Vanliga frågor om Rumänien

Jag har fått många mail som liknar detta och tänkte att det kan hjälpa många om jag lägger upp det i bloggen.

Hej!


Vill precis som du plugga till läkare. funderar starkt på Rumänien (men även Ungern, Tjeckien, Lettland, Slovakien, Serbien och Kroatien). Känner inte till så mycket om något av länderna eller vad det är för kvalité på utbildningen. Mest Har jag läst om Ungern och Rumänien, och det verkar som det är bra kvalité på utbildningen bara man kämpar som fan!

- Hur ser antagningsprocessen ut? är det bara ett prov? eller måste man ha bra betyg från gymnasiet? (jag har nämligen bara 12.0 GB 0.9 HP :\ ).

- Kommer man in om man läser de naturvetenskapliga ämnena genom basår i Sverige, eller måste man ha läst dem på gymnasiet?


Svar:


Jag tycker det är jättemodigt av dig att vilja ta steget att plugga utomlands. Jag är mycket nöjd med min utbildning och tycker att den håller hög kvalité. Det gäller bara att man är beredd på att få plugga en hel del men det verkar du ha klart för dig. Jag hade i första hand rekommenderat dig att söka till Ungern. Anledningen är att läkarutbildningen i Ungern har bättre rykte än den här i Rumänien och i slutändan har du större chans att få jobb i Sverige om du har utbildat dig i Ungern.

Här kommer svar på dina frågor:

1. När du skickat in alla papper som behövs och fått reda på att du är antagen får du göra ett prov i engelska. Det ska inte vara något problem om du har läst engelska B. Jag är inte säker på att du kommer in med de betygen du har eftersom jag vet att de har höjt intagningskraven under de senare åren men jag tycker absolut att du ska försöka.

2. Basår ska räcka för att komma in. Jag vet andra som har löst det så och det har gått bra. Se till att plugga mycket kemi innan du kommer. Biokemin blir väldigt svår att klara av annars.
Jag svarar gärna på dina frågor. Lägg till mig på msn så får du svar fortare: alexandra_merzolez@hotmail.com


Hoppas det hjälpte er som undrar över utbildningen här i Rumänien. Hoppas ni får en trevlig Lördagskväll!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, ser att du är inne mkt på msn :) Vilket jag också är. Men jag har en fråga. Tycker du inte att msn & facebook stör din utbildning asså (plugg) för att när folk skriver så känner man att man måste svara, vilket tar tid os.v. så blir man fast ja du vet :) ???

Anonym sa...

*upptagen* = svarar inte. Det är vad jag gör och alla mina vänner vet det hahah:D

Alexandra sa...

Hej. Nej jag tycker inte att det stör. Har jag inte tid så svarar jag bara inte. Jag skulle inte klara mig utan msn och facebook eftersom min familj och nästan alla mina vänner bor i Sverige. Vi kan ju inte hålla kontakten över telefon (för då skulle vi bli panka) så jag är glad att det finns andra sätt :)

Skicka en kommentar