Jag är en idiot

Så varför fick jag inte göra tentan?:

Jo, här i Rumänien fungerar det så att man måste vara med på alla lektioner utan undantag (detta gäller våra praktiska lektioner de teoretiska är inte lika dödsviktiga att man går på) Jag hade två frånvarotillfällen från cellbiologi förra året och för ett av dem hade jag läkarintyg. Till saken hör att man måste betala för varje lektion man missat och ta igen den. Läkarintyg eller inte. Jag är alltså skyldig att betala för två lektioner jag har missat. Jag tänkte att jag skulle göra det idag mellan den praktiska och den teoretiska tentan. Det var väldigt idiotiskt av mig uppenbarligen eftersom jag blev tillsagd att jag inte fick göra provet om jag inte hade betalat för mina missade lektioner förra året. Låt detta bli en varning.

Det absolut jobbigaste är att jag kunde varenda fråga de fick på provet. Till 100%. Jag hade kunnat sätta ett högt betyg i cellbiologi viket känns som lite av en dröm så får jag inte ens göra tentan pga av några sketna frånvarotillfällen!!! Kan det bli mer ångest!?

Man kan ju tycka att det skulle räcka med att jag betalade skolan förra året för HELA kursen. Idiotiskt. Men det är dessvärre mitt fel också. Jag skulle ha betalat skiten i tid.....

Är jävligt besviken på livet idag....

9 kommentarer:

Anonym sa...

tja, jag brukar läsa här då och då. Surt att du inte fick skriva tentan, men jag tycker att det verkar så byråkratiskt i rumänien..varför går du kvar där när dom gör såhär mot dig? det finns möjligheter att plugga i norden, en så duktig tjej som dig skulle säkert komma in i norge/danmark. lycka till!

Alexandra sa...

Hej hej

Även om jag blir besviken på universitetet ibland så är jag helt förälskad i staden jag bor i (Cluj-Napoca) Förutom att jag saknar min familj så känns det bra att vara långt från Sverige även om det låter sorgligt. Skulle inte vilja bo i Norge eller Danmark men tanken har slagit mig när saker som detta inträffar. Tack så mycket för de fina orden! Mvh-Alexandra

Anonym sa...

okej, jag förstår! det är viktigt att man trivs..jag har dock hälsat på vänner som pluggar i medicin i norge/danmark, och danmark var riktigt kul! =) men smaken är som baken! lycka till med tentan, hoppas du får göra den snart! ni studenter borde markera att det är fel av universitetet att behandla er såhär, förutom att ni drabbas så göder det även rykten som cirkulerar om öststatsuniversitet!

Anonym sa...

Det var verkligen tråkigt att höra. När kan du göra tentan? Måste du vänta till september nu? Eller kan du betala och göra tentan innan denna terminen är slut?

Alexandra sa...

Javisst är det tråkigt. Har varit så ledsen hela dagen men har fått reda på att jag kan göra den i början av Juli istället. Så nu känns det lite lättare. Mvh - Alexandra

Anonym sa...

Men gud, jag tycker ert universitet är helt knäppt! Jättetaskigt att göra såhär ju! Tro mig, det är mycket sämre för din framtida karriär om du går i Rumänien tyvärr, i alla fall om du vill arbeta i Sverige. En del vill absolut inte anställa rumänska läkare. Även om du gillar staden så kan du faktiskt byta, det är inte som att staden försvinner, du kan alltid besöka den. det är naivt att gå kvar nånstans när man kan få SÅÅÅ mycket bättre. förutom norge och danmark, kan man ju läsa i ungern, tjeckiem, polen, även om norge/danmark är bäst såklart. jag säger inte det här för att vara taskig, utan jag säger bara som det är. Verkligeheten ser tyvärr ut såhär, du kommer aldrig få samma erkännande som en läkare utbildad i norden om du går i rumänien, alla kollar ned på dom. Men om du tänker bo kvar i rumänien resten av ditt liv, kanske det är bra.

Anonym sa...

min syrra går i linköping och där går det rykten om att det finns nån brud som går i rumänien, tredje året typ, som kommer hem till sverige och fixar flashiga praktikplatser för att hennes farsa är överläkare. han undervisar tydligen i linköping, men dottern som måste varit en medelmåtta skickades till rumänien för att utbilda sig. kusinpolitik när den är som värst, poängen är att om du ska utbilda dig utomlands så bör du ha kontakter + en farsa som betalar. du kanske känner den här bruden förresten? ska vara nån tjej med sillisar typ, ganska smal och fräknig =S

Anonym sa...

"som måste varit en medelmåtta" .. HAHA! Vilken jävla idiot! Du har ju uppenbarligen ingen aning om hur varken verkligheten eller hennes betyg ser ut. Hon kan lika gärna ha sökt utbildningen flera gånger i Sverige och blivit bortlottad. Jag hoppas att du vet att 20.0 inte garanterar en plats på läkarutbildningen i Sverige. Det har nämligen svenska läkarfacket sett till med. (Och lägre än detta räknas tydligen som medelmåttligt.)

Anonym sa...

med dagens beygsinflation är 20,0 inte speciellt mycket värt. gå och läs på lite om antagningen till läkarprogrammet i sverige, det finns alternativa vägar förutom gymnasiebetg. om man inte kommer in i sverige med 20.0 så kommer man oftast in i norge/danmark. men jag kan inte se att hon hamnade där, utan hon hamnade i rumänien. inte ens i ungern/polen som har antagningsprov

Skicka en kommentar