Två dagar kvar till praktisk genetiktenta!

Nu är det fullt fokus från morgon till kväll som gäller. Jag ska sätta en tia på den första sluttentan för i år har jag bestämt. Jag har läst igenom allt och skrivit anteckningar, nu är det bara den tråkiga delen kvar: Att repetera allt tills det sitter som sten. Jag tycker det är så tråkigt att läsa samma sak flera gånger. Jag har märkt att det går bättre om jag går runt i lägenheten med blocket i handen och för en monolog med mig själv. Att jag föreställer mig att jag pratar med läraren och utförligt förklarar olika delar ur materialet vi fått. Även när jag diskar brukar jag ställa blocket där jag kan se det och försöka prata fritt och bara kolla på anteckningarna om jag måste. Fungerar hundra gånger fortare än att bara sitta still och försöka trycka in all text i huvudet.Vi ska kunna en hel del om olika tekniker man använder när man studerar kromosomer. Jag har fått ta fram mina gamla anteckningar ifrån cellbiologin och halva dagen har gått åt till att repetera mitosis, meiosis och även DNA transkription. Vi ska även få en bild på en karyotyp där vi ska ställa en diagnos som i detta fallet:På den här karyotypen är det en trisomi på det artonde kromosomparet. Då vet jag att det är Edwards syndrom. Vi ska också veta hur man går till väga när man gör en karyotyp (som på bilden) vilka tekniker man använder när man tex färgar banden på kromosomerna osv.

Man ska inte underskatta att rita när man gör anteckningar(ser du att jag använder pennorna mormor?). Det tar lite tid men det sitter bättre när man har en bild att referera till i varje kapitel. Jag avskyr när det bara blir en vägg av text som förvandlas till en smet i huvudet. Jag tackar gud för att jag lever i en generation där jag har tillgång till internet! Jag satt just och skelade över "DNA sequencing". Ibland är det svårt att förstå en metod utifrån en text så jag är väldigt tacksam att Youtube finns. Denna videon gjorde allt kristallklart för mig på några minuter:


Så nu sitter jag här, stationerad som vanligt vid mitt skrivbord vid fönstret med utsikt över Cluj. Idag har jag fått det bekvämaste plagget i världshistorien skickat till mig ifrån Sverige! Det ni ser på bilden är numera min plugg-outfit. Jag fick ett paket idag med massa fint som mamma har skickat. Denna fantastiska mysdress är numera min ögonsten. Dom gör dessa på hennes jobb och jag tycker det är det bästa som uppfunnits i klädväg. Det är som en inomhus-overall. Det kallas tydligen för jumpsuit. På bilden visar jag också min kärlek till min (enorma) kaffekopp som alltid finns där för mig när allt känns hopplöst. Den finns där på morgonen när jag bara vill försvinna ifrån jordens yta under mitt varma täcke, och den finns där för mig på kvällen när klockan tickar emot 22.00 och motivationen att plugga vidare börjar svikta. Då håller jag mig flytande med en stor kopp kaffe i minst två timmar till.

Jag har fått så mycket fina mail och jag vill passa på att tacka igen för alla fina uppmuntrande ord om min kämparglöd och om hur bloggen inspirerar er. Hade ingen aning om att ni var så många som vill följa bloggen. Tycker det är jätteroligt ska ni veta.

Jag har också fått många mail av folk som undrar över vad man behöver skicka in när man ansöker till skolan. Jag har inte kunnat ge något bra svar på det innan då allt är så annorlunda nu från när jag sökte hit för tre år sedan. Men jag håller på att kolla upp vad som gäller och mer info om det kommer till helgen.

Hoppas ni får en fin kväll. Kan inte lämna er utan en riktigt bra låt. En av mina favoriter på min musiklista. Brukar börja dagen med den. Livet känns lite lättare om man börjar dagen med bra musik.

http://www.youtube.com/watch?v=6Wam0pJ_NAU&feature=results_video&playnext=1&list=PLA5F0BA6F2B7E02A7

2 kommentarer:

Joanna sa...

wooo hoo har lyckats få ordning på lösenordet ! härligt att kunna följa ditt liv igen, jag har en rolig kopp ja med där det står stolt att vara en begrundande, skuldsatt, uppe-hela-natten, hårt pluggande, hårt festande student, suverän student...i mitt fall minus festandet då och ersatt med jobbande ! :)

Anonym sa...

Jag tror att du kommer bli världens bästa läkare asså! :D

Skicka en kommentar