Sur, sjuk och bitter





Jaha, då har också Linnéa lämnat oss. Det känns konstigt när folk som har varit med länge åker. Jag antar att den största chocken kommer i slutet av detta året. Då ska treorna (som jag känner bäst) börja i fyran och då får man inte ha några resttentor släpandes längre. Många åkte hem detta året så det känns läskigt.

Jag vet inte vad skolan håller på med men nu stiftas det en idiotiska regler med ljusets hastighet. Detta med att man inte får ha resttentor i trean tycker jag är ganska onödigt men jag kan också se att det kan vara en effektiv piska i ryggen. Men nu har de kommit på den mest idiotiska regeln hittills. De har flyttat perioden för omtentor från september till slutet av juli! Om man misslyckas med någon tenta har man alltså bara en vecka på sig att plugga. Då försvinner alternativet att satsa på ett bra betyg i viktiga ämnen och skjuta upp mindre ämnen tills senare. Man kan inte längre plugga över sommaren för att sedan få en ny chans i september. Jag fattar inte hur de tänker. Man kan tycka att alla tentor ska vara avklarade under den första tentaperioden, men jag tycker det är svårt att verkligen lära sig saker så att de sedan sitter kvar om man ska behöva stressplugga.


Och nu när jag ändå är så bitter och klagar kan jag lika gärna fortsätta. Hur kan man komma på en sådan dum regel som att man måste betala för missade lektioner om man varit sjuk!? Och har man varit borta mer än tre tillfällen ifrån en labb under terminen får man inte göra sluttentan. Det resulterar i att folk går på lektionerna trots att de är sjuka. Just nu är det någon slags "vinterinfluensaepidemi" på gång. Nästan alla är sjuka och det är allt ifrån förkylning till feber och lunginflammation. Vissa lektioner har vi i små klassrum och då sitter ca femton elever ihoptryckta utan öppna fönster och hostar på varandra så att alla de som var friska innan blir sjuka. I två veckor har jag lyckats klara mig men idag faller även jag. Jag känner hur febern kryper sig på och jag orkar knappt ta mig upp ur sängen. Det innebär noll träning för min del den kommande veckan och att jag ska sitta timmar igenom på lektioner medan jag är sjuk. Jag vill inte!

Så nu ligger jag här i sängen, sur, sjuk och bitter. Jag hoppas att det inte håller i sig så länge.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Krya på dig gumman. Nu när du tränar så regelbundet går det säkert snart över. Puss och kram. //Mamma

Anonym sa...

De här reglerna har funnits sedan länge. Man får inte gå vidare från trean med oavklarade tentor. Jag är ny i Cluj (läser iofs i 2an) men jag känner igen reglerna och jag tycker att många gör fel med att inte lära sig allt detta redan i första året!

Anonym sa...

tycker du inte att det är idiotiskt att skjuta upp små ämnen? så som jag förstått det, är det just det som satt käppar i hjulet för dig, så varför skulle du vilja forstätta med en vana som upperbarligen inte fungerar för dig? varför inte bara satsa på att klara av allt, strunta i höga betyg, och få komma vidare till trean nån gång?

Alexandra sa...

Jag har inte sagt att jag ska skjuta på något. Jag har lärt av mina misstag. Tycker det är synd att möjligheten inte finns längre för dem som vill ha möjligheten att fokusera på tyngre ämnen under tentaperioderna.

Anonym sa...

Jag är nyfiken på hur många kontingenter utländska studenter ditt universitet utexaminerat. Läser fn sjätte året i ett annat land på fel sida om järnridån och tycker att det är en pina, men inser att Rumänien verkar vara sju resor värre än vad jag genomlidit.

Har du övervägt att byta studieland?

Anonym sa...

Rumänien är inte värre, tvärtom. Jag hatar folk som dömer skolor efter vad några studenter skriver i sina bloggar. Om du vill verkligen se hur det ser ut för oss får du sedan komma hit och se själv. Läs lite här innan du kommenterar igen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Iuliu_Ha%C8%9Bieganu_University_of_Medicine_and_Pharmacy

Vissa elever kommer hit och tror att de kan glida genom utbildningen och skaffa sig en läkarexam så där lätt, de festar hela tiden och lär inte sig om poängsystemet och när dessa skickas hem blir det gnällande om hur dålig skolan är.

anne sa...

Åh jag skickar en krya på dig kram och hundra lycka till kramar till pluggningen!

Anonym sa...

grattis Linnea!! Kul!
Kan daremot forsta att det maste kannas trakigt for er vanner, nar en efter en lamnar Cluj.
Jag stack sjalv efter forsta aret, pluggar i England nu. Jag gick i er klass, och blir helt chockad ju mer jag hor pa dessa cluj bloggar.. Aja, wish you the best. Ni far tjata pa Rektorn och ANDREI tycker jag.. Det var ju trots allt Andrei som fick ner som flesta utav oss Svenskar till Cluj!

Anonym sa...

Jag håller med ovanstånde, det är verkligen tragiskt att folk dömer utbildning efter en blogg.
Speciellt när personen som skriver bloggen verkar ha NOLL koll på reglerna, och får då skylla sigsjälv när hon får gå om tvåan för andra gången i rad.

Själv går jag i 4an, har inte haft några problem med skolan, betygsystemet, franvaro eller dylikt.
Jag har klarat mig fram till nu genom att helt enkelt gå på alla labbar, de flesta kurser och jag har pluggat plugat pluggat.
Man kommer faktiskt väldigt långt med ett leende och en bra attityd. Jag har alltid fått den hjälp jag behövt av dekanat, lärare etc.

Alla dina misstag ska inte få sätta en 'stämpel' på vår utbildning.
Tyvärr så 'representerar' du svenska studenter i Cluj med din blogg. Vad folk inte inser eller uppfattar när de läser din blogg är att väldigt många faktiskt trivs väldigt bra här och är väldigt nöjda med utbildningen.

Så tänk på vad du skriver i din blogg nästa gång!!

Alexandra sa...

Har du läst min blogg från början? Jag har inte en negativ inställning till utbildningen. Jag har absolut inte för avsikt att "stämpla" utbildningen, tvärtom lyfter jag fram fördelarna med att studera här. Jag trivs också bra och är nöjd. Jag är också fullt medveten om att de misstag jag begått är på grund av mig och inte skolan.

Anonym sa...

Mes som kommenterar och kritiserar Alexandra anonymt. Kom med kritik och stå för vem du är! Och jävlar vad mycket gott hon pratar om Cluj. En enda gång ett negativ inlägg(för att alla kan ha en dålig dag) så hackas det.

Tack för gratulationerna, en avsändare?:)
Och tusen taxar för hjälpen Alex med du-vet-vad!
/Linnéa

76an sa...

Hej,
Jag känner inte Alexandra personligen men har följt hennes blogg en längre tid och läst den från början. Jag kan bara säga att det är tackvare denna blogg som jag starkt funderar på att åka till Cluj och studera till läkare. Jag tycker hon ger en bra bild av med och mot gångar, possitiva saker och negativa saker och allt därimellan. Läser jag en blogg som bara höjer allt till skyarna, allt är perfekt så känner jag att det inte är en utbildning för mig.
För mig så ger Alexandra hopp att det går att nå dit man vill även om vägen är krokig och pest och pina och man gör dumma saker så ska man inte ge upp.

Jag hoppas att Alexandra kommer fortsätta att skriva vad hon tänker och tycker och fortsätter vara mänsklig, det ger så mycket mer än någon informationssida eller "reklam"blogg någonsin kommer ge oss som vill veta hur det är.

Kämpa på Alexandra!!!

//Eva

Anonym sa...

herre gud... va e det för fel på folk ! det är klart att allt handlar om en själv och allt är upp till en själv, bloggen representerar så mycket och är månfacetterad, OCH utbildningarna i öststaterna är inga lätt som en plätt glida på räkmacka utbildningar utan plugg plugg och mera plugg. Önskar att du kryar på dig verkligen, tyvärr så tar man inte hänsyn till att folk är sjuka och blir sinkade pga det... därför sitter jag här och nu med kemi a kemi b och fysik a kvar för ingen brydde sig att jag åkte på lunginflammation osv....labbat hela dagen i kemi a å är trötter en lite kopp te en tupplur och nya tag med renskrivning så det blir rätt..ditt sätt att kämpa får mig att kämpa oavsett motgångar tills jag når mitt mål...och jag stöter också på en massa elaka kommentarer har gjort det genom livet men det stöter jag bort och omvandlar till något positivt dvs mer energi och glöd i studierna så jag säger bara KÄMPA PÅ KÄMPA PÅ !!!! ingen eller inget får lov att knäcka dig, jag kovar dig hade jag lyssnat på alla elakheter jag fått utstå genom livet så hade jag fått läggas in på dårhus för länge sen !!!! många kramar från mig Joanna (blåklint)som vill fortsätta läsa bloggen

Anonym sa...

här e mejladressen förresten joanna830712@hotmail.com

Alexandra sa...

Vilka fina ord. Tack ska ni ha! Det känns lite lättare när jag ser att det är så många som uppskattar bloggen. Sätter upp dig på listan asap Joanna. Och tveka inte att fråga om du behöver fler tjänster av samma slag Linnéa! Du är saknad ska du veta.

Kram!

76an sa...

Men åhh.. du får inte glömma bort mig.. Jag vill också fortsätta läsa din blogg. Det inspirerar mig i mina studier.. Nu är jag i sluttampen av biologi B och kemi B påbörjad.. snart har jag äntligen naturämnerna..

eva_76an@hotmail.com

//Eva

Alexandra sa...

Glömmer dig inte Eva :) Lycka till med studierna! Kram

Anonym sa...

Jag läste i cluj i 3 år, men nu har jag förflyttat mig till Sverige och jag håller med om de idiotiska reglerna som de har i Cluj. Allt beror på en själv, jag vet folk i år 3,4 och 5 som är sjukt duktiga och som kommer bli extremt duktiga i framtiden, men jag känner även till folk som är helt värdelösa men ändå klarat sig, men detta är inte specifikt för just den skolan. Detta existerar i Sverige också, vissa är mindre bra fast de klarar sig ändå. Vill man plugga så kan man utan tvekan bli en bra läkare i Cluj. Problemet med östeuropa är att det är klassisk "textbook learning" till skillnad från Sverige, detaljer hit och dit och man lär sig mycket onödigt utan att veta varför.

Det här med att man ej får ha resttentor från år 3 när man ska börja år 4 existerar i Sverige också. Vi har spärrtentor där man måste ha klarat alla kurser från föregående termin för att kunna gå vidare till t ex termin 6 eller 8 (annars får man gå om en termin etc). Att behöva betala för missade lektioner är idioti!

Lycka till!

Skicka en kommentar