Julafton


Det har varit en ensam jul. Jag studerade en del och gick och la mig tidigt. Det är första och sista gången jag är helt ensam på julafton. Jag känner mig lite som Ebenezer Scrooge. Bitter och ensam på jul.






Det går långsammare med studierna än jag väntat mig. Jag har fokuserat mycket på farmakologi under lovet men knappt tagit tag i patologisk fysiologi. Ångesten börjar krypa i mig nu och tentaperioden närmar sig med stormsteg. Mitt största problem är att jag måste skriva ner saker samtidigt som jag läser. Jag läser lärarens material tillsammans med böckerna jag har hemma och sedan skriver jag ner det viktigaste ifrån dem båda. För mig fungerar det bäst och jag lär mig och kommer ihåg väldigt fort bara jag skriver ner allt och repeterar en eller två gånger. Men nu har det gått en hel vecka åt bara farmakologi. Det är för mycket. Usch får ångest bara av att skriva om det. Måste fortsätta nu.







Ledsen att bloggen är så tråkig. Jag får ge den ett ansiktslyft efter tentaperioden. Om jag överlever.

Hoppas ni hade en roligare jul med vänner och familj. Och ett gott nytt år till er alla. Mitt nyårslöfte ska nog bli att utveckla en effektivare studieteknik. Bara jag visste hur.

Tack för tipsen på böcker! Ni är underbara. Jag är så glad att bloggen kan hjälpa mig i sådanna stunder när jag inte vet vem jag ska fråga.



Tillbaka till farmakologin. Jag tycker det är riktigt roligt nu när jag förstår mig på det autonoma nervsystemet och hur olika läkemedel fungerar. Jag läser om allt från ögondroppar till hjärtmedicin. Denna terminen går vi igenom cholinergic agonists/antagonists. Adrenergic agonists/antagonists, dopamin, alla läkemedel som påverkar dessa och de olika receptorerna. Jag har läst mycket om alzheimers och vilken effekt olika mediciner har på sjukdomen. Läkemedlens effekt på hjärtat är också väldigt intressant nu när jag förstår hur det fungerar. Sådant gör mig "hungrig" på kunskap. Haha det låter konstigt på svenska. Det är svårt att skriva om vad vi läser på svenska eftersom jag läser allt på engelska. Jag kan alla termer på engelska men har ingen aning om vad det heter på svenska så ibland känns det som att jag låter dum när jag försöker förklara. Ni får ha överseende. Tillbaka till böckerna. Kram på er!





3 kommentarer:

Anonym sa...

Du är grym! Kämpa på och ge dig själv beröm!:) hinner du träna ngt under den här tiden?

Alexandra sa...

Tackar för de orden! Tyvärr blir det ingen träning. Under veckorna i skolan får jag mycket träning då jag springer mellan olika sjukhus helatiden och går 40 min till och från skolan. Men nu under lovet blir det att jag mest sitter hemma. Det är stort fokus på matvanorna istället. Jag kombinerar soppa och sallad och håller mig till dagsbehovet gällande fett och kolhydrater. Det ska bli mer fokus på träningen nu efter tentaperioden. Jag saknar tiden då jag var vältränad och stark. Men den eviga gåtan är ju hur man ska få tid till allt det man vill :)

blaklint sa...

Jag har tänkt på dig då jag firat jul, faktiskt å på något sätt trots massa folk och familj så har jag känt mig ensam med hur märkligt det kan låta. Framförallt så har jag varit så trött efter all sjukdom så jag hade röstat för en julafton i sängen men det blev det sent på kvällen istället. Va inte bitter, Duktiga du om ett halvår är du halvvägs på gång....en halv läkare en stor grej ! tummen upp för dig ! kram och gott nytt år !

Skicka en kommentar