Tentaperioden är över!


Idag tentade jag av histologin och med det är denna tentaperioden avklarad! det kändes helt okej. Jag klarade den praktiska delen (glädjeskutt) nu väntar jag bara på den teoretiska delen. Histologi är långt ifrån mitt favoritämne så jag förväntar mig inget högt betyg. Men i alla fall:

Tentaperioden är äntligen över!

Jag får påminna mig själv om att jag inte drömmer. Jag har äntligen fått städa upp i lägenheten och min stackars hund har äntligen fått den där timlånga promenaden i parken som jag har lovat honom i snart en månad. Både han och jag ligger helt utmattade i sängen nu. Kan inte fatta att det är över. Alla tusentals papper och böcker har jag samlat ihop och gömt i ett skåp. Jag vill inte se dem på hela lovet! Jag ska bara sova ut, ta det lugnt och spela massor av datorspel. Jag är så lycklig. Här är lite musik jag brukar peppa mig med under tentaperioderna (Ni får gärna komma med andra tips):



http://www.youtube.com/watch?v=ssqOJ0s71S0

http://www.youtube.com/watch?v=d-diB65scQU

http://www.youtube.com/watch?v=koVHN6eO4Xg

http://www.youtube.com/watch?v=Y1L8uRApYeQ


Jag fick en del intressanta kommentarer på mitt förra inlägg, bla lite tankar från svenska läkarstudenter. Jag är väldigt tacksam att ni skriver och förklarar hur ni har det. Jag aktar mig för att jämföra den rumänska utbildningen med den svenska eftersom jag känner att jag inte har tillräckligt mycket koll på medicinutbildningen i Sverige för att göra en sådan jämförelse. Jag tror dock att båda utbildningarna har sina fel och brister. Stora som små.

Jag fick också en mycket negativ kommentar om utbildningen som jag inte håller med om, jag känner inte heller att jag vill ha kvar kommentaren eftersom den gör skolans, redan dåliga rykte, ännu sämre. I vanliga fall tar jag aldrig bort kommentarer men detta får bli ett undantag.


Nu ska jag sova så får vi se om jag ska ut och fira ikväll.
Äntligen är det LOV!













7 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket dåligt av dig att ta bort inlägget. Allt jag skrev var till 99% sant, och det var inte bara negativt utan även positiva aspekter med utbildningen framhävdes i inlägget!

Synd, mycket synd. Du kan fråga folk i din omgivning om vad de tycker om det inlägget (om du har det kvar). Det är klart att man som läkarstudent i Cluj inte vill att ryktet ska försämras, men någon gång måste korten läggas på bordet. Med det sagt, menar jag inte att man blir en dålig läkare här. Tvärtom, du kan bli en sjukt bra läkare om du tar för dig, jobbar hårt och tar ansvar för dina studier! Det mesta praktiska kommer du att lära dig i arbetslivet senare också! Jag tror dock att en större andel blir sämre läkare här än de som läser i Sverige.

Det är inte så konstigt egentligen för i Sverige krävs det höga betyg och natur-behörighet för att komma in på läkarutbildningen, de flesta som läser till läkare är studiemotiverade från början. Vissa som läser här hade inte klarat de svårare kurserna i Sverige, men här kan de glida med en femma. Att glida igenom med 5or i allt kommer inte hjälpa en i framtiden, för kraven är för låga för en femma. Om du inte håller med mig om detta så vet jag inte vad jag ska säga.

Må väl.

Alexandra sa...

Jag pratade med fler här i Cluj och bad om råd innan jag tog bort ditt inlägg. Jag blev rådd att inte ha kvar det även om min första impuls var att jag ville diskutera vad jag håller med om och inte ang det du skrev. Men som det är nu så är det mycket människor som redan ogillar utbildningen här i Cluj så mycket att de gärna gör en höna av en fjäder och det tänker inte jag hjälpa dem med. Många av de människorna läser min blogg. Inte minst journalister som inte skulle tveka att nappa på ditt inlägg. Då spelar det ingen roll att du underströk det som faktiskt är bra med utbildningen. (vilket jag försöker belysa med bloggen)

Det sistnämnda håller jag med dig om men jag tycker också att man märker hur skolan helatiden jobbar för att förbättra systemet. Jag vill dock inte riktigt hålla med om att man kan glida igenom de tunga ämnena hursom haver. Då tänker jag på fysiologi, cellbiologi, biokemi och anatomi. Det är ganska många som blir underkända på de tentorna.

Men kanske vi har olika intryck av utbildningen, det må så vara. Jag vill som sagt att min blogg ska vara en av få positiva informationskällor om medicinutbildningen här i Cluj - Napoca

mvh

Anonym sa...

Grattis Sandra till avklarad tentaperiod. Jag kommer vagt ihåg känslan. Det är ju intressant att notera att din blogg verkar välbesökt. Hur man kan ifrågasätta din rätt att ta bort ett inlägg övergår mitt mossiga sinne. Som jag ser det är bloggen din och du gör vad du vill med den. När du ger folk möjlighet att lägga in kommenterar anser jag att man ska hantera den rätten med respekt och inte ifrågasätta ditt agerande. De får väl starta en egen blogg om de har ett budskap att lägga ut. Fortsätt som förut och känn dig stark. Du behöver inte låta alla komma till tals.
Behåll din fantastiskt positiva attityd. Det kommer att vara den egenskap som du som framtida läkare kommer att ha störst nytta av, alla kategorier. Resten går att läsa i böcker även efter avlagd examen, oberoende vid vilket lärocenter man har erhållit sin licens.

Morbror Mats

Alexandra sa...

Tack morbror Mats! Jag håller med dig ang bloggen och jag har valt att ta bort inlägg som jag inte tycker hör hemma i min blogg. Jag står också fast vid min åsikt att medicinutbildningen i Cluj-Napoca är fantastisk, det är synd att det finns folk som inte håller med men sådant är livet.

Många kramar. Hälsa kusinerna ifrån mig. Hoppas vi ses snart!

Anonym sa...

Hej. Jag har en kommentar till Anonym. Jag går läkarutbildningen i Sveige och har bla många vänner som pluggar utomlands och vi brukar ofta jämföra och prata om våra utbildningar. Att det krävs högsta betyget att bli läkaren här i sverige har egentligen ingentligen med kraven man ställer här för att komma in då den endast krävs godkänt från gymnasie kurserna för att kunna söka sig in på programmet. Det är snarare efterfrågan som gör att det krävs höga betyg för att ta sig in. Tyvärr är det många här i Sverige som sökt sig in och tagit sig in, för det höga statusen som dom anser att läkarna har. Programmet här har en snabb takt men man klarar av den. Jag tror däremot att man som student utomlands i tex rumänien, polen o.s.v har det väldigt tuff och man ska verkligen klappa sig på axeln för att klara av det. Om man kommer dit för den höga statusen så tror jag det inte räcker i längden utan att man då kommer ta planet hem igen. Sen så tror jag man i de mesta läkarprogramm tar upp det man ska kunna. Som man säger så kommer man alltid att behöva förnya sin kunskap, leta upp fakta själv i framtiden då den kunskap som finns nu kommer ha kommit längre och utvecklats mer när vi är klara läkare och även under hela våran arbetstid.

Anonym sa...

Jag tror tyvärr inte att du läser i Sverige, med tanke på att du inte ens kan stava rätt (eller skriva svenska ö.h.t.).

Alexandra sa...

Tror du att alla läkare stavar felfritt? Bara för att dom är läkare? Vilket idiotiskt uttalande.

Skicka en kommentar