För att få något man aldrig haft måste man göra något man aldrig gjort

Ber om ursäkt för att jag har varit dålig på att svara på kommentarer. Jag har haft en väldigt hektiskt vecka. Minst sagt.

Jag har alltid trott att jag är ganska stark
. Att jag inte tar skit och att jag står upp för mig själv och kämpar tills jag når dit jag vill. Men sedan jag kom hit har jag sett mig själv i ett annat ljus. Jag har insett att jag är ganska blyg och undergiven. Jag vet inte om det har med att jag är svensk att göra. Jag står i kö tills det är min tur, jag hatar att ta plats och be andra om något. Jag höjer inte rösten om jag blir oartigt bemött och blir jag nekad så förstår jag att det fanns ingenting mer personen i fråga kunde göra för mig i mitt ärende.

Detta-fungerar-inte-här-nere!

Jag kommer ingenvart med att be snällt och vänta på min tur. Det är en helt annan mentalitet här. Dekanatet som har hand om alla studenter på universitetet är ett bra exempel. De är inte speciellt pigga på att hjälpa till och driver man inte på dem och är målmedveten och ganska barsk så händer det ingenting. Detta gäller antagligen inte bara Rumänien utan hela Östeuropa.

Jag har träffat rumänska barn som har mer auktoritet än jag.
De lär sig tidigt att vara hårda och bestämda. De vet hur man vässar armbågarna och de har en målmedvetenhet som man inte kan annat än beundra.

Denna veckan är ett praktexempel på hur det går när man ber snällt:
Jag har problem med CSN för att jag inte har fullständiga betyg för att bli behörig för studiemedel. Problemet är att jag har fullständiga betyg men av någon anledning har mitt gymnastikbetyg inte registrerats. Antagligen hade gymnastikläraren inte skickat in mina resultat till dekanatet i september.
När jag först pratade med min sekreterare om detta sa hon att hon inte kunde göra något åt detta innan januari. Hon lät mig förstå att det var helt omöjligt för henne att åtgärda felet tidigare. Men när jag fick mail från CSN senast och förstod att det är avgörande med detta ynka poäng för att jag ska få pengar så bestämde jag mig för att driva på ändå. Även om jag hatar att vara jobbig.

Jag gick till gymnastiken och pratade med första bästa lärare jag kunde hitta. Efter mycket om och men fick jag reda på att mitt slutbetyg hade skrivits ner av en lärare som gått i pension (hur har jag sådan otur!?). Han ryckte sedan på axlarna och sa att det inte fanns något de kunde göra. Och väluppfostrad som jag är tackade jag för hans tid och gick mot utgången. Men det slog mig att detta var ett avgörande slag eftersom det kommer att avgöra huruvida jag kan stanna och slutföra denna terminen. Utan pengar måste jag åka hem. Så jag tog mig i kragen och gick tillbaka in på kontoret. Förklarade att det inte var mitt fel att ett misstag begåtts och bad om att få prata med "avdelningschefen.
Jag fick numret och traskade ner till dekanatet för att förklara vad som hänt.

Jag tänkte att de kanske kunde ringa och få saken löst nu när det fanns en förklaring. Jag fick samma svar igen, och nu var sekreteraren inte glad. Det innebär en del arbete för henne att rätta till mina papper dessutom måste hon erkänna att de gjort fel. Hon insisterade på att ingenting kunde göras innan januari och när hon ignorerade mig och fortsatte knappa på datorn var jag övertygad om att slaget var förlorat.


Natten som kom funderade jag på vad som stod på spel och tidigt nästa morgon hade jag samlat mod och marscherade in till sekreteraren igen. Nu var hon mer än irriterad och jag försökte trycka ner det extrema obehaget jag känner när jag är till besvär. Jag insisterade på att hon skulle hitta en lösning för mig och underströk att misstaget som begåtts faktiskt inte var mitt fel. Att jag måste få det löst och att jag inte tänkte sluta tjata. Hon satt tyst en stund och sa sedan: "Ok, om du får ner avdelningschefen för gymnastiken hit till mig och sedan får honom att skriva in betyget här så är problemet löst".


Det innebar att jag skulle ringa honom, för jag blev tillsagd att han inte gick att nå på något annat sätt. Bara det gav mig kalla kårar. Det är så fruktansvärt obehagligt att ringa och be någon om något speciellt när man vet att personen i fråga kommer vägra och antagligen kommer skälla ut en för att man understår sig att vara så fräck att fråga. Sällan har jag haft en sådan klump i magen som när jag till slut ringde till honom. Det tog mig någon timma att jobba upp nerverna. Men hör och häpna! Han gick motvilligt med på att träffa mig på tisdag! Jag hoppas innerligt att han vill följa med mig till sekreteraren och rätta till problemet då jag har förklarat situationen för honom. Då är allt löst!


