Info om utbildningen

Då var det måndag. Blir yr i huvudet när jag tänker på allt jag ska plugga under dessa tre veckorna. Jag ska tenta av: Neuroanatomi, histologi, fysiologi, biokemi, microbiologi, Rumänska och genetik. Måste lägga upp en strategi...

Tänkte lägga upp ett mail med lite vanliga frågor som jag besvarar igen. För er som inte har läst min blogg under så lång tid. Det finns många liknande exempel längre bak i bloggen. Here we go:

Hej Alexandra!


Såg att du hade skrivit att man kunde kontakta dig ifall man ville veta mer om Läkarutbildningen i Cluj/Rumänien.

Jag är väldigt intresserad av utbildningen men skulle vilja höra hur du själv kom in på utbildningen,vad är din bakgrund och varför sökte du just till Rumänien?
Hur uppfattar du utbildningen?
Hur är kvalitén på det ni läser och utför?
Hur är staden att leva i? Är det dyrare/billigare att bo i Sverige?


Hur kan man förbereda sig på bästa sätt inför utbildningen när det gäller plugg?

Keep up the good work :)


Svar:

Hej hej! Här kommer svar på dina frågor:

1. Jag sökte till Rumänien eftersom jag hade hört att utbildningen var lika bra som i tex Ungern fast till ett lägre pris.

2. Jag är väldigt nöjd med utbildningen. Visst finns det vissa lärare och kurser som kunde förbättras men det gäller inte de stora ämnena (som tex cellbiologi, biokemi och anatomi) där lärarna är mer än kompetenta. Upplägget är bra och studerar man det man ska får man en grundlig detaljkunskap.

3. Kvalitén på det vi läser är bra. Varje kurs är upplagd så att man har en praktisk och en teoretisk del. I tex biokemi så har vi en genomgång på torsdagar då läraren i tre timmar visar bilder och skriver på tavlan och förklarar det vi ska kunna. Man får ta anteckningar på det man tycker är viktigt sedan skickar han sitt material till en gemensam mail. Meningen är att vi ska läsa och lära oss hans material så att vi sedan på fredagen ska kunna utföra en praktisk labb med det vi har lärt oss. Tex mäta sockerhalten i blodet eller studera bakterier under mikroskop. Jag tycker det fungerar bra. Det är väldigt mycket men följer man utbildningens upplägg så är det inga problem.


4. Jag är väldigt fäst vid staden. Det är lägre standard än i Sverige då detta är en öststat med allt vad det innebär. Men kan man se förbi det så är Cluj en otroligt mysig stad att leva i. Jag trivs som fisken i vattnet. Det är billigare här än hemma men inte mycket. Cluj är en studentstad och därför är det dyrare att bo här än i övriga Rumänien (förutom Bukarest) Under de första veckorna i bloggen finns det mycket om mina första intryck av staden och utbildningen.

5. Bästa sättet att förbereda sig på är att köpa en anatomibok samt en biokemibok. På engelska. En bra anatomibok är tex grey's anatomy for students. Det första vi börjar med är alla ben i kroppen plus alla muskler. I kemin måste du lära dig allt grundläggande på engelska så att du hänger med. Jag tyckte det var svårt med alla nya begrepp. Biokemin är ganska tung så jag rekommenderar att du har koll på kemin i övrigt innan du åker ner.

Hoppas att detta var till hjälp. Har du ytterligare funderingar är det bara att kontakta mig. På msn eller via mail



Hoppas detta var till hjälp för er läsare också. Här kommer en länk till ett inlägg där jag skriver en del om skolan och vad man bör tänka på om man ska studera här:

http://romedicine.blogspot.com/2010/09/tips-till-er-som-ar-nya-i-cluj.html

Någon frågade om hur mitt schema ser ut. Här kommer det:

Måndag:
Genetik (genomgång) 8.00-10.00
Microbiologi (labb) 10.00-12.00
Genetik (labb) 15.00-17.00

Tisdag:
Histologi (labb)10.00-12.00
Histologi(genomgång) 12.00-14.00
Fysiologi (genomgång) 15.00-18.00

Onsdag:
Biokemi (genomgång) 8.00-11.00
Biokemi (labb) 11.00-14.00
Rumänska 14.00-16.00
Fysiologi (labb) 17.00-20.00

Torsdag:
Microbiologi (genomgång) 10.00-12.00
Anatomi (genomgång) 12.00-14.00
Anatomi (labb) 15.00-18.00

Fredag:
Anatomi (labb)10.00-13.00


Vet att många av er läser bloggen för att få info om skolan. Som jag har sagt förut vill jag inte att bloggen enbart ska fokusera på det. Den är även till för att nära och kära ska kunna följa mitt liv här i Cluj. Så inga mer sura miner när jag skriver om mitt liv utöver skolan, ok? =)


Många har mailat och undrat över våra anatomilektioner. Vi konfronteras ju, som jag många gånger skrivit om, väldigt tidigt med både döda människor och kirurgi. Tänkte visa hur en vanlig anatomilabb går till. Jag har kollat upp med min lärare huruvida jag får lägga upp följande bilder och jag har blivit tillsagd att det inte är någon fara så länge man täcker den dödes ansikte. Ni som är känsliga bör inte läsa vidare.

