Då var det dags igen

Jag är sjuk igen! Jag tror jag har haft tre olika typer av influensor inom loppet av tre månader... Känns som att jag ska hosta upp mina inälvor och febern går upp och ner som en berg och dalbana. Jag blev sjuk i torsdags och sedan dess har det bara blivit värre. Ännu en gång förbannar jag skolan för att man inte får vara sjuk. Den som kom på den idèn kan gå och dränka sig själv!
I fredags var det julfest för hela skolan vilket vi alla hade sett fram emot i flera veckor. Jag åt febernedsättande och gick dit trots att jag borde legat hemma. Febern tvingade dock hem mig ganska tidigt :(

Nästa vecka har vi prov i biokemi och anatomi. Jag hoppas att jag blir frisk tills imorgon så att jag orkar plugga. speciellt till biokemin, den är hemsk.

Här kommer lite bilder från julfesten:



Förfesten drog igång hemma hos Rebecka, Alex, Michelle och Oskar. Det är alltid lika roligt, till och med om man har feber.


Älskar Hillens outfit. Lite julklappsinspirerad.

Alla körde jultema utom jag. Jag är inte speciellt förtjust i jul =))

Sedan blev vi upphämtade med limousin, en överraskning från en av arrangörerna för catwalken på colours häromveckan.


Det var riktigt roligt. Det var som ett mindre rum därinne. Vi fick champagne och allt, kan en utekväll börja bättre?




Väl framme på festen steg febern och jag fick gå hem nästan direkt. Det var synd, alla hade jätteroligt och det blir nog sista utgången innan jullovet.


På lördagen var det anatomilektion. Det är frivilligt att gå dit men det ger väldigt mycket eftersom man får titta på hjärnan och prata med läraren om funderingar man har haft under veckan.



Vi får titta på lite olika hjärnbitar och försöka identifiera så många strukturer vi kan. Jag är väldigt insatt i hjärnstammen men jag har inte kommit igång riktigt med hjärnan och cerebellum ännu.


Är det någon som kan gissa vilken del av hjärnan detta är? Jag har ingen aning. Sagittal lateral del av högra hemisfären?...
Som sagt jag är inte så påläst ännu. Ska försöka ägna några timmar åt anatomin idag om kroppen tillåter. Jag hoppas att jag lyckas ducka sådana här delar på provet!

Här är ett av alla fantastiska skelett vi har i klassrummen. De påminner mig alltid om när man gick i ettan och skulle lära sig alla benen i kroppen. Jag kommer igåg att jag stirrade mig blind på höftbenet och clavicula de första veckorna. Kan inte fatta att jag tyckte att det var så svårt, känns som en semester om man jämför med det vi läser nu. Det är helt otroligt hur mycket jag har lärt mig under den tiden jag har varit här. Jag är knappt samma människa som jag var för två år sedan.

Hoppas alla hade en trevlig kväll. Tack för att ni tittade in!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hur lång är tandläkarlinjen? KRam :)

Anonym sa...

Krya på dig gumman! Nu ses vi snart. Kram Mamma

Skicka en kommentar