Lördagsmorgon

Äntligen har jag sovit ut. Jag gick och la mig kl 19.00 igår och vaknade klockan 06.00. I torsdags hade vi prov i kirurgi. Jag hoppas att jag får ett någorlunda betyg. Efter patofysiologin i början av veckan hade jag inte mycket krafter kvar och hittills har kirurgi inte intresserat mig så mycket. Jag hoppas det blir ändring på det bara jag får tillfälle att fördjupa mig mer. Vi har läst mycket om bråck med mycket fokus på åderbråck hittills, inget som intresserar mig speciellt mycket men man måste börja någonstans. Jag hoppas att det blir intressantare nu efter detta kapitlet.

Slutresultatet i hygien kom igår. Det blev en nia så det känns bra. Jag har redan börjat höja mitt snitt.

I patologisk fysiologi har vi precis avslutat kapitlet om patologi relaterat till blod och börjat med kapitlet om EKG. Vi lär oss läsa av olika ekg-kurvor för att hitta tex klaffel eller hjärtsvikt. Jag tänker ta tillfället i akt och repetera PQRST komplexet denna helgen då jag känner mig ganska skranglig. Jag kom knappt ihåg hur man räknar ut hjärtats elaxel så jag har en del att göra. I semiologi har vi kastat oss in i det stora kapitlet om andningsorganen. Vi lär oss lyssna på lungor och jag övar mycket på perkussion, det innebär att man "knackar" på olika organ utifrån. T.ex. lungorna för att upptäcka vätskeansamlingar eller patologisk ihålighet i organ eller under huden. Det är ganska svårt och jag tränar på att knacka på rätt sätt så att jag kan regenerera så pass mycket ljud att jag kan avgöra om ljudet är ihåligt eller dovt. Igår gjorde jag en perkussion på en kvinna som kommit in till sjukhuset med andnöd. Ljudet från mina knackningar lät ihåligt och smått högre än det brukar och kvinnans bröstkorg hade en större diameter än vad som är normalt. Jag kunde utifrån de tecknen dra slutsatsen att kvinnan hade emfysem. Sådant känns väldigt häftigt.

Nu i helgen är det fokus på att läsa så mycket som möjligt i patologisk fysiologi och semiologi. De kurserna är bredast denna terminen men jag försöker att hålla någorlunda tempo i de andra kurserna också. Nästa helg måste jag ta tag i farmakologin och mophologin. Blir smått nervös bara av att skriva om allt. Nu måste jag sätta igång om jag ska få något gjort idag. Jag avslutar med en passande bild:



Livet före och efter läkarlinjen. Det stämmer väldigt bra. Dessa två veckor som gått har jag varit ugglan till höger. För att inte tala om tentaperioderna. Det är roligt att vi läser så mycket om stress i skolan och hur farligt det är, men så gör vi inget annat än stressar. Jag undrar hur många av oss som kommer ta examen med hjärtsvikt och högt blodtryck. Och allt detta kaffe man hinkar i sig.... Jaja slut på klagandet och tillbaka till andningsorganen. Hoppas ni har en trevlig helg!

5 kommentarer:

Anonym sa...

HAHAHAHA! Den bilden var ju bara så underbar! :D

Gött och se att du fortfarande har ork kvar och tuggar på. GL HF as always!

/Tomas

blaklint sa...

Ha ha HA HA HA... jag skrattar så jag får ont i magen så sjukt kul !!! så kul att det går så fint för dig, själv gjorde jag en tenta i tisdags men tyvärr , ett bakslag. så nya tag nya krafter och ännu mera frenetiskt pluggande. ! för jag ger inte upp så lätt !

Anonym sa...

Vill bara säga eller rättare sagt skriva att jag är glad att denna blogg finns då jag går första året här och som vanligt får oturen att ha den nya skolsystemet som de östeuropeiska medicinskolorna infört. Allt går skit, man har fått dynga väldigt ofta för att kunna få tid att plugga,ingen sömn, depression, ilska ja allt. Man går från att vara den som gillar att sprida glädje till den som är bara ett hårstrå från att sitta mot ett hörn och prata med icke-existerande figurer från Lah-Lah Land.

Men att läsa hur du rest dig från all skit som livet slängt på dig ger en hopp. Kan garantera att 99% hade gett upp inklusive jag (skulle jag tro). Så fortsätt vara awesome för i slutändan kommer du vara den bästa läkaren i högen, för du har visat karaktär och att du är unbreakable.

Lycka till med allt and always believe in yourself.

PS. Du förtjänar en awesome-five eller en High-Six som Barney Stinson kallar det.

Anonym sa...

Haha, klockren bild! :D

Blaklint sa...

Hur går det för dig får du någon jullov så du kam fira lite med nära och kära ? Ja tackar min lyckliga stjärna en snäll kille som tipsat om en bra bok som skall hjälpa mig. För ja har blivit nekad distans studier ( för att få tillgång till en lärare som man kan fråga ) men tyvärr så är det så att har man fullständiga gymnasiekurser, en yrkesutbildning så blir man förvisad att lösta kemiska problem på egen hand i lågkonjunkturens sverige :( Men de ska bara ordna sig !

Skicka en kommentar