Första sluttentan

Av någon anledning har vi sluttentan i hygien mycket tidigare än de andra ämnena. Idag ska jag göra den praktiska delen och den teoretiska gör jag på torsdag. Jag har pluggat en del varje dag och fram tills igår kände jag mig väldigt lugn inför tentan idag. Men nu börjar den välbekanta tentastressen krypa sig på och plötsligt känner jag mig osäker på allt. Jag försöker intala mig vad en lärare en gång sa: "en god student är alltid nervös inför en tenta". Jag hoppas att det ligger någonting i det.

På tentan idag ska vi kunna en del om hur man hanterar mat. Köttprodukter, mjölkprodukter, grönsaker osv. Det låter lätt men läraren gillar detaljer så det gäller att lägga ner en del fokus. Hela min vägg är full av papper med olika kokpunkter och metoder för att räkna på kroppsfett. Det teoretiska är lite tyngre än den praktiska så det känns lite svettigt att vi ska ha båda på samma vecka. Dessutom har vi ett prov i semiologi på fredag. Det är ingen tenta men betyget jag får på det provet kommer räknas in i mitt slutgiltiga betyg i januari. Det utgör ca 10% av sluttentan.

Jag återkommer ikväll om hur det gick för mig. Det ska bli roligt att få göra terminens första sluttenta!

1 kommentarer:

Anonym sa...

GL HF och må du sätta tentan.

/Tomas

Skicka en kommentar