Det var igår jag fick tag i honom och det tog mig hela veckan av springande och tjatande för att komma så här långt. Men det var en bra övning för mig. Hade jag gett upp och inte tryckt på som jag gjorde hade jag inte fått denna chansen att rätta till problemet. Det är inte en stor chans men det är i alla fall något.




Jag skrev för ett tag sedan att jag skulle informera om vad man behöver skicka in för papper när man söker hit till universitetet. Här kommer det jag har fått reda på (tack Stefan för hjälpen)


Här förklarar skolan utförligt vad ni behöver skicka in. Läs under länken "criteria for selecting students":


Här är en kortfattad lista

http://www.umfcluj.ro/Document_Files/Noutati/00000289/s7qaa_Contents%20of%20the%20application%20file.pdf


Nedan är en lättare förklaring på svenska för hur ni ska gå tillväga:

1. Fyll i ”Application form” och ”CV”

• Ladda ner det bifogad pdf-fil ” UMF CLUJ - Application form and CV”. Skriv ut filen.
• Fyll i Appendix 1 (Application form). Fyll i alla fält (handskrivet) med STORA BOKSTÄVER.
• Kryssa i A1 till D3 i YES/NO rutorna. B2 skall vara ”YES”.

• Här kommer förklaring till vissa punkter som kan anses vara förvirrande i Appendix 1 :
• Stryk över ”French” och ”Romanian”.
• ”Faculty of _______”. Fyll i med antingen ”General Medicine” eller ”Dentistry”.
• Fyll i persondata.
• A1 - Har du avslutat eller delvis avslutat en medicinsk utbildning (läkare/tandläkare)?
• A5 - Har du avslutat enskilda universitets/college kurser i medicin, biologi eller kemi?
• D2 - Har du någon gång varit anställd inom ett medicin relaterat fält (ex. laboratorie)?
• D3 - Har du några färdigheter eller prestationer som du anser vara relevanta och som
kan hjälpa dig att bli antagen?
• E - Väldigt viktigt! Bifoga rekommendationsbrev från lärare eller handledare som du
anser vara relevanta. Dessa skall vara skrivna på engelska, underskrivna och
stämplade (om stämpel finns). Rekommendationsbreven ( viktigt! – ORIGINAL, inga
kopior) måste innehålla klar kontakt info. så som lärarens/handläggarens namn,
adress, telefon nummer och e-mail adress.
• De rutor du har kryssat ”YES” för, skall bestyrkas med relevanta intyg (betyg, arbetsgivarintyg m.m).
Intygen ( viktigt! – ORIGINAL, inga kopior) skall vara skrivna på engelska, underskrivna och stämplade
(om stämpel finns).
Intygen måste innehålla klar kontakt information så som
lärarens/handläggarens/universitets/arbetsgivarens namn, adress, telefon nummer och e-mail adress.
• Glöm inte att fylla i ditt namn, datum och din signatur.
• Fyll i Appendix 2 (CV).
• Glöm inte att fylla i ditt namn, datum och din signatur.
• Stoppa ifyllt ”Application form” och ”CV” i kuvertet.


2. Fyll i bifogat formulär till det Rumänska Utbildningsministeriet

• Ladda ner bifogad pdf-fil ”Formulär Utbildningsministeriet” och skriv ut det i 2 exemplar.
• Fyll i sida 1 av 2 av formuläret.
• Informationen du behöver för att fylla i sida 1 hittar du i ditt pass och vid behov i ett Personbevis
från Skatteverket.
• Fyll i sida 2 av 2 av formuläret.
• ”Numele si locatia scolii secundare” – ange gymnasiets namn och stad med stora bokstäver.
• ”Tipul certificatului eliberat” – skriv SLUTBETYG med stora bokstäver
• ”Numele Universitatii” – ange universitetet du söker till (UMF Cluj eller UMF Targu Mures)
• Kryssa för ”Studii de licenta”
• ”Tematica sau specializarea” – ange vald inriktning (general medicine eller dentistry).
• Fyll i datum och skriv under längre ner.
• Fyll i det andra exemplaret nu på samma sätt.
• STOPPA 2 ST. IFYLLDA EXEMPLAR I DITT KUVERT.


