Biokemin avklarad!


No more biochemistry!

ÄNTLIGEN fick jag gjort biokemitentan! Jag vet ännu inte om jag klarade den 100%, det får jag reda på imorgon. Jag klarade den praktiska delen, men den teoretiska var ganska utmanande. Ca 40 frågor där man fick ringa in rätt svar, sedan tio fria frågor där man skulle rita och förklara sina svar. Det kändes bra, jag pluggade mycket. Jag kunde ha pluggat mer men jag kände ändå att jag hade en överblick på det mesta och stenkoll på grunderna. Har jag passat denna tentan blir jag överlycklig. Biokemin har varit ett stort berg att bestiga för mig, jag har lite att bevisa för mig själv.



På den teoretiska tentan fick vi frågor på allt ifrån olika reaktioner i Kreb's cycle, enzymer och reaktioner i glukoneogenesen och glykolysen till frågor om fetternas metabolism och oxidation, vi skulle rita strukturer (för tex ketoner) och kunna sjukdomar relaterade till olika ämnen i kroppen. Om man tex hittar för stora mängder av vissa sockerarter/fettsyror i cellerna i kroppen ska vi veta vad det är för enzym som fattas. Jag skriver inte så sammanhängande nu, har inte sovit på hela natten så jag kan knappt stava riktigt.

Mitt huvud är ett virrvarr av reaktioner, strukturer och enzymer just nu. Känns som att jag kommer spy bara jag pratar om mer kemiska reaktioner :)

Nästa tenta är på torsdag. Då är det dags för histologi. Sedan är tentaperioden över! Känns som att den har varat i flera år nu. Det ska bli SÅ skönt att inte ägna varje vaken minut av dygnet åt att tänka på att man måste plugga. Så fort jag gör något annat blir jag stressad och får dåligt samvete. Men efter denna veckan kan jag slappna av.

Tack för att ni tittade in. Sänd lite positiv energi till mig imorgon kl 12.00, då ska jag få mitt tentaresultat! Krams

0 kommentarer:

Skicka en kommentar