Bloggen blir privat

Från och med söndag kommer endast dem som har tillstånd kunna läsa bloggen. Är ni intresserade av att följa mig så skicka ett mail till alexandra_merzolez@hotmail.com så lägger jag till er som läsare. Ni måste registrera ett google konto för att komma in på bloggen. Det gör ni här:

https://accounts.google.com/NewAccount?continue=http%3A%2F%2Fwww.blogger.com%2Fhome&followup=http%3A%2F%2Fwww.blogger.com%2Fhome&service=blogger&ltmpl=start


Det är tråkigt att det skulle bli så här men jag mår för dåligt av alla tråkiga kommentarer/mail som kommer varje dag. Och som jag sa i förra inlägget, jag är verkligen inte intresserad av att min blogg ska representera utbildningen.

Jag kommer fortsätta som jag har gjort hittills och skriva om mitt liv här i Cluj-Napoca. Om staden, utbildningen och min (långa) väg till läkartiteln.



9 kommentarer:

Anonym sa...

Vem fan bryr sig gör vad du vill med din äckliga blogg och ditt tråkiga liv samt din ruttna utbildning som inte leder någonstans, hejdåååå!!

Anonym sa...

asså gud vad jag blir ledsen att det blir såhär alexandra! det känns som att det är några få personer som gång på gång kommer med dessa idiotiska kommentarer, vad är det för fel på dessa människor, varför skapar man dålig stämning?? kan du inte ha så att du godkänner kommentarerna innan dom syns? folk är ju verkligen konstiga, knäppa och rent av onda om man får säga så =( ledsen blir man!

Anonym sa...

jag tycker förresten att din blogg är superbra, jag hoppas att du vet om att du har många som gillar din blogg! =)

Anonym sa...

Jag gillar denna blogg. Tack vare Alexandra är jag nu andra årets student. Hon hjälpte mig med råd och information när jag sökte hit förra året och jag vill passa på och tacka henne igen och Sandra.

Om jag lärde mig något, så är det att inte falla för grupptryck, eftersom människor tenderar att festa hela tiden, mestadels svenska folket. Nu har skolan beslutat att inte ta in så många svenskar som man gjort tidigare. Till exempel förra året i en klass av 120 studenter som blev antagna var runt 80% av dem från Tyskland. Tyskar, till skillnad från svenskar verkar göra mycket bra i skolan.

Ett tips till er som gärna vill börja plugga här; Det är ganska enkelt att klara sig faktiskt trots att man läser många olika ämnen parallellt.

1. Hitta din studieteknik som funkar bäst redan i början.
2. Var med på alla lektioner och labbar
4. Visa respekt till professorer (tro mig, detta är inte Sverige där du leker med dina lärare som om de var dina bästa vänner)
5. Undvik grupptryck och festande.
6. Lär dig kreditsystemet,curriculum osv...


Skolan håller på att bygga helt nya lokaler och andra stora byggnader. Om 2-3 år från och med nu kommer man inte känna igen Cluj. Kom ihåg att Rumänien gick med i EU år 2007!

Lycka till!

Anonym sa...

Du behöver inte dra alla över en kamm, att alla tyskar är bättre än svenskar på att plugga!!

Anonym sa...

Kan du läsa? Jag skrev att Tyskar, generellt sett, klarar sig bättre jämfört med svenskar och detta min vän är fakta! När skolan gör statistik över hur utländska studenter klarar sig i skolan då räknar man alla som studerar här, inte hur enstaka svenskar klarar sig lika bra som majoritet av tyskarna.

Anonym sa...

hej alexandra hur skapar man ett google-konto? jag vill gärna fortsätta läsa din blogg

Anonym sa...

Det är sant att tyskarna gör mycket mycket bättre ifrån sig i skolan då ALLA som studerar vid universitet kommer från Gymnasium nivån. Nu menar jag inte gymnasium som gymnasium i sverige. Tyskarna delar in barnen redan vid 10årsåldern i olika skolnivåer. Den lägsta är Haupschule , medel torde vara Realschule mfl. Den högsta är Gymnasium och inte alla kommer till Gymnasium eftersom det är svårt i den tyska skolan. I vilket fall, om man vill ha Arbitur ( betyg för att komma in på universitet) så måste man komma från Gymnasium. Dem tyskar jag har mött har aldrig klagat på arbetsbördan på läkarprogrammet. Däremot svenskarna....men sen måste jag väl ändå tillägga att många svenskar som studerar i Rumänien är tyskars motsvarighet till "Haupschule people". :) Inget illa menat men svenskar har en tendens att gnälla lite för mycket medan folk från England, USA, Tyskland vet att på universitet gäller det att vara "självständig". Något svenskarna borde tänka på......

Skicka en kommentar