Sluttentan i patologisk fysiologi





Jag är så stolt! Jag var så osäker på ekg i början av terminen och idag satte jag full poäng på ekg delen av den praktiska sluttentan i patologisk fysiologi! Jag har verkligen kämpat för att förstå mig på denna delen av kursen och nu har jag fått utbetalning för det. Det känns så häftigt att kunna ställa diagnoser utifrån några linjer på ett papper. Jag fick ett ekg med tidig hjärtinfarkt och hypertrofi i höger kammare. Det gick dock inte lika bra med den andra delen av den praktiska tentan. Jag har lagt lite för mycket fokus på ekg, hjärtinfarkt, blodpatologi och inflammationsprocesser. Konsten är att lägga lite fokus på allt, inte att kunna 80% helt perfekt och nästan inte kunna något gällande de sista 20.... Jag fick ett kliniskt fall om anemi. Som tur är kunde jag grunderna och alla normalvärden så det gick ok. Men hade jag fokuserat några extra timmar på anemi så hade jag fått en tia i slutbetyget. Men men. Det blir en läxa till framtiden. Jag lär mig hela tiden och för varje termin hittar jag bättre sätt att plugga på. 

Jag har aldrig varit så här trött innan i mitt liv. Idag när jag satt och väntade på att få betala mina räkningar somnade jag till i någon minut. Jättepinsamt. Somnade sittandes mitt bland folk. Och nu är det dags för den mest fruktade tentan, farmakologi. Usch. Orkar inte tänka på allt jag måste repetera dessa dagarna. Jag kommer behöva sova en vecka efter denna tentaperionden.

Jag hoppas att jag hamnar runt 8 i slutbetyg i patologisk fysiologi. Farmakologin är jag glad om jag klarar. Jag har inga illusioner om att få ett högt betyg i den kursen. Måste fortsätta läsa. 



Men först en powernap. Underbara älskade säng. Bästa stunden på hela dagen.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar