Tre år senare



Jag kan knappt tro det själv, men efter tre år av läkarstudier har jag äntligen lärt mig att planera mina studier! Det är dagen innan tentan och jag har inte panik. Visst är jag nervös men det hör till. Men för första gången har jag gjort en plan för hur jag ska plugga och faktiskt följt den. Jag har läst igenom allt jag ska kunna flera gånger. Jag har skrivit ner allt och jag har kollat upp övrig information på det som är extra viktigt. Jag ska inte säga för mycket men det känns som att detta kan gå riktigt bra. Klockan är bara 22.30 och jag är klar! Jag ska för första gången innan en tenta äta lite kvällsmat och sedan lägga mig i tid.

Man kan sannerligen lära gamla tröga hundar sitta!


Jag hoppas på frågor som "types of prenatal diagnosis" imorgon, eller "Polymeric chain reaction". Gärna "homologous chromosome groups" också. En enda sak förstår jag mig inte på, kanske ni kan hjälpa mig med denna karyotypen:


Jag har fotat alla karyotyper läraren har gått igenom och det har inte varit några problem förutom med denna. Jag förstår att det är kromosompar 14 grupp D som är problemet. Men jag vet inte vad det är för diagnos. Kan man kanske säga att det är en translocation? Jag vet att det är andra medicinstuderande som läser bloggen så har ni någon aning får ni gärna skriva.

Kvällsmat, here i come!


3 kommentarer:

Unknown sa...

Usch, PCR var en sjättedel av min Bi A-tenta på högskolan.. Men står inte Ingående i kurslitteraturen. Lagom glad man blev :(

Anonym sa...

Vill du berätta om hur du planerar dina studier? :) Kul och intressant att veta så att man kanske får lite tips :D

viktorgran sa...

Du får gärna berätta hur det har gått! :)

Skicka en kommentar