Uppdatering

Jag har lyckats få tag i ett namn på rumänska utbildningsadministreriet men inte fått något svar i telefonen ännu. Högskoleverket i Sverige har också skickat nya intyg och förklaringar till både dekanatet och deras motsvarighet i Bukarest. Jag hatar den här ovissheten mest av allt. Att bara gå och vänta på svar. Just nu är hela min framtid osäker och det är den värsta känslan jag någonsin upplevt. Efter alla strider jag har haft med detta universitetet så har det kommit till detta. Det måste finnas en mening med alla dessa motgångar. Antingen säger universum till mig att jag ska åka hem och satsa på något annat, så känns det onekligen nu efter allt som hänt. Eller så vill livet lära mig en läxa. Göra mig starkare och mer uthållig. Först blev jag starkare av att kämpa mig igenom all skit. Nu blir jag mest kuvad och paranoid. 

Jag hoppas på ett svar snart ifrån kontaktpersonen i Bukarest. I bästa fall förstår hon min situation och förklarar den för dekanatet så att detta löser sig. I värsta fall vägrar hon godkänna mina betyg och jag stängs av ifrån universitetet. 

Det är snabba kast i livet just nu. Ovissheten äter upp mig inifrån


6 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas det löser sig nu.

/Tomas

blaklint sa...

NEJ, NEJ, NEJ det här är inte universums sätt för dig att förklara att du skall göra något annat , rent struntprat. det är det där skit universitetet som får för sig att hitta på saker titt som tätt. Helt sanslöst! du blev antagen på dina folkhögskolebetyg och det skall gälla. SÖK TILL POLEN !!!, ring universitet , skynda på !!!!

Anonym sa...

tycker du inte ska ge upp, byt hellre universitet än att skita i hela utbildningen. Förstår att det kan vara jobbigt om man är så fäst vid staden, men kom ihåg, ditt mål är faktiskt att bli läkare. det kan du bli i rumänien, polen, sverige eller vilket annat land som helst. cluj kommer inte försvinna bara för att du flyttar därifrån, du kan ju allid åka tillbaka och arbeta där när du blir färdig läkare..

KajJ sa...

Jag tycker att du skall ta det lite lungt och ha is i magen. Det har du vunnit på förut och det gäller nog denna gången också.
Du har ju lärt dig under tiden du varit i Cluj att det är en annan kultur än du varit van vid och uppfstrad med. Det är förklaringen till mycket av det som händer just nu för dig. I Sverige är vi vana vid att eliminera problem för de små och svaga i samhället. Det har pågått i många år. Men i Östländer som Rumänien har det alltid varit någon stark personlighet som satt dagordningen och många gånger fått använda diktatoriska metoder för att styra och ställa. Det är ju dessa två kulturer du nu möter. För oss är det övertygelser, argumentation och diskussion som gäller. Där skall du anpassa dig till vad överheten bestämmer, även om de har fel kan tyckas.
I den skärningspunkten befinner du dig i just nu. Då vet du att det är lugn och saklighet som gäller. Kommer du i affekt så blir det bara galet. Du vet hur du ska angripa problebet, gör det så metodiskt du bara kan, skaffa dig argumenten gärna med någon sakkunnig så skall du se att det går vägen.
Att börja om på något annat ställe i världen är väl en alltför desperat åtgärd att vidta så det är väl inte aktuellt.
Kunskap och kompetens har alltid segrat när förnuftet träder till. Därför har du rätt på din sida. För allt verkar ju så oförnuftigt just nu i alla fall. Därför tror jag också att du klarar dina problem.
Hälsar Kaj

Blaklint sa...

Kaj har rätt om alla aspekterna och synvinklarna han tar upp, håller med till fullo förutom på den punkten att det aldrig skadar att ha en b och en c plan under tiden som ovissheten hägrar ! Med tanke på att ansökningarna till andra universitet bara sker en gång om året :) då kan du ha is i magen och alltid tacka nej till det nya universitetet om det blir så att du får vara kvar och allt ordnar upp sig för dig vilket jag verkligen hoppas ! Clujs universitet behöver ju inte veta vad du pysslar och planerar. Det verkar föresten vara en smart och väl artikulerad Karl den där Kaj vem han nu är för dig :)

Anonym sa...

Hur går det? Hoppas det löst sig

Skicka en kommentar