Inget ljus i sikte

Just nu går jag på autopilot. Jag försöker gå på alla mina lektioner och plugga när jag kan men det är som att ta sig fram i lera. Jag kan inte glädjas åt hur intressanta kurserna är, hur mycket jag lär mig varje dag, hur vacker staden är eller hur lyckligt lottad jag är för om bara några dagar kan allt tas ifrån mig.

I dagarna har jag haft kontakt med rumänska utbildningsadministreriet en del men jag har inte fått något riktigt svar på mina frågor om varför jag inte får gå kvar på universitetet. Efter att jag insisterade på att få en förklaring sa de att detta är universitetets ansvar, men universitetet säger att det är administreriets ansvar som inte vill godkänna mina papper. Idag tog även högskoleverket kontakt med dem och krävde att få veta vad det är som händer.

Nu har jag äntligen fått klarhet i situationen och det blir bara konstigare ju mer jag nystar i det hela. För två veckor sedan sa dekanatet till mig att administreriet i Bukarest inte ville godkänna mina betyg för att de inte ansågs som giltiga. Då skaffade jag ett intyg ifrån VHS. Då sa de att de vill ha ett papper med alla mina studietimmar ifrån gymnasiet. Det fixade jag fram. Då ville de ha ut mina originalpapper från mitt gymnasium med legaliserade översatta kopior vilket jag också skaffade fram. Men ändå sa de att mina papper inte var giltiga. Det var då jag tog kontakt med administreriet i Bukarest.

Det jag fått reda på nu är detta: När jag ansökte till universitetet år 2008 fick jag aldrig ett dokument som heter "letter of recognition" ifrån administreriet. Detta är någonting som ska skickas till universitet automatiskt innan man blir antagen. Antingen har administreriet aldrig skickat detta pappret till universitetet eller så har det kommit bort. I vilket fall har jag ändå blivit antagen och först nu flera år senare menar de att jag inte har rätt att gå på universitetet.

Då jag bad om att få ansöka om ett nytt letter of recognition fick jag svaret att man inte kan ansöka om det efter att man blivit antagen och att det inte finns något jag kan göra åt det.

Jag ska alltså bli avstängd på grund av ett papper som jag aldrig visste att jag behövde, som ingen har sagt att jag har saknat fast jag har alla betyg och dokument som behövs för att få studera på universitetet. Jag har liksom inte ord för hur absurt detta är.

Jag vill passa på att tacka för alla fina kommentarer. Det betyder mycket. Joanna, du ska veta att jag funderar på att bara släppa allt och fortsätta min utbildning i Polen eller Ungern. Jag har hört mycket gott om universiteten där. Men inte innan jag har gjort allt jag kan här. Jag vill verkligen inte lämna Cluj. Detta är ju mitt hem nu. Hela mitt liv finns här och om man bortser från den idiotiska byråkratin och dekanatet så är utbildningen riktigt bra. Det knyter sig i hela kroppen bara jag tänker på att lämna allt. Jag har kämpat för hårt för att släppa nu. Och jag håller med dig morfar. Jag försöker hålla huvudet kallt och högt. Is i magen och fullt fokus. 

Ni får hålla alla tummar och tår extra hårt denna veckan. Jag hoppas att jag har ett definitivt svar på hur min framtid ska bli innan slutet av nästa vecka. 




10 kommentarer:

Anonym sa...

Haha det är ju fan som någon dålig tragisk fars från någon rysk depp-opera. Undrar verkligen hur många som fått det beviset från administrationen. Tycker det låter svepskäl lång väg.

/Tomas

KajJ sa...

I Sverige har vi en "Justitsieombudsman" som man kan vända sig till när man blir felbehandlad av en myndighet. Är det någon som känner till den Rumänska statsordningen om det inte finns en motsvarande funktion i landet.
Den institutionen behövs för att en vanlig människa ska få rätt när myndigheterna handlägger ärenden utan respekt för vad människorna tycker eller har för argument. Det är en viktig institution för ett demokratiskt samhälle om man skall kalla sig för demokratiskt.
Någon rumänsk statsvetare bör kunna ge upplysning om detta. Kanske en studentsammanslutning i Rumänien som arbetar på något liknande sätt.
I ett rättvist samhälle ska man inte behöva finna sig i vilken behandling som helst. Påståenden och efterkonstruktioner, krav på den enskilde som man inte känner till är inslag av maktfullkomlighet ska inte finnas i ett demokratiskt, jämlikt och rättvist samhälle.
Hälsar Kaj

Anonym sa...

