Orättvist



Idag var det sluttenta i biokemi. Jag har verkligen ingen aning om hurvida jag kommer att bli godkänd eller ej. Känns sjukt jobbigt. Inte bara för att jag verkligen har pluggat mig halvt till döds inför denna tentan utan mest för att allt berodde på min sittplats! Vi var indelade i grupper och jag hamnade i grupp 2. Grupp 1 fick ALLA de frågor jag kunde som ett rinnande vatten medans min grupp fick alla de svårare frågorna. Det är orättvist! Jag förtjänar att klara denna tentan! (Sur) dessutom fick vi bara 6 frågor vilket gör att varje svar väger väldigt tungt på betyget. Hade vi haft många frågor med blandad svårighetsgrad hade man bättre kunnat visa sina kunskaper i ämnet. Men varför ska det vara rättvist för... Så här löd frågorna:



1. Write down the amino acids with basic R groups(structure and name).

2. Hemoglobopathies.

3. Effect of an enzyme on the activation energy of a reaction?

4. Vitamin B12

5. Organisation of eukaryotic DNA.

6. Describe the anticodons on the tRNA.

Jag var säker på fråga nummer 1, 2 och 6. De andra kan jag bara hålla tummarna för. Det är så surt att man har läst så många kapitel och lärt sig så mycket så får man inte visa vad man kan. Jaja jag är evigt tacksam om jag får bra betyg på denna tentan.







Detta kortet togs runt klockan 04.30 i natt. Har aldrig känt mig så slut och fullproppad med information. Jag fick 2 timmars sömn sedan var det dags att göra tentan. Imorgon är det nästa sluttenta så sömn är inte att räkna med. Allt är värt det såklart bara man får bra betyg. Gud vad jag gnäller... Jag har iallafall lärt mig fruktansvärt mycket som jag inte hade en aning om tidigare. Vissa saker inom biokemi så som DNA och RNA är ju jätteintressant att läsa om. Jaja den 12:e är alla tentor slut och då har jag en termin bakom mig. Det kommer kännas mäktigt. Då ska jag börja spela Warcraft igen!! Utan tvekan. (skönt att se ljuset i tunneln)

Många trötta kramar!

3 kommentarer:

Anonym sa...

write...
Mvh besserwissern i rummet bredvid.

Anonym sa...

Åh vad typiskt! Tycker så synd om dig, hatar när det blir sådär orättvist...den andra gruppens frågor var faktiskt jättelätta, jag hurrade när Alex berättade dom. Men nu när jag läste frågorna du fick...huhu! Håller tummen att du blev godkänd iaf! Puss sötis!

Anonym sa...

Gumman, det går säkert jättebra. Du är såå duktig. Jag håller tummarna för dig.Kram Mamma

Skicka en kommentar