Tack

Mailen har regnat in sedan i går och jag måste tacka för allt stöd och alla fina ord. Jag hade ingen aning om att jag hade så många läsare. Jag blir så glad när jag får höra att bloggen har hjälpt och inspirerat så många av er!

Imorgon lägger jag till er alla på listan över läsare så ni kan komma åt bloggen. Beklagar att ni måste skapa ett google-konto för att få tillgång att läsa, skulle vilja ha en egen hemsida för bloggen så att det blev mindre omständigt men jag har ingen tid över för att hinna fixa det. Jag väntar tills söndag med att privatisera bloggen så att ni som vill följa mig hinner skicka era mailadresser.
Många skriver och är oroliga att bloggen ska förändras nu när den blir privat. Det enda som kommer förändras är att jag kommer vara mer fri i mitt skrivande då jag slipper känna att jag har ett ansvar som "representant för utbildningen". Bloggen kommer kretsa runt min utbildning och Cluj-Napoca eftersom det är mitt liv. Jag kommer också fortsätta ge tips via bloggen till dem som funderar på att komma ner och studera här.



Just nu är det full förberedelse inför genetikprovet på fredag. Kaffet i högsta hugg som alltid. Det är sluttenta i den praktiska delen av genetikkursen. Vi ska kunna det mesta om kromosomer denna terminen och nästa termin fördjupar vi oss mer i genetiska abnormaliteter. Här är några exempel på vad vi ska fokusera på:

* Chromosome classification (groups)

* Chromosome heteromorphisms

* Karyotyping – indirect methods (blood lymphocytes, amniocytes
* Non-invasive prenatal diagnosis methods

* Prenatal ultrasound diagnosis in Down syndrome

* FISH – Standard FISH, M-FISH, CGH
*DNA sequencing - definition




Känns som att jag måste prestera bra nu och få högsta betyg, dels för att jag har mycket att bevisa för mig själv och dels för att jag har så mycket fritid så det finns ingen anledning att till att inte få högsta betyg.


Pratade med en bekant idag om studieteknik. Det fick mig att tänka en del. Jag har verkligen aldrig lärt mig någon speciell studieteknik. Jag är snabblärd men strukturerar upp mina studier (och allt annat) som en åsna och därför tar allting tid. Skulle verkligen vilja ta en kurs i planering av livet samt studieteknik!


Det känns som att det alltid måste finnas ett överhängande problem här i livet. För att det ska bli någon sorts balans. För mig heter det problemet CSN. Jag har ännu inte fått några pengar och väntar på att ett beslut ska tas. Min ekonomi går på knäna och jag vet inte vad jag ska ta mig till om de beslutar att jag inte ska få något studiemedel. Det är speciella omständigheter när jag har gått om. Jag ber en stilla bön till csn-guden och hoppas att han hör mig. Utan csn kommer jag inte kunna läsa vidare nästa termin. Alltid är det något som sagt.

Sist men inte minst tänkte jag lägga upp en kommentar jag fick alldeles nyss:

"Jag gillar denna blogg. Tack vare Alexandra är jag nu andra årets student. Hon hjälpte mig med råd och information när jag sökte hit förra året och jag vill passa på och tacka henne igen och Sandra.

Om jag lärde mig något, så är det att inte falla för grupptryck, eftersom människor tenderar att festa hela tiden, mestadels svenska folket. Nu har skolan beslutat att inte ta in så många svenskar som man gjort tidigare. Till exempel förra året i en klass av 120 studenter som blev antagna var runt 80% av dem från Tyskland. Tyskar, till skillnad från svenskar verkar göra mycket bra i skolan.

Ett tips till er som gärna vill börja plugga här; Det är ganska enkelt att klara sig faktiskt trots att man läser många olika ämnen parallellt.

1. Hitta din studieteknik som funkar bäst redan i början.
2. Var med på alla lektioner och labbar
4. Visa respekt till professorer (tro mig, detta är inte Sverige där du leker med dina lärare som om de var dina bästa vänner)
5. Undvik grupptryck och festande.
6. Lär dig kreditsystemet,curriculum osv...


Skolan håller på att bygga helt nya lokaler och andra stora byggnader. Om 2-3 år från och med nu kommer man inte känna igen Cluj. Kom ihåg att Rumänien gick med i EU år 2007!

Lycka till!

Tänkte att det kan vara intressant att läsa vad andra säger om utbildningen. Roligt att läsa att fler är positiva och jag är glad att mina råd har varit till hjälp :)

Tillbaka till genetiken, och ni vet vad ni ska göra på fredag kl 10.00! (håll tummarna!)

1 kommentarer:

Anonym sa...

hej
jag undrar varför csn krånglar för dig som har gått om 1 år...?..ja menar, nu har du ju inga omtentor, såvida du inte har läst nån utbildning innan du kom till RO, och tog studielån?

Skicka en kommentar