till alla er som är nya i Cluj

Snart är det dags för skolstart. Jag har fått otaliga mail från er som ska börja ettan här i Cluj i oktober och även utav er som har funderingar på att börja i Cluj. Tyvärr är det svårt för mig att kunna svara på alla mail men jag tänkte ta tillfället i akt att ännu en gång svara på era vanligaste frågor. I början av bloggen har jag skrivit om hur jag upplevde Cluj och universitetet när jag först kom hit. Det finns mycket där som kan vara bra för alla nya elever att läsa. För ca tio inlägg sedan skrev jag om betygssystemet vi har och jag rekommenderar alla att läsa det som ska studera här i Cluj. Muy importante! Men mindre tjat och mer verkstad, här kommer svar på de vanligaste frågorna:


Bör jag söka till Cluj utan full naturutbildning?

Svar: Nej. Personligen har jag en nästan komplett naturutbildning men jag känner att jag skulle behöva vara mer förberedd när jag började läsa här. Ämnen som biokemi och cellbiologi kräver grunder så som kemi A och B samt biologi A och B. Rykten finns att det ska vara väldigt lätt att läsa här och det förstår jag inte riktigt vart det kommer ifrån. När första året var avklarat hade halva min klass åkt hem. Och på de senaste tentorna jag gjorde (fysiologi och cellbiologi) blev nästan hälften av alla som försökte underkända. Det pratar för sig självt. Förstår inte varför man ska göra det svårt för sig och läsa fortsättningen på något som man inte kan. Jag säger inte att det är omöjligt att klara sig utan naturämnena, bara att det är extremt svårt.

Hur bra engelska ska jag kunna?

Svar: Jag läste engelska A, B och C. Jag tycker ändå att det är utmanande att göra min utbildning på engelska. Speciellt när man måste läsa avancerade engelska böcker i tex biokemi. Så jag rekommenderar att man har engelska A och B med sig. C hjälper men det är inte ett måste.

Vilka böcker ska jag ha?

Svar: Jag beställde alla mina böcker på nätet. Googlade namnen och beställde dem på den första sidan jag kunde hitta. Förutom cellbiologiböckerna som världens bästa Julia lånade mig. Here it goes:



Essential cell biology second edition. Jag tycker denna boken förklarar det man behöver veta om cellbiologi utan onödiga utsvävningar och med bra bilder.

Gray's anatomy for students second edition är ett måste i anatomin! Bilderna kunde ha varit bättre men denna boken förklarar väldigt bra.


Jag använde sobotta böckerna samtidigt som jag läste Gray's eftersom det finns mycket bättre bilder i dessa. Det finns ca 3 böcker. Upper limb, lower limb, och head and neck.


Lippincott's illustrated reviews biochemistry 4:th edition (jag hade 3:d edition och den fungerade utmärkt) Denna hjälpte mig otroligt mycket i biokemi. Denna och youtube är en bra kombination. På youtube finns filmerna som beskriver det man läser i böckerna. Hett tips.

I fysiologin använde jag denna boken. Det är en random fysiologibok på svenska. Just i fysiologin tyckte jag att det hjälpte att läsa på svenska. Speciellt när det kommer till hjärnan och reflexer.


Detta var de böckerna jag använde. Jag antar att det kan vara bra att ha böcker i tex biofysik osv men jag tyckte internet och anteckningar från lektionerna räckte för mig i de andra ämnena.

När får jag CSN?

Svar: När du har skickat in alla nödvändiga papper till CSN tar det ca 3 veckor innan du får pengarna. Tyvärr är det inte jättelätt att få ut det man behöver av skolan. Man får ligga på och tjata. Jag vet tyvärr ingen som fick sitt intagningsbevis skickat till sig även om skolan har lovat att det ska skickas hem till varje elev som kommit in på skolan. Därför åkte jag ner till Rumänien innan skolstart och fixade med alla papper.


Tips från en veteran:

Här kommer några tips till alla som ska börja läsa nu i höst. Vissa råd har jag redan tjatat om men de tåls att upprepas:

1. Lär er rumänska. De pratar inte mycket engelska här så man klarar sig bättre om man kan prata rumänska. Dessutom ska vi kunna rumänska år tre när vi ska komma ut på sjukhusen här i Cluj. Där blir vi betygsatta på hur väl vi har hand om patienter. 90% av dessa patienter pratar bara rumänska.

2. Kämpa. Var beredda på att få vässa armbågarna när ni kommer hit till Cluj. Det är inte som hemma i trygga Sverige där vi får allt serverat. Ta reda på vad som gäller och ge er inte innan ni har koll på läget. Var inte rädda för att fråga även om ni får ett otrevligt bemötande. Ni kommer tjäna på att vara vänliga men väldigt väldigt bestämda.

3. Sätt er in i exakt hur betygssystemet fungerar.

4. Läs på lite grunder i kemi innan ni kör igång. Atomer, molekyler, syror och baser osv. Att titta på lite ben och muskelfästen i kroppen kan också vara bra innan man börjar i anatomin. Jag fick redovisa höftbenet framför hela klassen min tredje anatomilektion. Jag blev minst sagt tagen på sängen. Gör inte samma misstag.

4. Var beredda på att ni kommer få kämpa. Första terminen brukar vara lätt. Det är en mjukstart. Det riktiga arbetet börjar andra terminen så bli inte förslappade.

5. Håll ihop. Se till att ni hjälper varandra i era klasser och grupper. Det är inte lätt att ta reda på all info själv så försök hjälpa varandra med det ni vet. Skaffa en sida på Facebook där alla i klassen är med där ni kan informera varandra om vad som gäller. En för alla, alla för en helt enkelt! =)

6. Gå på alla lektioner! Här i Cluj är det väldigt viktigt med närvaron. Om man råkar vara sjuk en dag och missar lektioner måste man kunna visa upp ett sjukintyg för läraren i respektive kurs man missat. Och även med ett sådant intyg får man frånvaro. Dessa frånvarotillfällen måste tas igen och det är upp till er att ta reda på när det tillfället är. Om man inte tar igen förlorade kurser får man inte göra slutprovet i många ämnen så det är väldigt viktigt att man har en fläckfri närvaro.

Dessutom är mycket av det som kommer på tentorna sådant som lärarna går igenom på sina lektioner så det lönar sig otroligt mycket att gå på alla genomgångar och labbar så att man kan anteckna. Det räcker inte att bara läsa ur boken, anteckningarna hjälper en att veta exakt vad man behöver fokusera på.


Det var det jag kunde komma på nu. Skriv era frågor under kommentarer så svarar jag så fort jag kan.

Lycka till alla!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Wow, du är en ängel ! Tack så mycket!

Skicka en kommentar