Songshi-quan (the fluffy lion-dog)


Nu är det full fart här hemma. Falcon hälsar på i några dagar och Yoda är lyckligare än någonsin. Vem hade trott att en husky och en chow chow skulle hitta varandra. De är två mycket olika hundar. Husky med sin kvickhet och sin extrema energi och chowen med sin stolthet och sin integritet. Men det fungerar utmärkt.De brottas och leker och sover tillsammans. Det är så kul att se Yoda springa runt och leka och må bra ni anar inte hur tråkigt han har haft det nu under tentaperioden. Nästan inga långa promenader, inget gott hundgodis och väldigt lite kel och mys. Men nu får jag äntligen kompensera honom för den tråkiga månaden som gått. Nu ligger de båda här bredvid mig och snarkar ikapp. De har sprungit fritt ute i fyrtio minuter så nu är de helt slut.


Yoda inser aldrig att det är en omöjlighet att fånga Falcon som är lika snabb och smidig som en pil. Min lille tjockis!


Oftast är vi i parken men dessa bilderna togs ute på parkeringen. Det finns lite gräsmattor runtom och på morgonen runt 10.00 kör inga bilar där så hundarna får springa fritt där tills de inte orkar mer.

Vackra Sadie som är helt huskygalen har varit här i några dagar också och hjälpt mig lite med vovvarna.



Falcon passar på att gosa med tjejerna men Yoda är för stolt även om jag vet att han älskar att mysa och bli kliad på magen, men bara när vi är ensamma så att ingen misstänker att han är en kelgris :D




Nu håller den vita manen på att försvinna och ersättas med vuxenpäls.


Ska bli spännande att se hur det blir när han är helt färdig! Jag hoppas han blir ännu rödare. Och större :D


Favoritleken är att ta någonting och sedan se till att den andre inte får tag i det, i detta fallet en toarulle. Falcon brukar gömma saker för Yoda. Jag skrattar mycket åt dem, älskade hundar.

Sist men inte minst har jag skrivit en liten dikt om hundrasen som finns i mitt hjärta. (klicka för att se texten bättre)



I framtiden vill jag ha två hundar, en chow och någon annan ras. Funderar på akita, doberman eller schäfer. Kanske rottweiler. Men en chow måste vara med för balansens skull. Yoda ger mig lugn på något vis. Jag tror som Sigmund Freud, att chow chows har en lugnande effekt och även kan känna av en människas sinnesstämning väldigt tydligt. Freud var så säker på detta att han hade med sig sina chows under sina möten med patienterna.



Tack för att ni kikade in. Vet inte om det blir så mycket inlägg nu under lovet, tar det mest lugnt. Skolan startar nästa måndag. Det ska bli jättekul att ta nya tag. Jag hoppas att denna terminen ska gå bra och jag siktar på ännu högre betyg denna gång.

Kram!

24 kommentarer:

blaklint sa...

Vad dom är fina vovvarna ! vill bara säga att jag tycker du skall strunta i allt vad alla tycker och fortsätta att vara den starka, envisa och målmedvetna kvinna som du är, tänker en del på dig då ja jobbar faktiskt, och själv har jag även privat varit med om att folk har tyckt och sagt mycket elakt men ja struntar i och har struntat i det och gått min egen väg, hade man lyssnat på det så hade man fått läggas in på dårhus för länge sen ;) keep up the good work, för jag tycker verkligen om din blogg Kramar !

Anonym sa...

gud vilka söta hundar!!!! och yoda är ju som en godisbit, man vill typ äta upp honom!!!!

Anonym sa...

vad ska ni läsa nu framöver, vilka ämnen? /liz

moe sa...

Hej
Vad för betyg behöver man för att bli antagen i cluj??

Anonym sa...

såå söt yoda är, älskar bild nr 2, när han är i luften hahha, så guullig!!

Alexandra sa...

Tack för alla fina kommentarer om Yodis! Han blev väldigt glad och håller huvudet (om möjligt) ännu högre. Tack blaklint förde motiverande orden. Fortsätt du också som du gör och kämpa på. I framtiden vet jag inte vad vi ska läsa nu tyvärr Liz, men jag lovar att skriva så fort jag vet. Jag vet inte hur betygskraven ser ut nu moe, det var tre år sedan jag sökte och vad jag har hört höjer de kraven för varje år.

Maila mig om ni har flerfrågor om utbildningen. Jag hjälper er gärna med det jag kan!

