Rivstart!

Det blev en tia på den första tentan för i år! 

Känns fantastiskt! Jag fick frågor om olika tekniker för att mäta kroppsfett och jag fick prata en del om BMI och normala och patologiska värden. Jag hade hoppats på att få prata om botulism eller tenia solium eller andra lite intressantare ämnen men jag ska inte klaga. Så här ser det ut på min vägg just nu:




Jag gillar att kunna gå runt och läsa och repetera det jag ska kunna utan att behöva bläddra i olika böcker eller öppna dokument på datorn. Jag har sammanfattat den viktigaste informationen och skrivit och ritat väldigt kortfattat och hängt upp det på väggarna så att jag kan läsa och repetera även när jag tex viker tvätt. Problemet är att det tar sådan tid att skriva ihop allt. Inför den teoretiska tentan ska jag försöka med en annan teknik. Skriva på datorn och sedan skriva ut och klistra upp. Jag hoppas på att det ska gå fortare. När allt väl hänger på väggen går det så fort att repetera och få en överblick. Jag går runt i cirklar här hemma med kaffe eller te och mumlar för mig själv tills all information sitter fastklistrad.

Som om dagen inte redan var fantastisk nog fick jag en glad överaskning i semiologin. Jag vann en "tävling" som vi gjorde veckan innan. Hela klassen skrev ett oförberett prov och i varje grupp fick personen med högst poäng välja ett pris. Vi fick välja mellan att få plus 0.02 poäng på sluttentan eller få en frånvaro från en av labbarna utan att behöva ta igen den eller betala för den. Båda är väldigt fina priser men jag valde att få lägga på 0.02 på min sluttenta. Jag vill väldigt gärna ha en tia.

Det var ganska intressant att våran lärare i semiologi började lektionen idag med att skälla ut oss elever för att vi är så otrevliga och inte säger hej till henne och hennes kollegor när vi är på sjukhuset. Hon var riktigt upprörd och ifrågasatte vår uppfostran. "här är vi alla kollegor och jag förväntar mig att ni uppträder respektabelt mot varandra" sa hon. Jag ville förklara för henne att detta antagligen berodde på en kulturkrock då majoriteten av klassen är svenskar och vi är väl inte kända för att vara översociala precis....

Nej nu måste jag fortsätta läsa inför tentan i övermorgon. Önskar jag hade lite tid att fira framgången idag men det är som sagt två ganska stora prov kvar denna veckan. Jag vet inte hur jag ska hinna med allt. Jag går åtta till åtta alla dagar utom fredag så jag måste offra största delen av sömnen nu. Det måste gå! Semiologin är ett viktigt ämne men hygiententan på torsdag är en sluttenta. Det är svårt att prioritera rätt. Jag vill ha bra betyg på båda.

Jag kommer behöva alla tummar jag kan få denna veckan! Kram på er

5 kommentarer:

blaklint sa...

men så kul....vinden har vänt !!!! det är du värd, kul ide och rent av spännande, detta ska jag bannu med testa idag med glykolysen i cytoplasman i kemin samt citronsyracykeln. fast på postitlappar på köksdörren. så får vi se hur det går :)kram !

Blaklint sa...

Det slog mig faktiskt att jag gjorde så på gymnasiet med postit lappar på dörren till mitt gamla flickrum men totalt glömt det :s tusen tusen tack för påminnelsen

Alexandra sa...

ja postit lappa fungerar också utmärkt. Hela toaletten och hallspegeln är full av dem. Man lär sig så mycket av att bara slänga några få blickar på dem under dagen. Glykolys och citronsyracykel kräver nog större papper tror du inte? :D Kul att du har kommit igång du också. Kör så det ryker!

blaklint sa...

Jorå det blir större ark det tror jag med, eller så bara strukturerar jag upp grunderna på postitlappar och kör resten med påfyllande högläsning ! börjat ....usch har tenta på hela kursen nästa tisdag :SSS får ångest bara jag tänker på det....sagt nej oftare än hej den senaste tiden till en massa roliga saker men sånt e livet ...bara till å prioritera, ta fram kaffetermosen å precis som du säger köra så det ryker. Det är endå så mörkt ute så inget att misströsta över å allt annat går att ta igen på något sätt. framförallt fars dag middagen som jag tyvärr inte kunde komma på i helgen :( men skall gottgöra papi senare ! back to my studies !

Anonym sa...

Stort grattis gumman! //Mamma

Skicka en kommentar