Tentaperiod




Ibland undrar jag vad jag har gett mig in på. Som idag. Det är sjukt hur mycket det är att lära sig och ämnen som farmakologi och patologisk fysiologi känns omöjliga. Idag på farmakologilektionen fick vi prova på räkneuppgifter som skulle förbereda oss inför den praktiska tentan. Det gav inte mig mer hopp precis. Svår matematik och långa formler är det sista jag behöver just nu.

På onsdag gör jag semiologitentan. Det känns bra. Vi hade ett oförberett test nu i torsdags då alla fick varsin patient att utföra olika undersökningar på. Jag fick "Babinskis sign, assessment of the thyroid" Jag fick också gissa patientens diagnos med hjälp utav perkussion och auskultation. Diagnosen var emfysem så det blev en tia allt som allt. Semiologi känns med andra ord väldigt bra. Patofysiologi och farmakologi vågar jag knappt tänka på. Jag känner redan hur sliten jag kommer vara efter denna tentaperioden. Ingen sömn, massor av kaffe och konstant stress i över en månad. Men allt är värt slitet bara jag kommer ut på andra sidan med bra resultat. Håll tummarna för mig denna månaden!


Angående kommentarerna i det förra inlägget: Jag kan nog inte hålla med om påståendet att det bara skulle vara "wikipediamedicin" här nere (aldrig hört uttrycket innan). Jag håller med om att ettan och vissa kurser i tvåan var mindre bra. En del dåliga lärare med dåligt material, men också fantastiska lärare med väldigt bra material både praktiskt och teoretiskt. Och nu i trean är det bättre än någonsin. Som med morfologin till exempel. Vi har lärare som fotar och diskuterar sina egna fall från sin arbetsdag på patologiavdelningen. Vi deltar i obduktioner och på den makroskopiska delen av lektionen tittar vi på organ och lär oss känna igen olika sjukdomar. På semiologin har vi en egen handledare som själv är läkare och tar med oss på sina ronder på sjukhuset. Vi får interagera med patienter och på bara denna terminen har vi lärt oss ställa diagnoser på olika lungsjukdomar bara genom att auskultera och perkutera egna patienter. Jag skulle säga att det är långt ifrån wikipediamedicin. Mycket kan jobbas på men jag märker att universitetet blir bättre för varje termin. Det är så mycket rykten som cirkulerar om denna utbildningen så som att man t.ex. mutar och fuskar sig igenom alla prov här nere. Men jag kan ärligt säga att jag aldrig någonsin sett eller hört om någon som försökt muta en lärare. Det finns till och med regler som säger att en lärare aldrig får vara ensam med oss elever. Vi måste alltid vara flera under våra praktiska tentor.

Men jag är trött på att försvara min utbildning hela tiden och jag är trött på tråkiga kommentarer så jag har bestämt mig för att granska alla kommentarer innan de publiceras. Så jag slipper skriva långa inlägg om hur jag upplever utbildningen. Om ni undrar något får ni jättegärna maila.

Och Joanna, jag rekommenderar att du använder Lippincott's biochemistry. Den har hjälpt mig mycket de första åren här nere. Bra förklaringar och lätt att förstå. Lycka till!

Nu behöver jag alla lyckönskningar jag kan få. Nu kör vi!


8 kommentarer:

joanna sa...

Den har jag faktiskt köpt på mig och har den hemma ;)kul skall dra fram den tusen tack...

anne sa...

TUSEN lyckoönskningar till dig från mig! Detta klarar du, du är stark!

Anonym sa...

Kör hårt!!
Det här klarar du, woooop wooooop !!!!!!!

<3 <3 <3 <3

Anonym sa...

vad spelar det för roll vad andra tycker? folk kommer alltid ha åsikter om folk som inte studerar i sverige. även dem som studerar i danmark får nog kritik just för att dem inte studerar i sverige. tråkiga kommentarer tycker jag att du ska kunna ta. men låt dig inte påverkas av dem. du tycker om cluj, du tycker om utbildningen och du har gjort klart din ståndpunkt flera gånger. men sedan får folk också ha sina synpunkter eller hur? vissa kan uppleva negativa saker med utbildningen i rumänien medan vissa är väldigt positiva till utbildningen. i slutändan spelar det roll vad du själv tycker så lite kritik kan man liksom att man kan ta kritik att läkarprogrammet i KI har brister också. det har nog alla läkarutbildningar tror du inte?

Alexandra sa...

Tack för alla lyckönskningar! Jag hoppas jag slipper göra er (och mig) besvikna! Och visst har alla rätt till en åsikt. Men jag vill undvika situationen som uppstod för ca ett år sedan då jag var tvungen att göra bloggen anonym för att det blev för mycket personliga påhopp. Jag känner att jag vill undvika stress nu under tentaperioden. Men det känns tråkigt att behöva "sila" kommentarerna så detta är bara tillfälligt.

Anonym sa...

Hej Alexandra! :) Är mycket matte och fysik är de egentligen på läkarlinjen? Har jag någon nytta av att läsa matte E? :)

Alexandra sa...

Hej! Om du har möjlighet att läsa matte E så tycker jag absolut att du ska göra det. Det är en del matte de två första åren på läkarlinjen. Jag känner personligen att jag har fått mest användning av matte B och C. Mycket formler och grafer i biofysiken bland annat.

Anonym sa...

Hej!

Jag börjar läkarprogrammet nu i vår och undrar om du har några tips för en T1:a? Rekommendationer på kurslitteratur? Tack!

Skicka en kommentar