Anonym sa...

Hej, vad fin blogg du har!
jag vet inte vem jag ska vända mig till angående läkarstudier i rumänien, hur ska jag gå till väga, hur söker man in? och när är sista ansöknings datumet jag har gått in på en skolas hemsida men hemsidan är jätte krånglig vet du hur man gör :)?
Tack på förhand?

Anonym sa...

hej alexandra, jag pluggar inte i rumänien utan ungern,första året =)
jag undrar hur du gick tillväga när du gjorde sommarpratik, kan du dela med dig några tips? tacksam för svar!

Alexandra sa...

Hej!
Jag vet att det är krångligt att söka till skolan. Försök ringa dem? Annars kan du försöka söka genom en agentur, det vet jag att många gör. Jag har inte kolla på vilka som är bra/dåliga men när jag sökte på nätet fick jag upp följande sida: http://www.medinro.se/omoss.html
Det kostar en del men det kan det vara värt för att slippa allt krångel.
När det gäller sommarpraktik så var jag senast hos kungsportsläkarna i Göteborg, jag sökte via kontakter vilket känns som ända sättet att få praktikplats nuförtiden. Tycker det är väldigt synd.

Kramar

Anonym sa...

du är jävligt vacker ska du veta =)

Alexandra sa...

Åh man tackar! Det är alltid roligt att höra! :D

blaklint sa...

Till den som vill söka.
Jag har ju själv funderingar på att söka, gå in på universitetets hemsida, Cluj napoca medical university , tryck på engelska versionen i höger hörn, där vidare till admission 2011 så får du fram en hel del info som du kan trycka ut med en mäng frågor som också besvaras. Har kunnat läsa mig till att inför hösten 2011 så har 190 platser på läkarutbildningen gjorts tilgängliga. ca 50 000 kr per år ligger terminsavgiften ( men det beror väl på var euron eller valutan lägger sig på det varierar ju) Jag läst mig till deadlinen för inskickning av papper är satt till senast 29 juli. Biologi och Kemi är vad jag kunnat läsa mig till ett av kraven. Samt att ca 2500 spänn skall betalas in som administrativa kostnader som man inte får igen. Sedan misstänker jag att man måste ha en apostagille stämplar ( kostar runt 500 kr )från notarius publicus en jurist som har den tillåtelsen för att verifiera att betygen är dem som de är. I Göteborg ligger den mellan arkaden och NK (googla) Innan man lämnar in dem för översättning till engelska eller det land man skall söka till. Det kostar ca 1200 kronor beroende på hur mycket papper och meriter man har. Det finns en mäng info i dessa pappren, bank nr och liknande så det är bara att printa ut och följa dem råden.

moe sa...

Vad är det för krav på kemin och biologin ? för jag har bara godkänt i kemi b liksom... och är du säker på den där apostagille stämpeln ? räcker det inte bara med att översätta sina betyg? men tack för infot iaf :=

Alexandra sa...

När jag sökte in för tre år sedan ville de ha mina betyg på svenska och engelska samt ett personbevis och en kopia på mitt pass. Minns inte om det var något mer. Huvudsaken är att du har på papper att du läst ämnena som krävs. Jag vet inte om de har ändrat betygskraven men jag har hört att de sätter ribban högre varje år. Ring till skolan om ni är osäkra. Ni vet att ni kan maila mig också om det är något. Kram

blaklint sa...

hej ! Gick in på hemsidan igen och Kemi och Biologi A och B minst B i betyg så jag tolkar det som minst VG. Apostagille stämpeln står det att de vill ha samt dina svenska uppkopierade betyg, även kopian på passet som alexandra skriver.

Tyvärr så har våran modärna teknik gjort att man kan förfalska mångt och mycket. Pratade med en översättare i förra veckan som först bad mig skaffa apostagille stämpeln innan han översatte. Han berättade även ett fall där en läkare som pluggat i Polen jobbade i Sverige och ingen klagade tills han blev avslöjad, han hade förfalskat sina betyg , hade ingen akademisk examen och blev avstängd med en gång !

Mitt tips är att du gör en särskild prövning så gör jag och får upp ditt betyg där. lycka till.

Sedna så har även jag sett hur alla krav ökar för varje år samt även terminsavgifterna stiger för varje år.Vet en tjej som sökte till Cluj för tre år sedan och hon hade inte kemi biologi och fysik, är inne på sitt tredje år som kandiadatstudent. lite orättvist då en annan svettas med kurserna :(

blaklint sa...

