Ännu en konstig kommentar

Jag fick denna underliga kommentaren igår och tänkte göra mitt svar till ett inlägg. Jag blir rädd att det finns fler som har missförstått:

"Hur kommer det sig att ni får svar efter bara en dag då annars det tar 3 veckor i Sverige att få svar? Så det är sant att ni får jätte lätta frågor som många har nämnt. Inte konstigt att 1-2 året är lätt i rumänien medans 3-4 året vill dem skicka hem er."

När det gäller biokemiprovet är det upplagt så att det finns en teoretisk del och en praktisk del. Den praktiska delen, som jag fick svar på direkt, är inte så stor som den teoretiska. Det är som ett vanligt prov ca tolv frågor. Därför går det fort för läraren att rätta provet när man är färdig och har lämnat in det.

Den teoretiska delen är större och enligt mig mycket svårare. Ca 40 övergripande frågor på allt vi läst under året. Om du tror att de frågorna var lätta så visar det hur lite du kan om utbildningen här i Cluj-Napoca.

Varför personen i fråga gång på gång påstår att de vill skicka hem oss förstår jag inte. Ett försök att skrämmas? Slöseri med tid i så fall eftersom jag vet att det inte är så. Jag känner folk i trean fyran och femman. Om folk åker hem gör de det av fri vilja. Antingen var studierna för hårda eller så trivdes de inte här. När jag gick i ettan åkte ca 50% av klassen hem. I tvåan var det färre. Att plugga här kräver mer engagemang än vad många tror när de åker ner.

Ryktet om att det skulle vara lätt att studera här förstår jag mig inte på. Att man bara ska kunna slappa och festa medans man pluggar medicin. Det är skitsnack. Vi sliter så att vi knappt orkar sitta upprätt med studierna under tentaperioderna. Har man inte pluggat så klarar man sig inte. Nästan alla prov har en praktisk del där man får prata med läraren så att de får se att man faktiskt har lärt sig något och kan redogöra för det.

Jag är så glad att jag åkte ner hit och började studera. Jag älskar staden och jag har fått lära mig så mycket. Majoriteten av lärarna är duktiga och engagerade och upplägget på kurserna lämnar inget övrigt att önska. Nackdelarna är att vi inte har lika bra grejer att jobba med på labbarna som dem i Sverige. Vi får lära oss mycket onödiga saker som eleverna i rikare länder inte behöver då de har bättre instrument som kan räkna ut sådant för dem.

I vilket fall skulle jag inte åka hem till Sverige även om jag fick en plats på medicinutbildningen där.
Jag känner mig lyckligt lottad och skulle göra samma val tusen gånger om!


10 kommentarer:

Anonym sa...

Under mina lektioner här i Sverige så fick även vi svar på den praktiska delen samma dag. Om inte, visar det hur lite läraren engagerat sig i uppgiften. ALLA fick prata en stund med honom där han redogjorde allt; vad man gjort för fel, vad man kunnat göra bättre, vad som var bra osv. Jag skulle vilja läsa utomlands för att Sveriges utbildning är full med brister och det är fakta. Jag skäms när den svenska utbildningen jämförs med utländsk utbildning och sedan visar sig vara den sämre på flera punkter. Vissa saker Alexandra läser är rena ryskan för mig.

Blaklint sa...

Nu blir jag nyfiken har ju läst stora delar av bloggen men tappat räkningen hur långt har du kommit i din utbildning är du inne på tredje året ? Kram blaklint (Joanna)

Sedan så börjar jag på allvar undra om det inte är en och samma person som kommer med dessa dumma kommentarer med jämna mellanrum, tycker även att skall man hålla på och kritisera andra så kan man åtminstone uppge sitt namn och inte va en sån ynkrygg att man är anonym, utan stå för vad man tycker !
Jag har uppfattningen att den svenska läkarutbildningen inte alls är så bra som många tror också samt tex. i polen så börjar man med dissektion av mänskliga kvarlevor redan de första veckorna på utbildningen medan om jag förstått det rätt i sverige mycket längre fram i tiden. Svenska läkarstudier verkar vara väldigt mycket mer självständiga med mycket plugg hemma medan utomlands mycket större folkus läggs på teori och detaljkunskaper (så är det i polen tydligen efter diskussion med mamma).

blaklint sa...

Det är därför som jag är ordentligt glad att jag inte har maxpoäng i betygsnitt även om jag ligger väldigt nära, utan med min flytande polska, mångåriga arbete i vården somt mitt genuina intresse för vård och utbildning så ser ja det bara som en merit över att ja förmodligen börjar plugga utomlands till hösten.

Anonym sa...

jag tycker verkligen att du ska strunta i dom här dumma kommentarerna du börjat få så frekvent, varför ska du ens behöva förklara dig liksom?
om folk är idioter så är det deras problem, inte ditt.

Alexandra sa...

Tack för alla fina och bra kommentarer! Varför jag försvarar mig är för att jag har många läsare som är nyfikna på medicinutbildningenn här i Cluj-Napoca. Jag känner ett ansvar för skolans rykte och vill gärna slå ihjäl fördommar om utbildningen offentligt :)

Anonym sa...

heheh okej, men grejen är ju att du får samma frågor hela tiden, det måste vara tidskrävande att behöva tjata om samma sak om och om igen..jag tror läsarna förstår dig, du har faktiskt skrivit väldigt utförligt om allt som rör det här..det är bra att du försvarar dig dock, om du känner för det..men jag tycker absolut inte att du behöver det. lycka till med dina srudier!

Anonym sa...

Hur ser betygssystemet ut i Rumänien? Som jag har förstått det så är det en 10-gradig skala där 5 är godkänt. Hur mycket krävs det för en femma, 50%?

Anonym sa...

student cluj-napoca:

I Sverige har man inte 60-80% för att bli godkänd.. det är 50%.

Förövrigt jag som skrev första kommentaren i detta inlägget.

Man behöver inte plugga, bara slappa, läraren säger åt dig exakt vad du behöver för att klara tentan - inte ett dugg mer.

Jag tycker att man borde vara mycket hårdare, oavsett land och lärosäte.
Man ska kunna alla små detaljer!

Anonym sa...

I Sverige ligger godkänt-gränsen på ca 60-75%, och inte 50%. Ytterst få tentor som ligger på 50%.

Anonym sa...

I linköping ligger den på 60%. I Örebro har de fått för sig att lägga godkäntgränsen på 75% (MEQ-tentor). På KI ligger vissa terminstentor på 66.6% (2/3) för att få godkänt, 50% på duggorna. I Umeå ligger många tentor på 60%. I Uppsala ligger godkäntgränsen på 60% under preklinik och 80% på duggor. Men ofta är det så att om godkäntgränsen ligger på 50% så är frågorna mycket svårare än om den ligger på 70%.

Invändningar?

Skicka en kommentar