Nu finns det inte mycket ork kvar. Ännu en gång krånglar skolan och min plats i universitetet är återigen osäker. Jag orkar inte gå in på detaljerna men universitetet hotar med avstängning om jag inte fixar fram papper som de påstår att jag måste ha innan den femtonde oktober. De säger (efter fyra år) att dokumenten jag ansökt till universitetet med är ogiltiga. Så just nu lägger jag livet på is igen tills jag vet hur det blir. Jag har blandat in högskoleverket men inte ens ett intyg ifrån dem räckte för att lösa problemet. Nu ska de personligen kontakta universitetet och jag kan bara hoppas att det ska hjälpa.

Jag förstår inte varför detta händer mig. Jag har ingen tid eller ork över för sådant här. Jag måste få fokusera på mina studier. Den lilla lediga tid jag har måste gå till att läsa och nu ska jag behöva kriga ännu en gång för att ens få stanna kvar. Det är så orättvist! Jag är så trött på detta nu. Jag är rasande och uppgiven om vartannat. Sådant här ska inte få hända

14 kommentarer:

Anonym sa...

Fy fan vad tråkigt. Har du kontaktat antagning.se, eller studera.se? De borde kunna skriva ut ditt betygsdokument och sätta en stämpel (viktigt!) som konfimerar dess legitimitet.

Anonym sa...

Åh nej, vad trist! :( Känner verkligen med dig, fy vad jobbigt. Hoppas det löser sig! Detta fixar du! :)

Alexandra sa...

Jag har ju kontaktat vhs (verket för högskoleservice) vilka har gett mig ett intyg på engelska med stämpel och underskrift där det står att alla mina papper är som de ska och helt giltiga. Ändå ställer sig rumänska "administry of education" helt på tvären och säger att min ansökning är ogiltig. Förstår inte hur de kan få göra så. Jag ska prata med rektorn så fort det bara går.

Anonym sa...

Fråga dem vilken myndighet som dem vill ha papper från?

Anonym sa...

Vad underligt att dom kommer med detta nu? Du har ju gått där länge nu..om du nu hade haft en ogiltig ansökan skulle dom väl ha tagit itu med det för länge sen..låter jättekonstigt alltihop! Hoppas det löser sig

Alexandra sa...

Ja allting låter väldigt konstigt. Förklaringen jag får är att det har "uppkommit nya regler" som gör att deras administry of education inte kan/vill godkänna mina papper. Jag hoppas innerligt att det är ett missförstånd någonstans och att det går att lösa. Annars vet jag inte vad jag ska göra

blaklint sa...

det här låter riktigt,riktigt skumt, själv tycker jag på allvar att du skall se till att på allvar ta dig en funderare om du inte skall kontakta ett polskt medicinskt universitet tex. i Gdansk och flytta ifrån Rumänien då de håller på så här. Hur mycket skall man orka med? fy vad arg jag blir. Jag tror det skulle vara det bästa för dig att få börja på ny ren kula, och VERKLIGEN bara kunna fokusera på dina studier.

blaklint sa...

terminen i polen har precis börjat så än är ingenting försent....

Anonym sa...

Men har dina kursare hamnat i samma situation? Vrf skulle just din ansökan vara ogiltig...

Blakint sa...

På allvar Alexandra polackerna är hjälpsamma å vänliga , de hjälper till att ordna med boende å ett splitter nytt universitets sjukhus står till förfogande för kandidaterna i Gdansk sett foton på det och det ser ut som taget ur " grays anatomy" förvisso ska det va stämplar hit å dit men det är också på g att förbättras och försvinna ! Så snälla lägg inte livet på is utan agera !

Anonym sa...

tja...
kan det vara för att du saknar naturveteskapliga behörighetskurser? typ fysik AB frå gymnasiet, biologi, kemi mattematikkurser etc?...

I sådana fall vet jag en lösning till dina problem...
du har kämpat mycket och förtjänar gå kvar tycker jag.

/jocke

Alexandra sa...

Jadu Joanna. Jag funderar allvarligt på att byta. Men efter åren här nere har jag kommit att älska staden. Och jag har lärt mig språket någorlunda. Tror inte jag har orken att börja helt på ny kula med ett nytt språk i ett nytt land. Om jag kan gå kvar detta året har jag en master i medicin och kan fortsätta i fyran i Sverige istället. Jag tror att det får bli så. Jag vågar inte riktigt stanna här längre än jag måste känns det som. Jocke jag har naturutbildning men från en folkhögskola. Det är det som krånglar. Dekanatet påstår att det inte är en giltig utbildning. Alls. Även om både EU och sveriges högskoleverk säger att det är det och har intygat detta vid flera tillfällen med på både papper och via telefon. Jag förstår inte hur de kan påstå det från ingenstans efter så många år när ingen annan från med naturvetenskaplig utbildning från folkhögskola har detta problemet.

Mvh,

Alexandra

Blaklint sa...

Jag vet att du älskar staden har läst och har förstått detta helt klart ! Och jag lovar dig att när drömmen finns där, när orken tryter sena kvällar så är det drömmen som biter sig igenom! Du orkar , du vill och du kan ! Du behöver inte lära dig så mycket polska medicin utbildningen är helt på engelska ! Dessutom så känns det som , ursäkta att ja säger det här men en Piss i havet med språket då ja ser på allt du gått igenom ( ja har läst hela bloggen ) visst polackerna är hårda ( har ju två sådana föräldrar ) men de är rättvisa ! För ja blir fullständigt arg på vad de håller på med dig . Jag mena Emma som började 2008 hon har inte läst några naturvetenskapliga kurser alls så hur kan hon vara kvar och studera i år 5 borde de bli nu ????

anne sa...

Skickar styrkekramar till dig!

Skicka en kommentar