Måste bara förtydliga en sak för översättaren informerade mig lite fel, sprungit hos notarien och fixat å donat hela förmiddagen.... puhhh det kostar 450 kr för ett betygsdokument, varje ark, (dyrt som attan med andra ord) meriter därutöver som kopior och stämpel på det kostar 350. sedan så är de petiga att det skall finnas namnförtydligande och stämplar på dokumenten. Men slutbetyg från gymmnasiet brukar ju i regel ha det, dock hade inte min vårdutbildning de stämplar och förtydligande som de ville ha så jag fick vackert traska iväg å beställa nytt från vuxenutbildningen.
hur går det med ditt lägenhets letande Alexandra förresten ? kan du ta hjälp av en agentur eller är de för dyra ? kram

Anonym sa...

jag har läst antagninsreglerna och min tolkning är så här.
När det kommer till svenska betyg så tar de dem med de bästa svenska betygen i mån av plats som sagt. Jag tror itne man behöver vg i snitt för att komma in beroende på platserna som sagt. Sen så är ett b inte ett vg om du nu inte visste det ;)
Jag har läst fast jag inte var det står att dem kräver den där stämpeln .. :( men tack för infot iaf

blaklint sa...

Okej! ja där ser man som sagt det var bara min egna tolkning, vet ju att min vårdutbildning och erfarenhet från vården är en stark merit... kan ju trots allt en hel del på den fronten i alla fall hoppas jag har ju jobbat i tio år i vården, även om jag är ödmjuk och har mycket kvar att lära. Kommer få lära mig en hel del i sommar med med tanke på att jag skall få en utbildning i pd byten (dialys)osv.
När det gäller stämpeln så citerar jag
"Copies certified by notary public of the offical dokument proving high school graduation and of the high school transkript should be attached to your applikation "
jag hade gärna sluppit detta för det kostar ju så mycket därtill måste ja ha ett nytt pass, på 400 kr och så administrationskostnaderna som skall betalas blir ju ett par tusen huua mig blää...

mohamed sa...

hehe fan va mycket det kommer kosta :/ fast ska jag bara begära den där apostigle stämpeln från notarie eller ska jag ha ngt mer ? och i deras admissin så står det att man ska ha proving documents ? vad exakt är det? är det personbevis på engelska lr?

blaklint sa...

Ja jo det kostar som sagt suck ! Jag sliter inte som ett djur med både jobb och pluggande under kvällar och nätter för skojs skull utan för att det går åt mycket pengar. Men sen är det värt det i det långa loppet, det är en investering i mig själv ! + kopia på pass som alexandra har skrivit skall du ha, förmodligen även personbevis ja som du överlämnar till översättaren efter att du fått apostagille stämplarna. I Polen vill de ha allt detta plus vhs intygar att jag har tagit studenten och är kvalicerad till högre studier. har ju inte riktigt bestämt mig för rumänien till 100 % kan Polskan flytande och vet inte om jag känner mig så inspirerad att läsa ett femte språk (rumänska). Därför så vacklar jag ang ansökningarna till rumänien. i alla fall lycka till....

blaklint sa...

proving dokuments är förmodligen det papper från VHS har precis kollat upp det och det kallas för "Statement of Eligibility for higher education form" å detta får du från VHS.

m sa...

tack för tipset! fast certificate of studies är väl de där intyget man får från vhs väl ?

moahmed sa...

blaklint,
Vad är study diplomas egentligen ?
Och vilka paper behöver man stämpla på ? ( apostigle)
Sedan så vill jag veta om man ska stämpla på kopian av ditt pass (första sidan) eller de fyra första sidorna, för i admission så står det att man ska ha de fyra första sidorna och kopia av passet där jag antar de menar första sidan.

blaklint sa...

Jag förmodar att det är slutbetyg från gymnasiet, jag har ju skrivit det flera gånger och det står skrivet i admissionen! men nu skriver jag för sista gången, betyg samt om du har andra meriter i området som är relevanta vid medicinstudier skall ha apostagille stämpeln för att bekräfta att de är äkta. Jag har undersköterske betyg, intyg från olika avd. på sjukhus, hemtj. å boende som skall bli bekräftade samt intyg från röda korset (hjärt å lungräddning utbildning) när det gäller passet får du göra som det står skrivet för jag vet inte, har inte läst det så ordentigt men folk lär ju göra som det står i admissionen.

Skicka en kommentar