Frost



Livet känns lite som en ekg-kurva. Det har sina upp och nedgångar.

Det är iskallt i Cluj. Imorse sprang jag till skolan för att jag frös så mycket. Då hade jag fyra tröjor och två par byxor och var fullt munderad med mössa, vantar och två halsdukar. Men jag föredrar nog vintern före sommaren här nere, speciellt eftersom sommaren kan bli upp till fyrtio grader varm här. Jag är mer för våren och hösten.




Den femtonde börjar folk åka hem men jag ska stanna här tills den tjugoandra december. Jag valde att göra så eftersom jag aldrig är säker på något längre när det gäller universitetet och jag tänker sitta på varenda sekund av varje lektion tills skolan slutar trots att de sagt att vi kan åka hem någon vecka tidigare än jullovet startar. Jag ska ta reda på exakt när tentorna är efter lovet och försöka suga ut så mycket information om dem jag bara kan utav lärarna. Jag tar det säkra före det osäkra för en gångs skull. Efter jullovets slut den åttonde januari är det bara några veckor tills tentaperioden kör igång. Då blir det tredje gången jag sätter tänderna i informatiken. Tredje gången gillt... Ni kan tänka er att jag är nervös för den tentan. Det är tack vara informatiken jag har fått gå om detta året och den har jagat mig sedan 2008 då våra vägar korsades första gången. För er som är nyfikna på vad kursen handlar om så har läraren en hemsida med allt kursmaterial (hör och häpna) som ni kan se här:

http://sorana.academicdirect.ro/

Jag känner mig lugn inför den teoretiska delen av genetiken. Jag överstuderade till den praktiska tentan och jag repeterar det varje dag. Historisk medicin känns också helt okej. Där gäller det mest att repetera olika namn och skrifter.
Jag har hört talas om att man kan läsa kurser från trean redan nu så jag funderar på att köra igång med semiologi redan nästa termin. Som det är nu repeterar jag mest fysiologi, histologi och genetik eftersom det kommer behövas inför de ämnen jag ska läsa i trean, men det känns som ett smart drag att redan nästa termin tenta av lite kurser. Speciellt eftersom jag hör att trean är väldigt svår. Patologisk fysiologi och farmakologi ska tydligen vara allra värst.


Vad gäller min träff med ledningschefen på gymnastiken gick det allt annat än bra. Jag satt utanför kontoret vid gymnastiksalen och ringde till honom klockan tio som vi kommit överens om. Han påstod att vi inte alls hade kommit överens om tisdag kl 10.00 utan måndag 10.00. Jag vet att vi sa tisdag eftersom jag skrev ner det i kalendern samma sekund som vi kom överens om det. Men jag antar att han vill undvika problemet. Han sa att jag måste vänta tills nästa tisdag om jag vill få tag i honom men CSN tar sitt beslut senast den nionde denna månaden så nu är mitt sista hopp att skriva ett brev till dem och förklara min situation och hoppas på att de förstår och har överseende. (suck)

Jag är så trött på att vara utfattig nu. Det finns en fördel och det är att jag har varit tvungen att ta mig i kragen och lära mig att göra riktig mat. Jag gör storkok för flera dagar och denna veckan avancerade jag till potatisgratäng med falukorv, även en hel kyckling med sås lyckades jag tillaga. Det är ett uppsving från olika typer av köttfärssås och köttbullar med makaroner som brukade vara standardmat här förr.
Usch jag är trött på att klaga. Det är som jag har sagt innan. Här nere gäller det att man har stenkoll och ligger före hela tiden. Jag hoppas detta är sista minan för mig.


Jag älskar Cluj ändå! Och mycket är så bra. Universitetet hämtar sig hela tiden. Våra kursplaner är bra och vissa lärare är fantastiska. Jag hoppas att personalen på dekanatet får en renovering snart bara...


Jag tänkte avsluta inlägget med någonting roligt. En bild på mig och min lille kille. Snart ska vi fira jul tillsammans!


Han kommer nog se ut så här när jag smyger till honom julskinka om några veckor.

Tack för att ni kikade in! Nästa stora nagelbitare är CSN. Den nionde får jag besked om hur det ska bli. Jag försöker att inte oroa mig men det gnager i mig att inte veta. Får hoppas att jag får lite medvind lagom till den nionde.

1 kommentarer:

martin H sa...

är du singel?
För du är så jävla het att jag vill bjuda ut dig.
Jag som skriver är 29år och pluggar till mekanikingenjör
min mail är blackmartin@live.se

Skicka en kommentar