till antagningsenheten men ska söka andra ställen också.

Anonym sa...

YOUTUBE! allvar! ses ikväll <3

Anonym sa...

Håller tummar och tår för dig! Hoppas detta är sista gången du har sådan vånda. Kram Mamma

Alexandra sa...

Tack mamma! Sista gången jag mår så här dåligt kommer bli på fredag när alla tentor är gjorda. OM jag klarar mig det vill säga =) PUSS

Anonym sa...

fan va kul, vill också plugga ihjäl mig! :D

Skicka en kommentar