Teoretisk Sluttenta i semiologi




Kom precis hem från den teoretiska tentan i semiologi. Jag skakar fortfarande. Jag har blivit mer nervös inför och under tentor av någon anledning. När jag väl ska börja skriva blir jag så nervös att jag svettas och skakar. Samtidigt får jag svårt att samla tankarna och saker som har varit kristallklara i huvudet innan blir som smet i huvudet. Det är otroligt frustrerande. Som att jag får en blockad i huvudet av ren nervositet. Blir så trött på mig själv.

Vi hade en sida med inringningsalternativ och korrelationer. Det gick jättebra. Jag var bara skakig på en fråga gällande vad microalbuminuria indikerar. Ringade in allt utom cardiovascular disease. Jag blev förvirrad av termen microalbuminuria istället för proteinuria. Väldigt irriterande men inte hälften så irriterande som mina svar på några av de öppna frågorna.

Vi hade fyra "essay questions" där vi skulle skriva fritt. Frågorna var

1. Osteomuskulära positionsförändringar

Här skrev jag om tetanus med alla tecken som risus sardonicus och trousseaus sign. Causes och indications. Jag skrev om torticollis men glömde helt av dupuytrens kontraktur. Något som jag övat på hur mycket som helst. Något som jag lärde mig i början av terminen men som helt försvann ur huvudet nu när det väl gällde. Sådant gör mig galen! Jag skrev istället om ankylosing spondylitis och parkinsons eftersom jag inte var säker på om de ville ha svar på både gait och positon. Eftersom provet är "eliminatory" det vill säga felaktiga svar slår ut de rätta svaren, så vet jag inte om jag får speciellt många poäng för den frågan.

2. Hemoptysis

Här skrev jag om definition och orsaker. Så som central lungcancer, bronciectasis, pulmonär infarkt. Jag glömde dock cardiac causes och tuberculosis. Jag hoppas att min detaljerade förklaring om hur man skiljer hemoptysis ifrån hematemesis väger upp det misstaget.

3. Nephrotic syndrome

Här fick jag med det mesta. Defenition och subtyper. Jag nämnde pure impure form respektive selective och non-selective proteinuria samt normalvärden. Det känns som att det blir fullpoäng på den frågan.

4. Obstruktiv atelektas, fysiska fynd under undersökningen

Här fick jag med allt. Inspektion: Hosta och dyspne. Palpitation (palpation): reducerad taktil fremitus. Perkussion: dovt över den påverkade delen av lungan. Jag beskrev vad man ser på röntgen samt defenitionen av atelektas så det känns som att det blir fullt poäng på denna också.


Det jag är orolig för är att jag ska hamna på en åtta på grund av att jag inte skrev till saker som jag kunde på de två första frågorna. Speciellt med tanke på hur mycket jag slitit med detta ämnet under terminen. Det skulle svida om jag förlorar poäng på grund av nervositet.

Men nu är det dags att repetera den praktiska delen. Ingen vila. Imorgon gäller det. Tentaperioden har knappt börjat och jag känner mig redan kuvad av all nervositet och stress. Jag försöker ta det lugnt men det står så mycket på spel. Jag får inte misslyckas med någon tenta nu. Det får bara inte hända. Upp 06.00 och i säng 24.00 utan att slita näsan ifrån boken. Man kan alltid läsa mer, repetera mer.

Ni som inte har tentaperiod: Se till att njuta av friheten. Njut av att göra ingenting i en timme eller två. Njut av en kaffe framför tv:n med fötterna på bordet. Var riktigt slöa för en liten stund och uppskatta hur skönt det är. Gör det för min skull :D Jag skulle ge mycket just nu för bara en timma av lugn och ro utan skolböcker som ropar på mig så fort jag lämnar skrivbordet.

Men nu är det färdigklagat. Det är jag som har valt detta och jag ska göra det bästa av min chans. Håll tummarna imorgon!




3 kommentarer:

Anonym sa...

Håller tummarna för dig imorgon men jag är övertygad om att du skulle slippa en del av ofokuseringen om du sov mer eller tränade avslappning meditation. Kram

Anonym sa...

Kör håååårt nu!!!
AAAAALL IN WOOOOOOOOOOP WOOOOOOOOP !!!!!

VI HEJAR PÅ DIG!!!!

Anonym sa...

Känner precis samma sak, är mitt uppe i mina tentor med. Skulle ge väldigt mycket för ett par timmars lugn och ro.
Nähä, tillbaka till EKG:n och pqrst-komplex...
Lycka till! :D

Skicka en kommentar