Varning för starka bilder

Äntligen har jag fått reda på vad hunden lider av. Han har råkat ut för något som kallas "hot spots" (varma prickar betyder det mormor). Det betyder precis vad namnet indikerar, stora prickar på huden som bränner och gör väldigt ont. Det finns många anledningar till att de uppstår tex allergier, hormonproblem eller dålig sköljning efter bad.

Stackars Yoda har enorma sår på halsen som har börjat vara så det är tur att han får antibiotika. Jag försöker föna hans sår så mycket det går för att hålla det torrt. Han är dock sin egna värsta fiende för han kliar på såret heeelatiden så nu ska jag nu investera i en tratt till honom. Stackarn kommer bli så arg. Han är så stolt och auktoritär, skulle passat bättre om han hette Adolf eller något med "von" framför haha.

Jag fattade inte innan hur rädd man är om sin hund. Jag kan inte ens tänka mig hur orolig man kommer vara över sina barn om man blir så här panikslagen av att hunden är sjuk.





Så här ser det ut fast på Yodas hals. Jag kan inte fota det eftersom han inte ens låter mig hålla upp hans haka för att det gör så ont. Ska köpa medicin och tratt idag. Stackars älsklingen!

Tips för att undvika skiten: Ge hunden mat som ni vet att han tål. Undvik att ge honom konstiga saker som godis eller chips (chocklad är absolut förbjudet det är giftigt för dem) även annorlunda mat bör undvikas tex bönor eller saker som innehåller mycket salt.

Skölj noga ut allt schampoo och balsam ur pälsen, en väldigt vanlig orsak till hot spots är just att man inte har sköljt riktigt. Blir märkena värre kan det vara hormonproblem tex i "thyroid gland" sköldkörteln på Svenska? Eller?

Kram på er! Hela helgen kommer spenderas hemma i cellbiologiboken. HUR jag ska hinna är en gåta men jag hoppas på ett mirakel...

3 kommentarer:

ejjan sa...

Gillart!
http://lollolundh.blogg.se/2010/june/sun-cream-y.html#comment

Alexandra sa...

haha respekt till mina photoshop-skills!

Anna-Lena sa...

Hotspots är viktiga att få torra fort då de annars sprider sig. Områdena runt själva hotspotset kan rakas rent och när det är så där mycket så krävs nog en pencillinkur. Vetrimox är ett vanligt pencillin som används här i Sverige. Upptäcker man det i god tid så finns även sårpuder som torkar upp det och dödar bakterier. Var noga med att borsta pälsen om det i samband med detta då valpullen är så tät och det är oftast då de får detta. De blir att känna sig lite ledsna när det blir så här och det gör nog ont och kliar en del. Se till att han får pencillin mot detta och var noga med att rengöra detta med någon mild sårrengöring. Hoppas allt går bra och att mina tips hjälper! Hör av dig så jag får höra fortsättningen!
Kram och Lycka Till!

Skicka en kommentar