Till min hjälp tänkte jag använda vackra Sadie som går i min klass.

Lika intelligent som hon är vacker. Här förklarar hon olika strukturer på hjärnstammen.

Liken vi arbetar med på lektionerna är flera år gamla (om vi inte är på obduktion). De har legat i formaldehyd i mellan fem till femton år (det är vad jag har hört av lärarna)


Som ni ser är det svårt att urskilja vad som är vad. På labbarna brukar läraren visa det vi har gått igenom på genomgångarna. Sedan får vi titta och dissekera som vi vill under helgerna.
Alla lik är inte i så dåligt skick som detta men ni förstår konceptet.


När det gäller rumänskan håller jag på att bli galen. Jag kan bättre rumänska än många av mina vänner (Hillen i'm looking at you!) Men det hjälper inte när läraren är en idiot. Men jag har gett mig sjutton på att lära mig prata rumänska innan jag börjar trean och ska prata med patienter.
Idag köpte jag min första rumänska bok (utöver den vi har i skolan) en sagobok för barn, vad kan vara ett bättre ställe att börja bygga en stadig grund? Jag hoppas det ska hjälpa så att jag kan avancera upp till vanliga böcker snart.


Förövrigt råkade jag köra på tomten när jag handlade idag. Med min kundvagn. Som om det inte var illa nog lyckades jag även köra omkull barnet som stod framför honom. Tomten satt på huk så jag såg varken honom eller ungen i all stress. Det är vad julstress gör med människor!
Förlåt tomten!


Kram och godnatt!

13 kommentarer:

Anonym sa...

din blogg e asbra ska du veta! tycker du balanserar nytta med nöje vilket gör det roligt att läsa! =)

Anonym sa...

är du inte rädd att det finns pedofiler som våldtar i olika städer utanför Sverige? Kram

Alexandra sa...

Kul att du uppskattar bloggen :D Roligt med lite fina ord också efter alla tråkiga mail. Ang pedofiler är jag lite för gammal för att vara intressant för en pedofil och i övrigt känner jag mig säkrare i Cluj än i Göteborg. (jag säger inte att Rumänien är säkrare än Sverige men jag har aldrig känt mig rädd på nätterna i Cluj så som jag gör i Göteborg)

Anonym sa...

i fattigare länder finns det mer pedofiler än vad det gör i ett rikt OKEJ jag säger inte att det inte finns pedofiler i Sverige, men det är farligare i ett fattigare land speciellt RUMÄNIEN!!!!!! akta dig tjejen KRAM ;)

Alexandra sa...

Jag behöver inte akta mig för pedofiler. Pedofiler gillar barn. Tjejer/killar under 14 år....

Anonym sa...

kort och gott: du är en grym tjej och din blogg är super! tråkiga mail får man alltid men det ändrar inte på det faktum att den här bloggen är helt fantastisk, hoppas du fortsätter med den på samma sätt! god jul!

Alexandra sa...

Tack så mycket! Vad glad jag blir. Jag hoppas ju att bloggen är till glädje för både dem som undrar om utbildningen och för familj och vänner. Kul att höra att ni är nöjda. God jul på er alla!

Anonym sa...

Är lärarna där DIPLOMERADE ens?? ha de bra ;)

Alexandra sa...

De är utbildade läkare och professorer. Vår biokemilärare är tandläkare, allmänläkare och professor i biokemi :)

Anonym sa...

håret utsläpt framför liK!!! SÅ HYGIENISK AV ER!!! SKA NI VERKLIGEN BLI LÄKARE????? ´HOPPAS INTE I SVERIGE!

Alexandra sa...

Jodå. Det kommer nog gå bra ska du se :)

Anonym sa...

Wonderful goods from you, man. I've be mindful your stuff prior to and you are simply extremely magnificent. I actually like what you've obtained right here, really like what you are saying
and the way through which you say it. You
are making it entertaining and you still take care of to
stay it smart. I cant wait to read much more from you.
This is actually a great website.

Check out my webpage play jackpot 6000 free ()

Skicka en kommentar