Gott nytt 2013!



Gott nytt år till er alla! 

Hoppas ni har firat och haft roligt med vänner och familj. Jag hade tänkt att stanna hemma igår och gå igenom hela kapitlet om adrenoreceptorer och beta blockerande hjärtmedicin så jag ringde och ställde in alla planer med tjejerna. Men vi tiotiden kom de förbi ändå och bankade lite vett i huvudet på mig. De är så gulliga som tänker på mig.

Precis utanför min dörr hade de spärrat av alla gator och hela staden samlades för att titta på liveuppträdanden och fyrverkerier. Det var väldigt fint. Jag stod precis vid den stora kyrkan som ni kan se på bilden. På samma ställe fanns en stor scen och de sjöng och räknade ner till tolvslaget. När klockan slog tolv sprutade de guldkonfetti över publiken och det var verkligen ett fint fyrverkeri. Det var välbehövligt att komma utanför dörren ett tag. Jag sitter ju bara här dagarna i ända så det var roligt att se något så spektakulärt. Men jag var hemma igen innan klockan ett. Jag har lovat mig själv att hela farmakologin ska vara färdigrepeterad imorgon så jag måste ligga i.

Här kommer lite bilder ifrån julprojektet jag pratade om för ett tag sedan då vi elever från universitetet gick ihop och köpte julklappar åt barnen på de rumänska barnhemmen runt om i Cluj:


Här är några av eleverna tillsammans med barnen när de fick öppna sida paket.



Några av oss var utklädda till tomtar. Jag önskar att jag hade kunnat gå med och lämna presenter men det hade blivit för mycket folk om alla som ville skulle följa med.

Här är eleverna som samlades och hjälpte till att organisera allt så att alla barn fick ett paket. De ägnade även flera timmar åt att slå in alla hundratals paket. All respekt till er! Sådant gör att man får hopp om mänskligheten igen tycker jag. 


Det jobbigaste med nyår är att allt är stängt. Det glömde jag av så jag har inte köpt någon mat att ha hemma. Idag har jag levt på flingor och burkärtor och imorgon blir det fil och apelsiner... Det var ju det där med framförhållning. 

Annars är det bara farmakologin som händer i mitt liv. Jag lägger så mycket krut på den eftersom det är den som folk har sagt ska vara svårast att förstå sig på. Men det är som allting annat, roligt bara man förstår sig på det. (det gäller dock inte de kemiska reaktionerna t.ex. degradation och aktivation med hjälp av olika enzymer. Det är inte och kommer aldrig att vara roligt eller intressant.)

Hoppas ni får en god fortsättning. Mitt nyårslöfte är sommarjobb. Jag SKA jobba i sommar. Så är det bara. Effektivare studieteknik och träning kommer på andra plats. Kram på er!





0 kommentarer:

Skicka en kommentar