felprioritering

Jag prioriterade helt fel idag. Jag tänkte att det skulle vara en bra ide att gå upp klockan 04.00 så att jag hann plugga innan lektionen. Jag fick också den briljanta iden att jag skulle sammanfatta alla kapitel i hygien under de timmarna jag kunde springa hem mellan dagens lektioner (vi slutar ofta tidigare på kirurgi och semiologi) så nu har jag suttit med sammanfattningen sedan 04 och är fortfarande inte klar. Jag ville ha allting uppe på väggen så att det skulle gå fort att repetera det men nu har jag suttit och skrivit i flera timmar men knappt fått repeterat något. Panik!

Tur att jag har läst lite under terminens gång. Men detta blir en läxa tills nästa gång: aldrig sitta och sammanfatta massa kapitel dagen innan tentan! Jättedumt.

Jag är riktigt stressad över provet i semiologi på fredag också. Jag har inte hunnit repetera någonting inför den. Och imorgon efter hygiententan har jag bara några timmar på mig på kvällen för att repetera ca sjuttio sidor med olika kliniska symptom. Jag försöker intala mig att det är viktigast med hygiententan imorgon eftersom det är en sluttenta. Den är viktigast. Men semiologin är roligare och mer relevant.

Sedan börjar det kännas svettigt att tänka på att nu i trean får jag inte ha några tentor över. Det finns en gräns mellan trean och fyran och de som har en enda resttenta efter trean får gå om. Och sekreteraren sa till mig sist att jag inte får gå om en gång till. Så sätter jag inte allt nu detta året så kommer jag inte vidare hur jag än gör. Än så länge känns det okej men jag bävar lite inför tentaperioden. Jag brukar vara ett vrak under den månaden i vanliga fall. Och nu blir det extra nervöst. Men det bästa jag kan göra är att plugga lite hela tiden. Nu har det gått två veckor och jag har pluggat tidig morgon till sen kväll helt utan paus och nu börjar det ta emot. Denna helgen har jag bara ett fokus: sömn!

Jag hoppas att motivationen håller hela året ut. Jag tror att det kommer gå bra bara jag får vila mellan de intensiva passen av studier. Det var verkligen ingen underdrift att trean är värst av alla år. Roligast hittills men ack så mycket information under kort tid. Helt sjukt. Det finns absolut ingen tid till något. Inget gym, inget umgänge, ingenting. Inte om jag ska ligga i fas med allt.

Men det är spännande. Så mycket på spel och så mycket utmaningar.

Tillbaka till hygien. Just nu repeterar jag matförgiftning. salmonella, shigella och staphylococcus aureus. Vissa kapitel är riktigt intressanta! Jag hoppas att jag slipper frågor om "natural occuring toxicants and antinutrients in plant foods".  Ugh.

Det intressantaste på hela kursen är bakterier och vitaminer tycker jag. Jag gillar att ha koll på vilken mat man ska äta för att få i sig vilka vitaminer. Och vad som händer vid vitaminbrist av olika slag.

Jag skriver imorgon hur det gick. Tentan är svår vad jag har förstått och vi kommer få tre frågor där vi själva ska skriva fritt. Jag föredrar prov där man ringar in svarsalternativ. Jag tycker det är lättare då eftersom jag känner igen det jag läst bara jag ser några meningar ur sammanhanget. Men när jag ska skriva fritt måste jag ha stenkoll på allt. Och inte göra misstag som tex att goitrin är en subklass av goitrogens och inte tvärtom. Ett dåligt exempel men jag menar på att terminologin är svår att memorera till 100% även om man förstår sammanhanget.

Men vad jag babblar på! Tillbaka till studierna. Tack för att ni kikade in!



4 kommentarer:

Anonym sa...

Fy! Låter som du har och göra iaf. Önskar dig som vanligt lycka till för det finns ju inget annat och göra.

Hoppas bara du lyckas sätta allt i år.

/Tomas

Anonym sa...

Måste bara säga att tentor av typen "ringa in" är usla för att testa kunskapsnivån på studenterna. Det är som du säger - man känner igen något som man har läst.

Lycka till hur som helst!

Alexandra sa...

Tack Tomas! Ja jag har en del att göra minst sagt :) Och jag håller med anonym att tentor av typen "ringa in" inte mäter kunskapsnivån speciellt bra. Jag får rätta mig själv och säga att jag föredrar sådana tentor när det gäller ämnen som är mindre relevanta samt småprov. Sluttentorna i de stora ämnena är nästan alltid helt skriftliga. Eller en blandning vilket jag tycker är bra. Cellbiologin sitter till exempel fortfarande som sten :D

blaklint sa...

lycka till nu ! tummar och tår hålls !

Skicka en kommentar