Prov i patologisk fysiologi imorgon



Jag pluggar för fullt inför provet imorgon. Då är det praktiska delen och på torsdag är det teorin. Patofysiologi är ganska svårt. Känns lite som kemi. Speciellt nu när vi läser mycket om hemostas. Blodets koagulering. En stor del av helgen har gått åt till att repetera alla stegen samt lära mig hur de förändras vid olika sjukdommar. Det ser mycket värre ut än vad det är:








Tur att vi har läst det innan i fysiologin så att jag slapp lära mig det från grunden. Här är en jättebra länk för intrinsic och extrinsic pathway. Ett bra tips till er som läser fysiologi nu. Vad skulle vi göra utan youtube:



 Vi lär oss en del om blodrelaterade sjukdommar nu. Hemofilia, DIC osv. Vi pratar också om kroppens försvar generellt och en del om hur man kan läsa av ett elektrokardiogram och se om det finns någon patologi. Det är roligt men jag känner mig pressad eftersom jag inte har haft så mycket tid på mig att repetera. Det blir extra läskigt när tentan är muntlig. Jag blir så nervös ibland att jag glömmer saker som jag egentligen vet. Så jag hoppas att allt ska sitta som sten imorgon.


Jag lyssnar mycket på denna mycket nu när jag pluggar. Jag är svag för fantasyfilmer och sagan om ringen ligger mig varmt om hjärtat. Denna sången passar bra nu när det är så kallt och mörkt ute. Och jag sitter inne i min varma lägenhet med mitt kaffe och läser. Det är väldigt mysigt:






0 kommentarer:

Skicka en kommentar