3. 2 vidimerade exemplar på ditt SVENSKA SLUTBETYG. Vidimeringen (legaliseringen) görs av Notarius Publicus.

Ta dina svenska slutbetyg till en NOTARIUS PUBLICUS och be om 2 st. vidimerade kopior.
När du går iväg från Notarius Publicus, se till att du har 3 buntar handlingar med dig (detta för att Notarius
har som vana att behålla en vidimerad kopia till sitt arkiv. Se till att han/hon förstår att du behöver 2 st
vidimerade kopior som du skall ta med dig):
• Ditt original.
• Kopia 1 – vidimerad.
• Kopia 2 – vidimerad.
STOPPA KOPIA 1 OCH KOPIA 2 I DITT KUVERT.

4. Översättning av dina svenska betyg till engelska och vidimering (legalisering) av översättningen.

Översättningen görs av ditt gymnasium (oftast gratis) eller av en auktoriserad översättare.
Vidimeringen (legaliseringen) görs av Notarius Publicus.
Det finns 2 sätt att få ditt SVENSKA SLUTBETYG översatt på engelska – (gäller inte de som har gått IB):
• Ta kontakt med det gymnasium du gick på och be de skriva ut ett original till dig på engelska.
Se till att de förstår att du har bråttom. Ta nu den engelska versionen till en NOTARIUS PUBLICUS
och be om 2 st. vidimerade kopior. Detta är det billigaste alternativet.
• Översätt dina betyg till engelska med hjälp av en auktoriserad översättare. Ta sen översättningen till en
NOTARIUS PUBLICUS och be om 2 vidimerade exemplar.
När du går iväg från Notarius Publicus, se till att du 3 buntar handlingar med dig (detta för att
Notarius har som vana att behålla en vidimerad till sitt arkiv. Se till att han/hon förstår att du behöver
2 st vidimerade kopior som du skall ta med dig):
• Ditt original.
• Kopia 1 – vidimerad.
• Kopia 2 – vidimerad.
STOPPA KOPIA 1 OCH KOPIA 2 I DITT KUVERT.
Den här delen gäller endast de som har gått IB – du som inte har gått IB kan hoppa över den här delen och
gå vidare till punkt 5.
• Ta ditt betygsdokument (DIPLOMA och BETYGET som innehåller poängsättningen) till en
NOTARIUS PUBLICUS och be om 2 vidimerade kopior.
• När du går iväg från Notarius Publicus, se till att du 3 buntar handlingar med dig (detta för att
Notarius har som vana att behålla en vidimerad till sitt arkiv. Se till att han/hon förstår att du
behöver 2 st vidimerade kopior som du skall ta med dig):
• Ditt original.
• Kopia 1 – vidimerad.
• Kopia 2 – vidimerad.
STOPPA KOPIA 1 OCH KOPIA 2 I DITT KUVERT.
5. Om du har ett samlat betygsdokument från Komvux där du har höjt dina betyg, be den ansvarige på Komvux att
skriva ut ditt betyg på engelska oxå. Ta sen 2 st. kopior på dessa betyg (svenska och engelska versionen)
6. Personbevis på engelska (utfärdat av Skatteverket, 3 stycken). De som skall vara stämplade och underskrivna av den som utfärdar det.
7. Passkopior på de 4 första sidorna i ditt PASS i 2 stycken exemplar.
8. 6 stycken passfoton i färg.
9. ID-kort kopia (4 stycken, endast om du har ID-kort)
10. Läkarintyg på ENGELSKA som styrker att du inte lider av någon smittsamm sjukdom eller andra sjukdomar som till ex. kroniskt respiratoriska sjukdomar.
11. Vaccin kort (om du har) – 3 st kopior.
12. EU-kort – 3 st kopior. Eu-kortet fås från försäkringskassan.
13. Har du läst en extra engelska kurs (högre nivå), utanför din gymnasieutbildning, ska du skicka med ett intyg på detta. Intyget/betyget skall vara i original, på engelska, underskrivet och stämplat (om stämpel finns).
14. Om du har en högre utbildning (högskola eller universitet) be institutionen som utfärdar betygen att skriva ut
ditt betyg på engelska. Skicka med 2 st. kopior på dessa betyg.
15. Ett A4 brevkuvert med ditt namn och fullständig adress på. Detta kuvert kommer att användas av universitetet för att skicka till dig ditt antagningsbevis och annan information. Se till att adressen är 100 % korrekt.


Hoppas detta var till hjälp för er som vill söka till universitetet! Trevlig helg (håll gärna tummarna för mig på tisdag!)


0 kommentarer:

Skicka en kommentar