Ett år i transsylvanien


Om några månader har jag varit här i Rumänien i ett år. Känns som om det var flera år sedan jag var hemma. Det kommer bli konstigt att åka spårvagn igen, eller se på svensk TV. Bara att prata svenska överallt kommer kännas konstigt. Har skrivit innan att jag ogillar Sverige men på senare tid har jag börjat sakna mitt hemland mer och mer. Jag saknar de svenska sommarnätterna, allt det gröna som finns hemma. Jag saknar landskapet, sjöar och hav. Sverige är vackert.

Annars är det bara kemiplugg som gäller. Det var någon som tipsade om att jag skulle skriva och rita alla reaktioner/strukturer om och om igen tills informationen satte sig. Det hjälpte mycket. Jag har gjort det innan men inte så mycket med biokemin. Tack igen för tipset!

Just nu läser jag om "reactions in biosynthesis of fatty acids (palmitic acid)"

Mitt största problem är att jag är så trött så ofta. Har försökt med kaffe och te samt att äta rätt. Jag går ut med vovven några gånger om dagen också men ändå är jag trött och hängig. Det är synd, jag lär mig fort när jag är klar och pigg men det händer inte så ofta. Hatar att lida mig igenom alla timmar det tar att plugga under dagen. Är jag pigg så är allting roligt och intressant. Men när tröttheten smyger sig på känns det som tortyr att tvinga sig själv att sitta och läsa i flera timmar.

Men jag ska inte klaga. Ingen sa att det skulle vara lätt att läsa medicin. Jag blir så trött på mig själv bara. Jag vet att jag kan men jag tappar ofta disciplinen.


Och ännu en gång, Alla ni som känner att ni måste skriva till mig om hur värdelös utbildningen är här i Rumänien, snälla kolla upp vad ni pratar om innan ni spottar ur er saker här på bloggen som inte stämmer. Jag kan inte låta bli att skratta åt vissa kommentarer jag har fått på senare tid. Patetiskt.

Får passa på att tacka för alla fina kommentarer också. Det är så roligt att läsa att ni gillar bloggen. Ni vet att ni alltid kan maila om ni har frågor!




Kram!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Testa dricka Gingseng, funkar verkligen :)

Alexandra sa...

Tack för tipset! Det ska jag prova!

Anonym sa...

vad bra du passar i blått! och vad brun och fin du är? är det en äkta bränna? solar du på solarium?

Alexandra sa...

Tack så mycket. Ja, jag solar ibland =)

Anonym sa...

du är väldigt vacker! intelligent och ambitiös också, verkar det som iaf, av bloggen att döma =P

Alexandra sa...

Tusen tack. Vad roligt att höra! Jag gör mitt bästa (:

Anonym sa...

Duktig du är! Vart har du köpt tröjan? Tacksam för svar.

Alexandra sa...

Tackar! Det är en designerklänning jag fick låna av en tjejkompis =)

Skicka en kommentar