Lov





Äntligen är jag ledig! Jag njuter för fullt och passar på att sova ut och varva ner så mycket jag kan. Inga måsten, inget spring, ingen ångest. Inte denna veckan. Det är mycket fokus på att söka sommarjobb just nu dock. Jag hoppas att något ska nappa snart. 

I fredags var jag ute och firade att tentaperioden gick så bra. Jag hade tänkt umgås mer med vänner nu när jag har tid men jag orkar inte mycket. Vill komma iväg till gymmet också men jag känner att jag behöver mer tid att återställa mig efter allt som varit. Min vältränade starka kropp är numera ett minne blott. Men det har det varit värt!



Här är några av oss ute på en av klubbarna i Cluj. Det var skönt att ta sig ut igen efter nästan ett halvår av stillasittande. Jag firade och dansade tills jag inte orkade stå upp mer. En riktigt rolig kväll i gott sällskap. 

Imorse fick jag äntligen resultatet i patologin. Det blev en tia i slutbetyg! Ett lyckat slut på en lyckad tentaperiod. Nu när det har gått så bra börjar jag fundera på stipendium. Men ska jag ha en chans måste jag vara bland de nio bästa i min klass. Det kan vara att sikta lite för högt men det är välbehövt eftersom jag måste betala själv för mina sista två år här nere. Att få stipendiepengar hade löst många problem. 

Idag fick vi schemat inför denna terminen också. Jag har redan börjat planera så smått vilka böcker jag ska köpa när CSN kommer. Jag är lite orolig inför mikrobiologin. Jag var inte speciellt bra på det i tvåan och det får jag igen för nu. Jag ska försöka hitta en riktigt bra bok och läsa ikapp det jag missat nu under terminen. Jag skulle nog säga att det är ett av de ämnen jag verkligen ogillar att studera. Men det måste göras. 






Jag antar att det kommer vara som förra året då jag var i grupp 5 i alla kurser utöver semiologi (internal medicine) där jag var grupp 7. Det innebär långa dagar hela veckorna utom fredag. Men det hade jag väntat mig. Det ska bli kul att få starta på ett "rent blad" igen och få möjligheten att göra allt rätt från början. Få planera mina studier så att jag kan nå ännu bättre resultat nu i juli. 

Jag gillar verkligen att studera. Nu mer än någonsin. För varje år som går blir jag mer mån om att göra det bästa av min chans i livet. Ibland kan jag inte fatta att jag är så lyckligt lottad. Det fanns en tid när det såg väldigt mörkt ut. Jag försöker påminna mig själv varje dag om att vara tacksam och inte ta någonting för givet. 




1 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan

Jätte intressant blogg där man får följa huvet på en läkarstudent vilket kan vara en enorm och intressant info för oss alla där ute som är intresserade av plugga medicin i Rumänien. Om jag uppfattade det rätt så började du studera medicin 2007-08 men började inte läsa patologi förrens 2012-13 rätta mig ifall jag har fel läser ni patologi så sent i utbildningen.

Skicka en kommentar