Framsteg!




En vecka av ångest och ovetande! Nu får det vara slut på detta! Har bott på dekanatet denna veckan och försökt få tag i den totalt okontaktbara deanen (jag vet inte hur man översätter dean till svenska då). I måndags sa de att det skulle ta minst 3 dagar att få träffa henne efter att man hade fyllt i en ansökan om att få träffa henne. Idag, tre dagar senare, var hon fortfarande inte anträffbar. Jag var ganska trött på att ha stått i kö från kl 11-15 ca varje dag så jag grabbade tag i första bästa människa jag kunde hitta på dekanatets övervåning och krävde svar på mina frågor. VIPS sa det så trollade hon fram en liten men livsavgörande lapp där det stod att jag ska ta igen mina missade kurser i januari och sedan får börja tvåan. Jag var helt chockad, det är det bästa som hänt mig sedan.... jag kan inte ens komma ihåg när. Jag flög ut ur dekanatet på moln och fällde nästan en tår. Nu är det dock två stora problem med detta:
-
1. CSN betalar inte. Jag måste hitta ett bra jobb så att jag kan skrapa ihop den kostnaden som jag kommer behöva lägga ut för perioden januari - juli då jag ska kunna leva och bo i Cluj utan bidrag. Jag vet inte vad det kostar att ta igen kurser men jag gissar på att det är en ganska saftig siffra. Jag har bara erfarenhet inom restaurangbranschen och tanken på att slava runt som servitris i några månader istället för att plugga känns allt annat än lockande.... Men vad gör man inte för sin utbildning?
-
2. Allt är inte klart ännu, när jag hade sprungit ut och in i 20 olika salar runtom i Cluj hittade jag äntligen till damen som kunde ge mig besked om mitt nästa drag och hon ringde en del samtal och fick en oroande rynka i pannan då jag gav henne min lilla lapp. Hon bad mig komma tillbaka imorgon så att vi kunde diskutera min situation.... Känns väl inte jättebra men jag hoppas att allt ska gå vägen så att jag kan betala för mina lektioner och komma tillbaka i januari. Då hade allt varit löst och jag kan fortsätta min utbildning. Inget i världen skulle göra mig lyckligare.
Så imorgon kl 09.00 faller domen.... Jag vet en som inte kommer sova inatt...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan Sandra! Än en gång kan du skicka din nya adress. Jag hade tänkt att skicka ett paket till dig. Du kan väl tala om vad du behöver i pennor och block, .På torsdag åker morfar och jag till Egypten, ganska spännande eller hur!


Måmga pussar och kramar från mormor och morfar.

Anonym sa...

Stå på dig Sandra! Man måste vara lite anarkist för att nå framgång ibland, det vill säga bryta lite i invanda strukturer. Du skall veta att det finns mycket konservatism inom utbildningsväsendet och i synnerhet i de gamla diktaturländerna. Frågan är var det finns hjälp att få, på konsulat, departement eller vad. Ska försöka ta reda på det.

Hälsar Kaj

Unknown sa...

du grejjar de här snäckan!

Anonym sa...

Tack för erat stöd! Mormor morfar och Egill :D Rolig blandning. Jag kämpar på här som aldrig förr. Det blir nog det jobbigaste jag någonsin gjort, men jag går ut ur det med många nyttiga erfarenheter. Efter mycket tjatande och springande har jag iallafall lyckats förhandla fram ett ok erbjudande med rektorn. Det blir stackars mamma och pappa som får lida dessvärre. Summan för kurserna jag ska ta igen gick upp till 25000 kr. Känns inte alls så roligt. Jag kommer göra allt för att aldrig hamna i denna situationen igen. Stor kram på er! (Jag ska skaka fram adressen snart mormor men jag kommer snart hem nu) Kram på er alla! /Alexandra

Anonym sa...

Varför betalar inte CSN om man får fråga?

Mvh en som e nyfiken på komma ner o studera

Skicka en kommentar