Kärlek så bitterljuv




Underbara Cluj-napoca.... Jag hyser någon slags bitterljuv kärlek till den här staden. Vem kunde tro att jag, som är så sjukt hemkär och inte ens kan sova över hos folk för att jag längtar hem så mycket, skulle trivas bättre här än hemma. Men samtidigt kan man bli så trött på att känna sig utanför samhället och att aldrig riktigt bli en del av det. För att inte tala om att aldrig bli förstådd. Jag har gjort framsteg med rumänskan men det är en lång väg kvar. Jag vet också att jag kommer göra allt i min makt för att få en plats på läkarlinjen i sverige. Alla vet att det är mer kvalitè på den utbildningen där, plus att det inte finns massa fördommar och spekulationer om läkarutbildningen i sverige. Utbildningen vi får här är dock jättebra. Vi lär oss samma saker som de svenska läkarstudenterna (och mer därtill) MEN det är så svårt att förstå vad lärarna vill ha sagt. De pratar avancerad engelska med rumänsk brytning. Det blir så jobbigt att läsa tunga ämnen på engelska också. Jag har ändå läst engelska c och har koll på språket men jag känner ändå att jag skulle studerat bättre om jag hade fått lära mig på mitt eget språk.
Om jag skulle studera hemma vet jag att jag skulle sakna mitt liv här nere så fruktansvärt mycket. Jag har nya vänner här tex, jag älskar miljön och att få uppleva nya saker. Jag vill inte lämna mitt nya liv men finns det en plats för mig i sverige har jag inget val.

Jaja nu till roligare saker. Mamma kommer ner om två dagar. Då blir det liv i luckan. Ska bli så kul att få visa henne runt. Vill också passa på att anmärka på det underbara vädret vi har här nu :D Helt sjukt varmt. Jag skuttade runt i bara linne idag tex (och kavajbyxor, av någon anledning trodde jag uppenbarligen att det aldrig mer skulle bli sommar och donerade bort alla mina sommarkläder till kompisar innan jag åkte ner till cluj....)
Just det! Ni som skriver kommentarer ibland :D Om ni vill ha svar så lämna gärna eran mail, jag vet inte hur man svarar på kommentaren i bloggen nämligen =) Tack för allt fint ni skriver!
Här kommer lite bilder:


Jag har en ny kompis ute på våran bakgård!


En katt! Hon ligger utanför hela dagarna och gäser. Jag matar henne med korv, hon håller i en på bilden :D Hon ska snart ha ungar så nu kan hon knappt röra på sig längre. Ska bli så roligt att ha massa kattungar på bakgården! :D


På håltimmen idag var vi nere i centrum och strosade runt i det fina vädret. Vi satte oss på en uteservering och tog en iskaffe. Det blir inte mycket bättre!




Hehe någon är väldigt glad över det fina vädret...


Men detta är INTE kul! Inget gott som inte har något ont med sig... Med sommaren kommer alla jäkla kryp! Min värsta fiende är getingen! Vi har utkämpat många slag, jag och getingen, och jag har aldrig lyckats bli stucken! Vi får se hur det går här i rumänien där getingarna är stora som fåglar. Huuuu!



sedan var det dags för den lååånga biokemilektionen. Kan inte säga att jag är mycket för kemi... Men jag försöker :D


Nej, Staffan och Ola är nog de skarpaste knivarna av oss tre.



Här har vi stencoola gänget på skolgården, Rickard var glad över att vara med på bild :P



Ajaj! Mr Valentin, strike a pose!

Godnatt och kram på er alla!

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej, jag kom över din blogg av en slump..har själv läkardrömmar och funderar på att söka till rumänien då det är näst intill omöjligt att komma in i sverige. jag vill så gärna komma in här, av ditt inlägg att döma så verkar du också vilja samma sak..har du några tips på hur man ska göra?

annars funderar jag starkt på cluj ht 09, det verkar ändå vara en trevlig stad!

Unknown sa...

Å, äntligen någon med samma getingfobi som jag...=) Längtar till vintern!

Skicka en kommentar