Vilken vecka!

Det är knappt så jag kan hålla ögonen öppna. Vilken stressig vecka det har varit.  Det känns som om tentaperioden redan börjat. Jag har inte spenderat en minut till något annat än studier. I säng kl 24.00 och upp 04.00 för att hinna med allt. Jag har repeterat och repeterat och jag känner mig stolt över min insats denna veckan.

Provet idag i semiologi var lite jobbigare än jag trodde. Vi fick tio frågor var av fem var av formen ringa in, tre var korrelationer och två var öppna frågor. Jag var helt säker på åtta av frågorna men jag hade inte repeterat kapitlet om kroppstyper så mycket och blandade därför ihop "mesomorph" och "ectomorph" (muskulös respektive smal kroppstyp)
Vi har hittills läst kapitlen

*anamnes
* fysisk undersökning
* Position/attityd
* Hud och slemhinnor
*Hår och naglar
* subkutana förändringar
* Muskuloskeletala förändringar
* Näring
*lymfkörtlar
*cirkulation

På provet idag fick vi frågor om gulsot, hypotyroidism, cyanos, ödem etc. Jag ångrar att jag fördjupade mig i kapitlet om rheumatism och osteoporos så mycket som jag gjorde eftersom det inte kom någon fråga om det. Jag måste lära mig att det är viktigast att kunna lite om allt inte mycket om lite.

Jag hade dock tur med de två öppna frågorna som är värda höga poäng. Den första var: "beskriv hur du klassificerar smärta i anamnesen"(patienthistorien) Det var ingen jättesvår fråga eftersom vi gör anamneser flera gånger i veckan. Svaret var SOCRATES metoden: S = sight of pain, O = Onset of pain, C = characteristic. osv. Det är viktigt att beskriva smärtan en patient upplever eftersom det ger viktiga ledtrådar för diagnosen. Tex att smärtan strålar ut i vänster arm är vanligt vid hjärtsjukdom medan andra sjukdomar har andra symptom. Den sista frågan var klurigare. "allt om central cyanos". Som tur var la jag ner mycket tid på cyanos så det var inga problem. Sådana frågor kan vara lite kluriga eftersom det är detaljer som skiljer liknande manifestationer från varandra. Perifer cyanos är tex kall medan central är varm och den centrala cyanosen tyder på lungproblem tex copd - chronic obstructive pulmonary disease (cyanos är ett tillstånd då vävnader blir smått blåfärgade på grund av den ökade mängden deoxihemoglobin/reducerat hemoglobin i blodet).  Jag hoppas på minst en åtta. Det är viktigt för mig att få höga betyg nu i alla prov. De små proven vi gör nu under terminen räknas in i resultatet på sluttentorna och jag vill ha ett högt snitt för att eventuellt kunna söka till Sverige i framtiden. Det känns viktigt att prestera allt jag kan detta året.


Igår pluggade jag på golvet eftersom jag inte har så mycket plats här. Jag ville få en överblick och jag hade inte tid att hänga allt på väggen. Det fungerar bra med bilder och tydliga sammanfattningar. Jag börjar hitta min teknik nu och jag lär mig fortare och fortare hela tiden. Det är fantastiskt att plugga ämnen som semiologi. Det är då jag känner att jag ska bli läkare. Jag kan läsa några kapitlet ena dagen och sedan läsa av några symptom på en patient för att sedan ställa en egen diagnos. Inget avancerat ännu, lite njurinfektioner och ventrickelproblem men ändå. Jag spricker nästan av lycka varje gång jag gissar rätt. Men det är det som är konsten med hela läkaryrket. Man måste förstå hur allt hänger ihop för att ställa en diagnos. Det är inte så lätt. Kroppen är som ett spindelnät.

Jag trodde jag skulle få pusta ut nu i helgen efter denna tunga veckan men icke. Det är prov i patofysiologi på måndag och sedan ett till prov på torsdagen. Helt sjukt. Vet inte hur de har tänkt att vi ska hinna. Patofysiologin handlar om exakt vilka mekanismer en sjukdom har. Vilka hormoner som är inblandade tex eller vilka enzymer som påverkas. Det är intressant men där gäller det verkligen att ha koll på detaljerna. Jag hoppas att pluggmotivationen är på topp imorgon efter att jag har sovit ut. Bara att köra på nu. Här kommer en passande sång (dom sjunger att dom arbetar mormor och morfar)


Ha en trevlig helg allihopa. Jag kommer spendera min i patofysiologins fantastiska värld!




4 kommentarer:

Anonym sa...

GL HF! Verkar som man får önska dig mycket lycka och välgång det här året haha!

Men gott det går bra för dig nu efter allt strul i början av året.

/Tomas

Anonym sa...

De lottar platserna i Sverige, så betygen spelar ingen roll ändå..

Blaklint sa...

Lottar gör man för de som aldrig har läst medicin, har man en bacelor i medicin efter tre års plugg så är det lättare att bli antagen i Sverige till anonyme kommenteraren ovan

Anonym sa...

ja om man också har ett högskoleprov motsvarar min. kanske 1,6 för göteborg+behörighet att byta över till sverige. Och så fodras det också att det finns PLATSER på programmet. Lund, Linköping plus ngt mer tar inte in till senare delen på läkarprogrammet. Lättare att bli antagen tror jag inte att det är, men betygen från utlandet spelar nog ingen större roll. Så jobba inte ihjäl dig alexandra. Session kommer också och då behöver du all energi för att spika dem riktiga tentorna. Jag ser för varje år alltmer en tendens att lägga 100% växel i alla småprov för att i slutändan se folk antingen faila eller strunta i att komma till sina final exams. det är final exams som i slutändan räknas.

Skicka en kommentar