The unthinkable

Jag gillar inte film. Klart jag har några få filmfavoriter men jag föredrar inte att sitta och titta på film. Men bland all värdelös skit som görs idag (up in the air, the lightning thief, when in Rome, she's out of my league med MÅNGA andra, jag tittar på er) så snubblar man ibland över några guldkorn. Jag tänkte rekommendera några utav dem. Många är självklara, jag vet.

Pulp fiction (1994)

American history X (1998)

Dead man's shoes (2004)

The godfather (1972)

The godfather II (1974)

The matrix (1999)

Avatar (2009)

Gladiator (2000)

Braveheart (1995)


För att bara nämna några. Jag personligen avskyr romantiska *käcka* komedier, ungdomsfilmer som handlar om alla bekymmer man har på high school eller filmer som handlar om sexuellt understimulerade tonårspojkar och deras jakt på "heta brudar". Spare me!

Hursomhelst råkade jag idag snubbla över en mycket intressant film. Jag skulle inte kalla det guld men kanske en oslipad diamant. Med några små ändringar kunde denna filmen nå höga höjder. Fast vid närmare eftertanke skulle den aldrig kunna nå någonstans då det moraliska budskapet som vi är så vana vid inte existerar. Det var just därför jag föll för den vid första ögonkastet.

Den heter "unthinkable". Jag har väntat på en psykologisk thriller av detta slaget. Den är obehaglig minst sagt och budskapet är som bäst omoraliskt. Den levererar dock det enda jag söker i en film: En ovanlig upplevelse. I mitten av filmen upptäckte jag att jag var helt torr i munnen av att ha suttit med hakan i mitt knä för länge. Vill inte ge bort för mycket av filmens handling dock. Alla som uppskattar bra film bör se den!



Back to studies!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar