Nederlag

Jag är så trött. Jag ska inte klaga men nu har det varit mycket. Hittills har vi gjort praktisk och teoretisk sluttenta i hygien. Teoretiskt prov i semiologi och praktisk och teoretiskt prov i patologisk fysiologi. Så fem prov på två veckor.

Jag fick en åtta på semiologin fick jag reda på idag vilket var vad jag hade räknat med. Hygienresultatet kommer på fredag och nästa vecka får jag reda på hur det gick på patologisk fysiologi. Dom två sista proven var riktigt svåra. På den praktiska delen igår var det mycket frågor om olika blödarsjukdomar, normalvärden, mycket frågor kring koagulationskaskaden och vilka faktorer som fattas i olika sjukdomar. Det är mycket detaljer kring externa och interna koagulationssystemet speciellt kring faktorer som påverkar prothrombin och thromboplastintiden. Mycket sjukdomar med väldigt lika symptom. Jag tycker det är lite svårt att hålla reda på allt. Men allt som allt så tyckte jag det praktiska provet igår gick helt okej med tanke på hur mycket det var vi skulle kunna på så kort tid.

Värre var det idag på den teoretiska delen. Det var ett riktigt svårt prov måste jag erkänna. Och lärarinnan är stenhård. Hon slängde ut en elev för att han tittade på sitt provpapper för tidigt. Hennes material är tungt och väldigt svårt att tugga sig igenom och det finns ingen tid till att sammanfatta allt men jag har läst varje tillfälle jag har fått. Men efter två veckor av stress blev det för mycket. Jag gjorde det stora misstaget att jag inte sov inatt utan satt uppe och repeterade istället. Sedan slängde jag i mig lite fil innan jag sprang till skolan och gick hela dagen fram till provet utan mat. Jag fick totalt hjärnsläpp på tentan och saker som jag egentligen kan väldigt bra var som bortflugna ur huvudet. Det var som ett vakuum. Jag blir så trött på mig själv. Jag kunde de första frågorna men på de tre sista där man skulle skriva fritt gick det inte alls bra.

Första frågan var "beskriv hypoxemi som en följd av ischemi". Jag radade upp hela processen av hypoxemi på cellulär nivå. Jag pratade om natrium-kalium pumpen och om cellexpansionen osv osv men sedan plötsligt från ingenstans började jag radda upp massor av fakta om hypotermi. Detta insåg jag i efterhand till min förskräckelse när jag gick igenom allt på vägen hem. Jag var så trött att jag blandade ihop de patofysiologiska mekanismerna för hypoxemi och hypotermi. Då är det illa. Jag har tur om jag ens får något poäng för den frågan.

Nästa fråga var inte bättre den. Jag är inte säker på hur jag ska skriva det på svenska så det får bli på engelska: "describe the alloimmune thrombocytopenia-post-tranfusion purpura". Jag hatade verkligen hela kapitlet om trombocytopeni och hoppades slippa frågor av det slaget men jag kunde tillräckligt för att i alla fall få poäng för frågan.

På sista frågan skulle jag skriva om sickle cell anemia vilket var en lätt fråga. Men nu i efterhand är jag ganska säker på att jag skrev att hemoglobin som frigörs av de röda blodkropparna binder till haptenoglobin och använder upp kväveoxid vilket orsakar vasodilation. Det ska vara vasokonstriktion. Jag hoppas verkligen inte att jag skrev fel där också.

Det var två olika prov så att man inte kan fuska och kolla på den som sitter bredvid. Efter provet diskuterar alla elever vilka frågor som varit på vilka prov och naturligtvis kunde jag varenda fråga på det andra provet. Det grämer mig verkligen...


Jag märker att min strategi inte fungerar och jag måste tänka om. Plugga effektivare men också få alla timmar sömn jag behöver. Jag hoppas att det bara blir ett prov i veckan nu tills tentaperioden kör igång.

Idag började vi använda våra stetoskop i semiologin. Vi har börjat med kapitlet om andningsorganen och därför ska vi hålla på en del med auskultation. Det var riktigt intressant att lyssna på olika typer av ljud relaterade till olika lungproblem. Det är en häftig känsla att sätta på sig den vita rocken och hänga på sig stetoskopet på morgonen. Jag ska försöka ta något kort men det känns så opassande att stå och fota inne på sjukhuset.

Mitt fokus ikväll är planering och sömn. Jag har redan börjat strukturera upp en bättre studieplan och jag hoppas att det ska gå bättre på nästa prov. Målet är att kunna allt och inte bara 80%.

Hoppas ni har haft en bättre dag! Kram på er

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men och andra sidan så är det ju nästan bättre och kunna 80% om det innebär att du får mer sömn. Dom här studierna du kör nu är ju mer för att du ska förstå grunderna om hur saker och ting fungerar och hänger ihop.

Sen när fått din examen så får du ju ändå läsa hela livet ut, det är ju ett sådant yrke.

Ska du kunna allt så veta fan om du någonsin kommer bli klar eftersom medicin är ett otroligt stort område.

/Tomas

Anonym sa...

Va inte för hård mot dig själv Alexandra.
Du är jätte duktig!

Skicka en kommentar