Svar på frågor om universitetet. Nyttigt för er som vill söka till medicinlinjen i Cluj napoca

Jag får väldigt mycket mail från er som läser bloggen så jag tänkte ännu en gång lägga upp ett vanligt mail i bloggen och mitt svar eftersom nästan alla mail jag får är av detta slaget. Hoppas det kan vara till hjälp för er som funderar på att studera medicin. Jag kan inte tala för andra universitetet utomlands, bara för mitt eget. Och det jag skriver är helt utifrån min egen erfarenhet. Andra här nere kanske har helt andra åsikter.

Här kommer ett utdrag från ett mail med vanliga frågor om utbildningen:

 "Jag har läst så mycket negativ om utbildningen, och lärare som förlöjligar andra... Det är skrämmande! Och jag tänker mest på hur jag kommer kunna svara när de bara slumpmässig frågar ut en. Min engelska är verkligen SÄMST! Jag har enbart G. 

"Tror du man kan klara sig med så låg engelska betyg? Är utbildningen riktigt svårt? Hur länge pluggar du per dag? Rekommenderar du dina vänner och kära att plugga i Rumänien eller satsa på annat? Ångrar du att du inte försökte komma in i Sverige? Är lärarna riktigt elaka? Är saker och ting biliga där?"


Svar:

"Jag förstår att tanken på att komma hit ner är skrämmande, och jag ska inte ljuga, mycket av det du hört är sant. Jag rekommenderar att du läser upp din engelska innan du kommer ner. Själv läste jag upp till engelska C och jag tyckte det var svårt med alla medicinska termer de första åren. Speciellt i kemi. Nästan alla kemiska namn heter något annat på engelska och det gör biokemin ännu svårare än den annars skulle varit. 

Det är svårt att studera här nere, jag brukar rekommendera mina vänner att studera i Sverige. I Sverige är det svårt att komma in på läkarlinjen men lätt att hålla sig kvar. Lärarna hjälper till och man har alltid någon att fråga. Här är det tvärtom, lätt att komma in, svårt att hålla sig kvar och allt är upp till en själv. Du behöver baskunskaper i biologi a och b, kemi och fysik och en del matte.  

Om man inte pluggar mycket och gör det man ska kan lärarna vara väldigt hårda. Jag har själv blivit utskämd framför klassen några gånger. Men gör man det man ska och pluggar mycket så är det inga problem. Det finns riktigt bra lärare här nere också. Jag trivs bra och jag är glad att jag kom hit även om det har varit mycket motgångar. Jag tycker universitetet blir bättre hela tiden och staden är jättemysig. Jag har skrivit väldigt detaljerat i bloggen om min skolgång här nere från första dagen på universitetet fram tills idag. Det kan vara bra att läsa igenom om du vill skaffa en överblick på hur det är att studera här.

Hade jag kunnat så hade jag sökt till Sverige men jag behöver fysik B för det vilket jag inte har och jag ville inte vänta flera år i kö efter komvux för att komma in på läkarlinjen i Sverige så jag åkte ner hit efter gymnasiet. 

Saker och ting är inte så billiga längre tyvärr. Det är en studentstad så de höjer priserna hela tiden. Det är billigare än Sverige dock, speciellt boende.

Mitt råd är att du ser till att du har baskunskaper i de ämnen jag skrev ovan. Att du läser upp engelskan en del och fokuserar speciellt på biologi B och lite kemi. Då ska det inte vara några problem bara du pluggar mycket när du väl är här.

Jag går i trean nu och jag studerar minst fem timmar om dagen. Något jag har lärt mig efter många motgångar här nere. Under tentaperioderna studerar jag nästan dag och natt för att hinna med allt. 

Det kostar 50 000 kr/ år att studera här så det är onödigt att slänga bort de pengarna om du inte vet vad du ger dig in på. Men om detta är din dröm så tycker jag inte att du ska ge upp så lätt. Ett år på komvux kan hjälpa mycket med förberedande kunskap. 

Hoppas detta hjälpte dig i dina funderingar. Tveka inte att fråga om det är något mer du undrar! 

Mvh,

Alexandra"



Detta är som sagt utifrån mina egna erfarenheter. Jag hade stor nytta av biologi B de första åren och jag är jättetacksam att jag hade kunskaper i naturämnena så som kemi. 

Goda kunskaper i engelska är en förutsättning för att kunna studera här. All litteratur vi läser är avancerad engelska full av medicinska termer och våra sluttentor är 50% muntliga. Jag kan fortfarnade tycka att det är utmanande att läsa böcker som t.ex. "Harrissons principles of internal medicine" efter så många år här nere.

Som sagt, detta är helt utifrån mina erfarenheter och jag menar inte att representera universitetet på något sätt. Som jag sagt tidigare så önskar jag att det fanns någon jag kunde prata med om mina funderingar kring utlandsstudier innan jag åkte ner så det känns bra att kunna hjälpa andra i sina funderingar nu. 




5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ska vara helt ärlig mot folk som vill söka ner till Rumänien. Om ni vill läsa Wikipedia medicin så tycker jag att ni kan göra det lika bra hemma i sverige. Wikipedia medicin är vad som lärs ut i Rumänien och jag tycker det är illa att studenter här nere inte kan erkänna detta faktum. Lärare klistrar in material från Wikipedia, ofta förekommer det inga källhänvisningar m.m Wikipedia medicin kan ni läsa gratis hemma i sverige också. Härnere betalar du endast för att få en läkarexamen. Jag tycker du Alexandra är jätteduktig som läser från böcker. Ser ofta att folk bara läser in material man får från läraren and that's it. Så dunkar man in det i huvudet, går till examen och vips I got a 10! Du kommer bli en bra läkare och jag är glad att det går så bra för dig trots alla motgångar. Mvh

blaklint sa...

Jag kommer att få ha en liten examination till sommaren inför antagningen och du om någon bör veta om vilket uppslagsverk som är bra att få tag på för att just öva på kemiska biologiska engelska termer för ja läser ju "bara" på svenska nu :) kram

Anonym sa...

Vem ar denna idiot som pratar om "wikipedia medicin"? Alla medicinska definitioner och termer som anvands pa wikipedia har sakra och verifierade kallor ur kanda medicinsk litteratur. Varje term du soker ur boken kommer att finnas pa wiki och tom battre forklarad sa ak hem om du inte ar nojd med den utbildning du far har. Vad fan vill du att lararna ska lara ut? Lararna kommer inte pa materialet sjalva....deras forskning omrade ar sa liten att om varje larare pa varenda universitet skulle dela ut unika antekningar om valfri amne, skulle det inte laka och en exam fran Frankrike skulle t.ex inte accepteras i nagot annat land for att medicin skulle se olika ut pa alla stalle. Javla idiot. @anonym

Anonym sa...

säkra och verifierade källor? Whuut? :D yeah let's become Wikidoctors!
/Johannes

Anonym sa...

Du e nog ett bevis att valfri idiot kan komma in har i Cluj

http://www.dental-tribune.com/articles/news/europe/5410_majority_of_european_doctors_use_wikipedia.html
http://publichealth2point0.com/2011/10/17/even-researchers-and-doctors-go-to-wikipedia-for-health-information/

Skicka en kommentar