Tentaperiod

Nu kör tentaperioden igång igen. Denna terminen känns den ungefär 100 gånger svårare än den förra. Jag har redan bestämt mig för att skjuta upp två tentor tills efter sommaren, cellbiologi och biokemi. Jag hade säkert kunnat klara av att göra dem denna terminen men då hade betygen i alla ämnen blivit väldigt medelmåttiga plus att jag är helt utsliten som det är. Men de som klarar av alla tentor denna terminen ska ha cred. Det är riktigt starkt jobbat!
Först ut är fysiologin. Jag har klarat alla prov i ämnet under terminens gång så det ska nog inte bli några problem. Det handlar mycket om synnapser i hjärnan, hur smärta fungerar, muskelfunktion osv.
Min blogg handlar just nu bara om skolan har jag märkt, kanske inte är jätteintressant för alla men majoriteten av läsarna är ju familjen så det känns viktigt att de har koll. På tal om det, tack mormor & morfar för allt ni skickade! Pennan med alla färger speciellt Den är väldigt användbar när vi målar vener, artärer, nerver och sådant, jobbigt att skilja på dem när allt är i samma färg :D
Bloggen får sig nog ett ansiktslyft under sommaren när jag och Veronica är ute på äventyr :D
*
Här kommer lite spelrapporter igen. Det blir bara spel och plugg nu under tentaperioden, men det är inte illa. Jag blir mer motiverad att plugga när jag kan belöna mig med två timmars spelande. Just nu spelar jag två spel, The sims 3 och Bioshock. Först ut är the sims 3:




Ni som har spelat the sims innan vet ju dealen, man kontrollear en eller flera människor i ett hushåll. Man skapar en karriär, skaffar barn, bygger hus osv. Detta är det tredje spelet i serien som startade år 2000. Sedan dess har mycket förändrats men frågan är om det räcker. I the sims 1 var man ganska begränsad, man kunde inte lämna huset tex. Matvaror beställde man hem via telefonen och när man åkte till jobbet försvann gubben mystiskt ut ur skärmen under tio minuter.

I the sims 3 kan man strosa runt i en stor stad och hänga lite med kompisar eller annordna en mysig picknick med sin partner mm. Det finns många ställen runtom i staden där man kan starta en karriär inom allt ifrån spabiträde till världsberömd kirurg (det är min gubbe) eller rockstjärna. Det är såklart otroligt underhållande, man har en hel värld att leka i och speciellt vi tjejer håller spelet varmt om hjärtat. Det är som att leka familj med sina dockor när man var liten fast på en mycket högre nivå :D

Men trots spelets mångsidighet och höga underhållningsnivå tycker jag att spelet skulle kunna erbjuda mer. Utseendet tillexempel, gubbarna ser för lika ut, det behövs mer variation i val av frisyr, val av kläder och varför kan man inte välja längd på gubbarna? Personligheten hos simmarna (som människorna i spelet kallas) har utvecklats mycket. Nu har simmarna drömmar och visioner vilket de inte hade i the sims 1. Trots att systemet för drömmar i spelet har blivit hyllat så gillar jag det inte riktigt. Kan inte sätta fingret på det men det känns lite plastigt.

Kort och gott, the sims 3 är utan tvekan värt att spela. Det har sina brister men spelets fördelar överglänser dem.

*

Och nu till något HELT annat. Bioshock! Ett av de mest geggiga blodsprutande spelen under 2007. Jag älskar det!





Spelet handlar kort och gott om en övergiven stad någonstans i atlanten. Japp I atlanten. Den ligger på havsbotten. Spelet börjar med att min karaktär störtar med ett flygplan och hamnar i atlanten. Han simmar till en fyr och tar sig så småningom smått motvilligt ner till staden. Något har gått väldigt snett och staden tycks övergiven. Men såklart hoppar det fram massa konstiga varelser här och där och sakta får man en bild av vad som hänt.

Hela upplägget ska hyllas! En stad under vattnet! Det är hur coolt som helst! I love it. Miljöerna tar andan ur en, speciellt i områdena med glasväggar, hur coolt är det inte att se fiskar simma förbi utanför fönstret?

Spelet får mycket hyllningar från mig MEN var det nödvändigt att det skulle vara så otroligt läskigt! Jag vågar inte spela det när jag är ensam. Vi snackar småflickor som springer runt och samlar blod ur folks huvuden och äckliga halvdöda människor som kryper upp bakom en utan ett ljud så man nästan hoppar av stolen när man vänder sig om och står ansikte mot ansikte med en kvinna som saknar halva ansiktet och som står och sjunger på en vaggvisa innan hon hoppar på en... Fy! Jag hade velat ha lite mindre skräck och mer story.

Striderna är bra gjorda, de är brutala och mångsidiga precis som det skall vara i ett fps spel. Med små justeringar skulle spelet uppnå en tia. Ni som gillade fallout eller halflife bör spela Bioshock!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar