Terminens första tenta


Jag slutar aldrig att förvånas över hur otroligt skönt det känns efter en avklarad sluttenta. Den där känslan när man kommer ut ur provsalen och all stress släpper en när man inser att det är över. Hur man kan stänga anteckningsblocket och bara gå hem och veta att man ska få ha egentid. Det bästa är nog när man kommer hem igen efter tentan och kan lägga undan alla böcker som legat framme i någon vecka och som har ropat på en så fort man lämnat skrivbordet. Man kan äntligen stänga ner alla tusen youtube-klipp och wikipedialänkar samt powerpoint dokument som man fått utav läraren, och äntligen få tid till det där man har behövt göra i någon vecka men inte haft tid med. Här sitter jag nu, vid ett rent skrivbord framför datorn och med en stor kopp te bredvid mig (i min fina Cluj-kopp). Jag har äntligen städat lägenheten som såg ut som efterklangen av ett kärnvapenkrig och jag är min egen igen. Jag känner mig stolt och nöjd med mig själv idag. Jag la upp en plan och siktade högt och jag fick verkligen utbetalning för det på tentan. Jag läste på varje detalj av allt material vi fått och det fanns inget jag inte kunde svara på. Jag fick följande frågor:

1. RFLP-technique
2. FISH vs standard techniques
3. Maternal age and chromosomal abnormalities



Kring dessa frågorna fick man ca fem följdfrågor. Vi fick också en karyotyp (en bild på kromosomer) som vi skulle ställa en diagnos på. Jag fick naturligtvis den enda karyotypen jag var lite osäker på (den jag skrev om i förra inlägget) men det visade sig att det stämde att det var en translocation som tur var. En extra kromosom från kromosompar 13 (man kan se det om man tittar noga) det innebär att diagnosen är trisomy 13 dvs Patau syndrome.

Så jag är väldigt nöjd med min insats. Jag fick högsta betyg! Det ska jag fira med att äntligen få en god natts sömn. Inget känns mer lockande just nu. Jag ska också skämma bort mig själv med att läsa en "vanlig" bok. Förr har jag alltid läst kriminalromaner men så fick jag denna boken av en väninna och jag fastnade direkt:

Den handlar om södern på sextiotalet och de svartas liv i staden Niceville. Trodde aldrig att jag skulle fasta men det gjorde jag. Stenhårt. Det känns skönt att läsa något som är så långt ifrån min vardag de få stunder jag har över till att läsa.

Jag fick frågor om min studieteknik i det förra inlägget så jag tänkte tipsa om det jag har lärt mig. För mig fungerar detta jättebra. Till denna tentan hade jag verkligen stenkoll.


1. Anteckningar från lektioner är viktigt. Att ha studerat någon timme/några timmar varje dag efter lektionerna (från anteckningarna) gör väldigt mycket.


2. Ta reda på hur kursplanen ser ut. Där finns information om vad det är tänkt att man ska ha lärt sig under terminen så det tycker jag är bra att börja med.

3. Två veckor innan tentan sätter jag mig ner med allt kursmaterial vi har fått ut av läraren. Efter att ha läst igenom allt börjar jag skriva ner allt i ett (tjockt) block. Tydliga överskrifter och punkterade listor. Bara det viktigaste mycket kortfattat. Detta brukar ta fyra dagar med skrivande, ritande och repetition. Sedan tar jag allt kapitel för kapitel och läser mina anteckningar simultant med lärarens material. Jag gör det några gånger om dagen i två till tre dagar. Då är jag inne på sista veckan innan provet. Då börjar jag titta i andra böcker och på internet samtidigt som jag läser mina anteckningar. Om jag tex läser om PCR screening så letar jag efter så många youtubeklipp jag kan hitta om det och läser några artiklar ifrån google så att jag får en djupare förståelse. Här brukar jag rita mycket bilder eftersom de fastnar bättre.

Då är det ca tre dagar kvar tills tentan och allt borde sitta som ett rinnande vatten. Då brukar jag gå runt från morgon till kväll och förhöra mig själv och hålla en monolog tills jag känner att jag kan prata fritt om överskriften utan att kolla mer på anteckningarna. Jag har märkt att det bästa är att läsa tills klockan 12.00 senast sedan gå upp tidigt och repetera det man fokuserade på kvällen innan. Det fungerar väldigt bra. Samma dag som tentan ska göras ser jag till att gå upp minst fyra timmar i förväg och repetera allt minst en gång. Sedan när det är en timme kvar släpper jag allt. Stänger ute all information från huvudet. Sätter på kaffe och bra musik och försöker tänka på ingenting den tiden jag har kvar innan jag ska gå. Oftast kan jag inte låta bli att repetera ifrån mina anteckningar precis innan provet men jag har märkt att det bara gör mig mer förvirrad. Det bästa är att släppa allt en timma innan och bara låta det komma till en när man sitter på tentan. Det fungerar väldigt bra när det är en muntlig tenta som idag.


Allt är ju individuellt men efter mycket experimenterande har jag märkt att detta är tekniken som fungerar bäst för mig. Hoppas det kan vara till hjälp.

Nu ska jag slänga mig i säng. Kommer nog inte ens hinna ta i boken innan jag slocknar. Här kommer en passande låt:

http://www.youtube.com/watch?v=y49AqmApKJU


Idag var en bra dag




6 kommentarer:

A.N sa...

Grattis! Riktigt bra kämpat!

Joanna sa...

Åååå ja älskar denna låten men Ella men visste inte om att hon gjort den med Louis Armstrong fin så fin Stort grattis från mig med har dock en fråga som ja blev nyfiken i jobbet tog troponin prover som jag fick gå iväg med akut till c labb det är hjärt enzym prover som visar om man har fått en hjärtinfarkt det ja gick veta var att njur pat även får utslag för samma enzym och därför missas hjärtinfarkter många gånger på akuten då pat är njursjuk ja frågade ssk vad det var för samband men hon visste ej kan det vara så att det är en försvars mekanism från kroppen då dessa skickad ut men att kroppen ej kan skilja på om det är njurar eller hjärta ? Nyfiken på svar

viktorgran sa...

Vad duktig du är med uppdateringar! Me likey! Och stort grattis till dig :)

Anonym sa...

Grattis och tack för dina tips! :D Du är så duktiga!

Anonym sa...

duktig*

Skicka en kommentar