Djurplågeri?

Gud vad jag hatar värme! Det är ca trettio grader här i Cluj just nu. Det är helt olidligt varmt. Solsken i all sin ära men måste det vara så fruktansvärt hett!? Jag har alltid haft lite svårt för värme, jag brukar svimma helt utan förvarning och jag blir trött och fullständigt orkeslös när solen står som högst på himlen en sommardag. Därför har jag helt ställt om mitt dygn. Jag går och lägger mig 06.00 på morgonen och går upp vid 17 då det börjar svalna. Annars hade inte jag orkat plugga. Det gör dock att jag känner mig groggy hela tiden.

Tentorna gör jag nästa vecka. Jag pluggar och hoppas på det bästa men det kan gå hur som helst. Känner mig inte jätte förberedd dessvärre. Jag vill så gärna få denna terminen överstökad!


Ni som kan något om djurkliniker och hur det ska gå till när man behandlar sjuka djur kan väl läsa detta och kommentera om vad ni tycker för jag är orolig för att min hund har utsatts för djurplågeri:

Jag vaknade några gånger inatt av att min hund höll på att gny. Det är ganska ovanligt så när han fortsatte ända in på eftermiddagen började jag anta att något var fel. Han slickade sig konstant på halsen och frambenen och ville inte sluta. Det blev så illa framåt femtiden att jag inte ens fick röra hans hals utan att han morrade och det är väldigt ovanligt. Vi körde till veterinären som inte heller fick ta i honom, han bet ifrån sig och skällde i högan sky. Hon föreslog att jag skulle komma tillbaka efter att de hade stängt då de skulle vara fler på mottagningen vilket vi gjorde.

När vi kom dit var både en kvinnlig och manlig veterinär där. Även en tredje kille som inte jobbade på mottagningen var där. Vi försökte få på Yoda munkavle men utan resultat, han sprang åt alla håll och bet och morrade (han biter väldigt löst för att varna men tar man i honom igen biter han ganska hårt) Tillslut fick den manliga veterinären nog (jag antar att han var chef på kliniken och därmed bestämmer hur saker ska hanteras) Han tog tag i Yodas halsband, lyfte honom rakt upp i luften och beordrade sin kollega att vira bandage runt Yodas mun. Yoda skrek i högan sky antagligen för att han hade panik över behandlingen och för att han hade ont runt halsen där kopplet satt. Av ren skräck bajsade och kissade han ner sig. Det jag reagerade mest på var att veterinären som höll upp honom i halsbandet skrek högt på Yoda (på rumänska) och sparkade till honom i ryggen.

Sedan tryckte alla tre ner honom på bordet och började raka bort hans fina päls. Det visade sig vara enorma blodröda utslag under pälsen och jag fick panik. De sprutade antibakteriellt medel på utslagen medan fyra pers höll honom nere och Yoda skrek så hjärtskärande att jag trodde han skulle dö av en hjärtattack.

Så här ser han ut nu efter vi har kommit hem. Det blåa är medlet som veterinären sprutade på. Dagen innan gav jag honom både glass, bönor och kyckling(utan ben) så jag antar att han fick en reaktion av någon av dessa. I framtiden blir det bara hundmat och skinka. Stackarn är helt skräckslagen. Sitter och gnyr i hörnet och han tittar inte ens på oss när vi kommer fram och försöker ge honom mat eller klappar. Jag är så orolig att han är skadad för livet nu. Det var otroligt traumatiskt för min lille hund. Jag förstår att veterinären var tvungen att raka honom och hålla fast honom men kan det inte vara väldigt skadligt och traumatiskt för hunden att få uppleva något sådant här? Eller var det det enda veterinären kunde göra? Jag får ont i hjärtat när jag tänker på hur han skrek och hur hårt han blev behandlad av veterinärerna. Vad tycker nu

7 kommentarer:

jansson sa...

Hej! Det verkar helt fel att sparka och skrika åt ett djur! Fruktansvärt. Sedan kanske dom hade rätt i att det är en allergi. Jag är tandläkare själv. Men behandlingen? Nej nej, hemskt att uppföra sig så mot ett djur. Han är ju så söt! Hoppas han blir bättre. Byt veterinär om det går! Vänliga hälsningar!

Anonym sa...

Så här får man inte göra mot djur. Nu är det till att arbeta tillbaka tilliten och gå aldrig tillbaka till samma veterinär. Detta skulle aldrig ske i här hemma hos veterinärer med gott rykte och tro mig jag har lång erfarenhet. Ramona, vår stora häst har stått på klinik nu i 4 veckor på pga hovskada. Personal pysslar om henne flera ggr/dag och vet. vill att vi tar med oss ett visst bröd som han vet att Ramona älskar. Han vill ha det för att kunna fjäska med henne så han får henne över på sin sida.

Jag lider med dig och föstår hur fruktansvärt du mår. Försök att hålla en bra hundkost. Finns det inget anpassat hundfoder i Rumänien som tex Hills som är ett bra foder och du vet att Yoda får i sig det han behöver. Fodret är lite dyrare men å andra sidan är det drygt. Jag blandar detta nu till vår valp tillsammans med färskfoder. Tindra äter bara Hills.

Stor kram till er båda!
Pia

Anonym sa...

Hej igen!

Jag glömde svara på din fråga men det här var djurplågeri och hade mina djur behandlats så här skulle vet. ha en anmälna att vänta. Min erfarenhet av klinikbesök är att om man ser att djuret är stressat och har mycket ont är att ge något lugnande innan. Visst får man vänta en stund tills det verkar men den tiden tar man, bara djuret känner sig tryggt.

Kram igen
Pia

Anonym sa...

oh gud, jag blev gråtfärdig av att läsa det här inlägget! stackars lille yoda! jag är inte sakkunnig, men det här känns jättefel, ingen har rätt att göra så mot djur!!

Anonym sa...

Stackars stackars Yoda. Jag hoppas verkligen att det blir bättre //Mamma

Alex S sa...

Det bästa vore om veterinärerna fick samma behandling..

Anna-Lena sa...

Vilka jävla idiotveterinärer....
Hoppas verkligen att Yoda inte har tagit skada och är vettskrämd
för veterinärer för all framtid.
Så där få man inte behandla djur och en valp.... Sanslöst!!!
Han var säkert i chock efter den behandlingen. Det hade varit bättre att ge honom något lugnande innan rakningen i stället för att med våld bete sig så där. Åk inte dit någon mer gång! Förresten så kommer nog Yoda aldrig att vilja gå in där igen.... En chow glömmer aldrig!

Skicka en kommentar