Åker på lördag



Ja, på lördag är det dags. Då åker jag hem till Sverige och försöker hitta ett jobb så fort det bara går. Har läst era kommentarer om att Norge är bättre och om jag inte hittar något under första veckan i sthlm åker jag dit. Är så orolig att jag inte ska hitta något :( Men det gäller att hålla huvudet kallt och slå på optimismen!
Ni är så många som försöker hjälpa mig i dessa svåra tider, ni ska ha tack för det! Funderar på att skriva era namn men då skulle det bli en lång lista! Kärlek till er!

Ni får ursäkta att bloggen är lite tråkig nu, inga bilder eller liknande. Ska fota lite ikväll och lägga upp om jag hinner. Det är tråkiga tider och det märks på bloggen.

När jag kommer tillbaka till Cluj efter jul kommer jag att läsa igen alla kurser jag inte gjorde förra terminen. Jag går alltså mer eller mindre om en halv termin. Det är det som kostar 25 000.

Jag får så mycket mail av er! Det är så kul att veta att ni läser min blogg. Jag försöker svara på alla men det blir ca tio st om dagen ibland och jag hinner inte alltid svara. Tänkte lägga upp ett vanligt mail här med frågor och svar. Hoppas det hjälper er lite:

Hej Alexandra!

Jag har läst din blogg och tycker det är jättebra! Jag är en tjej fylda 21 år och bor i göteborg. Har alltid velat bli läkare, men som många andra haft svårt att komma in i Svergie. Hur är egentligen Rumänien att bo i, hört att det är ett mycket fattigt land? Och språket? Och detta med pengar, vad kostar det egentligen att läsa ett år medicin i Rumänen? Jag känner mig helt vilsen haha och känner att jag velar fram och tillbaka hela tiden. Efter jag läste din blogg blev jag lite taggad på att kanske bestämma mig att läsa tilll läkare utomlands! Jättetacksam för all kontakt!

Svar: Hej!

Vad roligt att du kikade in på bloggen! Förstår att du är tveksam då det är ett stort steg att åka till ett nytt land och utbilda sig. Jag hade samma funderingar då jag åkte ner för att uppfylla min dröm. Jag trivs jättebra här i Rumänien. I Cluj-napoca, där jag går i skolan, märker man av fattigdomen och zigenarna en del. Det finns mycket hemlösa hundar och katter som vandrar runt på gatorna. Det är mycket annorlunda från hemma rent standardmässigt men om man klarar att se förbi det är det inga problem. Det finns fina lägenheter, restauranger, och uteställen. Att gå ut och dansa/ äta på en fin restaurang här är billigare än hemma men det är inte så att man kan göra det varje dag. Språket är helt klart svårt, men om du har lärt dig italienska eller franska har du ett försprång. Vi får lära oss Rumänska i skolan också vilket blir mycket nödvändigt år tre då vi ska ut på de Rumänska sjukhusen.

Förra året fick jag 110 000 kr av CSN att klara mig på under ett år här nere, det räckte knappt men om man hushåller bra med sina pengar fungerar det. De stora utgifterna är:

*Terminsavgiften: 25 000 vilket blir 50 000 på ett år.
*Kurslitteraturen, vi betalar allt sådant själva.
*Mat såklart. Det gäller att laga egen! :D

Om du vill söka ner hit hjälper jag dig mer än gärna. Det är bra standard på utbildningen men det är stor skillnad från hemma. Läs min blogg från start till slut så hittar du alla för och nackdelar :D Lycka till! Sitt nu inte och vänta på bättre tider i Sverige utan åk ner :D

Mvh,

Alexandra

*

Vilket långt inlägg det blev nu. Jag fick också en kommentar på mitt förra inlägg där någon undrade vad som gick fel för mig, här kommer förklaringen på det:

Jag skulle ha tagit reda på hur skolans betygssystem fungerar. Hade jag gjort det hade jag panerat mitt studerande annorlunda då vissa kurser är värda mer än andra. Jag hade satsat mindre på att sätta en tia i anatomi och mer på att klara av biokemin istället för att skjuta upp den om jag hade vetat att det räckte med en femma i anatomi för att få den poängen som kursen är värd. Det tar sin lilla tid att förstå sig på detta "credit-system" och jag rekommenderar alla studenter här nere att kolla upp detta fortast möjligt.

Man ska klara sig över en viss gräns för att gå vidare till år två. Det innebär att man måste ha minst 45 credits för att gå vidare. Jag tänkte ta igen mina credits i september då det är omtentamen i alla ämnen, men jag fick inte göra mitt biokemiprov pga ett missförstånd. Jag har således inte nog med credits och får inte komma in i tvåan. En bidragande faktor är också att termin två var riktigt tuff. Det är många svåra ämnen och det ska väldigt mycket till för att man ska sätta alla tentor första året. Cred till er som klarade det!
Jag har dock inget emot att gå om en halv termin, kan vara kul att lära sig alla ämnen från grunden. Önskar bara att det inte var så förbannat dyrt!

Nu till det viktigaste: Alla studenter i Cluj, hjälp mig med detta: Jag bor just nu med en jättego tjej som heter Malin i en lägenhet ca 20 min från skolan. När jag och Malin flyttade ihop visste inte jag att jag skulle få gå om en termin så nu får hon lida för att jag inte hade koll. Hon får nämligen bo här själv och betala all hyra då jag är borta under 3 månader. Detta blir en fruktansvärt hög summa om Malin ska betala den själv. Jag undrar om det finns någon i Cluj som söker lägenhet? Vi bor i en stor 3:a och betalar 500 e i månaden för den. Det skulle vara så roligt om någon ville flytta in här så fort som möjligt och hjälpa stackars Malin. Maila mig för mer info! Och håll ögonen öppna efter lägenhetssökare är ni gulliga! Tusen tack!

Fortsätt maila och kommentera, jag blir så glad! Kram på er!

1 kommentarer:

denise sa...

Fortsätt blogga, du är så extremt duktig och kämpar på så himla bra! Har lagt till dig i mina bloggfavoriter. Väntar med spänning på nästa blogginlägg.

Skicka en kommentar