Sluttentan i farmakologi

Jag vet att jag ofta säger det men detta var verkligen den värsta tentan jag någonsin gjort. Den praktiska delen bestod av olika kemiska uträkningar och sedan fick vi två läkemedel var som vi skulle kunna allt om samt skriva recept. Men det gick bra, jag satte tian. Jag var helt överlycklig och jag känner verkigen att jag förtjänade det eftersom jag har pluggat så mycket jag bara har kunnat. Plus att jag läst farmakologi under terminen för att jag hade fått höra i förväg att kursen var så tung.


Jag svävade på moln idag tills jag plötsligt insåg att jag glömt nämna några viktiga saker på den teoretiska tentan. Som tex CYP450 roll i metabolismen i pharmakocinetics. Och den ångesten är inte att leka med. Nu vet jag inte om jag har klarat den teoretiska även om jag satte tian i den praktiska. Jag hoppas verkligen att jag har klarat mig. Detta skulle vara den värsta tentan att ha i bagaget till sommaren. Ovissheten gör det svårt att plugga till nästa tenta. Jag blir så arg på mig själv som blir helt blockerad så fort jag är stressad. Ångesten river och sliter i mig. Jag hoppas att allt jobb under terminen och mitt höga betyg på praktiska lyfter upp den teoretiska biten. Jag får resultatet på onsdag....

Nästa tenta är kirurgi om fyra dagar och sedan patologi. Som jag sagt tidigare. Klarar jag detta så klarar jag allt.

Den trettonde februari är det över! Då komer jag ut på andra sidan. Håll tummar och tår tills dess är ni snälla

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nu fick du ett mail från mig =) /Veronica.

Anonym sa...

hejsan! vad för slags uträkningar gör ni i farmakologin

Alexandra sa...

Vi hade en del basic pharmacokinetics ingen aning om vad det heter på svenska dock. Volume of distribution, drug clearance , loading dose, infusion rates osv. Inget jättekomplicerat handlar mest om att kunna läsa av olika grafer. Lipincotts pharmacology funkade jättebra för mig och täckte allt vi behövde kunna.

Skicka en kommentar