Vilken känsla!


Jag och semiologi, vi förstår varandra. Jag har pluggat natt och dag denna veckan och det gav bra resultat idag. Jag kunde alla frågor utan minsta tveksamhet, förutom en detalj på den sista frågan angående hypoxemia i chock och sepsis. Jag kunde svara på den men jag var lite tveksam och fick inte med alla detaljer. Det var ett medelsvårt prov allt som allt. Mycket fokus på detaljer.

Vi fick frågor på allt från olika typer av hosta till symptom på sällsynta typer av lungcancer. Det var så skönt att känna att jag har hittat en bra studieteknik som gör att jag kan repetera fort och smidigt. Jag får in all info i huvudet och jag kan använda den för att dra egna slutsatser under provet. Det känns fantastiskt. Men jag orkade knappt ta mig hem så trött som jag var när jag hade skrivit färdigt. Tror jag har sovit sammanlagt tio timmar denna veckan. Men det var det värt. Upp vid 05.00 och repetera lungsyndrom till kaffet. Näsan i boken så fort jag kommit hem och repetition och mera repetition varje ledig minut. Tre pennor och två skolblock har gått åt. Jag är så stolt. Känns så häftigt att kunna undersöka patienter och sedan ställa en egen diagnos. Kan knappt tro det! Men än så länge har vi bara gått igenom lungorna. Jag kan knappt vänta tills nästa termin när vi kör igång med hjärtat. Just nu går vi igenom njurarna. Det är inte lika kul som lungorna men ingen sa att det skulle vara roligt helatiden.

Nu ska jag kasta mig i säng och sova tills imorgon. Man vet att man är vuxen när man längtar efter helgen för att man ska få sova ut. Natti!











1 kommentarer:

Anonym sa...

Godnatt och sov så sött!

/Tomas

Skicka en kommentar