Problemet med svensk versionen av justitieombudsmannen är att handläggninstiderna är flera år, skulle inte förvåna mig det minsta om det inte är detsamma i rumänien.

Blir det något typ av juridisk aktion så lär det dra ut över lång tid och inget som fixar sig med ett telefonsamtal. Det vore naivt och tro det.

Vi får se vad som händer under sista tiden här nu, kan ju hända ett mirakel.

/Tomas

Blaklint sa...

Okej ! jag förstår att det är ditt adra hem , det glädjer mig att du utvärderar de andra universiteten. Polens vet jag är bra därför att mamma pluggade där innan hon flyttade till Sverige och hon har räddat livet på mig flera gånger då det blivit fel i den svenska sjukvården så jag vet... ;) den ungerska kan jag inte uttala mig om men jag har också hört att den skall vara bra. jag vill verkligen att de skall gå bra för dig och allt skall lösa sig, att rättvisan skall skipas , vill inte låta som en pessismist men med den byråkratin så är jag väldigt tveksam. Varit med om mycket i mitt liv som inte varit så roligt och det har kanske inte gjort mig så synisk men mindre blåögd och en större realist, eller så är det åldern blir (30 år nästa sommar usch ;) ) håller tummar , tår och alla vad ja kan med spänning ! håll huvudet högt och fanan likaså. kram (ahh det e din morfar, förstod att de va en äldre bevandrad herre :) nu måste ja tillbaka till mitt pluggande om ja skall komma någonvart själv.

Anonym sa...

Hej!
Vill bara upplysa om att du inte "bara" kan fortsätta din utbildning i Polen eller Ungern. Dels för att curriculum, mellan ditt universitet och det universitetet du söker till i antingen Polen eller Ungern, måste överensstämma. Mer än hälften av läkarutbildningarna i Polen går det inte byta till. Ett skäl är att det helt enkelt inte finns platser. Men det främsta skälet till att det inte går att byta till det året du vill komma till (tredje året eller fjärde året) är curriculum differences och att du inte kan polska/ungerska. Och också att man inte får ha genomfört mer än 50% av sin utbildning. Om det inte funkar med Cluj, prova med andra universitet i Rumänien. Det går iofs att byta till Polen/Ungern. Men räkna med att få gå om ett år. Du får heller inte ha några rest tentor kvar. Vill inte göra dig deprimerad men har själv spenderat åtskilliga timmar med att ringa runt överallt och fråga om överflyttning.

kalleri113 sa...

Nåja. Så himla mörkt som anonym ovan vill få det till är det inte. Klart det går att byta :) Jag såg några som gjorde det en bit in på utbildningen på det universitet jag gick på som lyckades med det.

Jag tyckte att universitetet där, i Polen var såmått oseriöst, lynnigt och korrupt med mina svenska ögon, men det du utstår i Rumänien verkar snäppet värre och otroligt påfrestande. Går det inte där du studerar nu så kommer det lösa sig anorstädes! Var så säker!

Anonym sa...

Hur går det för dig? Har det löst sig med betygsdokumenten?

Anonym sa...

varför är det så mycket drama i ditt liv?

/Elina

Alexandra sa...

Det undrar jag också Elina. Jag hoppas innerligt att det ska lugna sig nu. Och att jag slipper drama ett (långt) tag framöver

Anonym sa...

;) ja det hoppas jag med. jag hoppas det går bra för dig idag. det verkar som det har varit otroligt mycket som hänt med studierna m.m och jag hoppas verkligen att du orkar fortsätta kämpa trots alla motgångar. Sänder massa massa styrkekramar till dig Alexandra

mvh Elina

Skicka en kommentar