Vad mörkt det blev

Ja nu har euforin lagt sig sedan i fredags och jag känner mig ganska uppgiven idag. Jag visste att mcs skulle bli jobbigt eftersom jag hade problem med informatiken som bara är en förkurs till mcs. Hela terminen har jag hängt med någorlunda bra så jag tänkte att det skulle gå bra nu när jag ska börja plugga på allvar inför tentan. Men icke. Idag gick jag upp 06 och skulle sätta tänderna i mcs, nu är klockan 22.00 och jag har lyckats lösa totalt fyra uppgifter av trettio på det övningsprov vi fått inför fredagen.

Sist jag kände mig så här uppgiven var som sagt när jag pluggade informatik. Jag vet inte hur många raseriutbrott jag fick. Hela väggen och soffan i den förra lägenheten blev helt missfärgade då jag i ren frustration slungade en yoghurtförpackning med full kraft rakt in i väggen. Skogsbärs-yoghurt är nog den sämsta typen av yoghurt man kan välja att kasta på en vägg. Soffa vägg och gardiner var helt nersmetade och väggen blev föralltid svagt lilaprickig.....

Idag bröt jag ihop totalt efter tio timmar av hundraprocentig fokus nästan utan framgång. Jag känner mig som en idiot. Det är så hemskt när man försöker och ger något sitt allt och så går det inte. Jag går bara rakt in i väggen gång på gång. Jag läser och räknar för livet men jag har minst sagt väldigt svårt för detta med statistik.


det är både statistikräkning med mean, mode, standard deviation osv, men vi läser också om olika medicinska studier och hur man kan tolka dem. Tex, är det en cohort study eller cross sectional. Analytical eller observational. Sätt att utvärdera och fastställa värdet i olika typer av studier kan man säga.

Jag känner mig väldigt orolig inför fredagen. Man kan ju inte annat än att försöka. Jag har aldrig haft problem med matten innan men nu börjar jag känna mig smått dum.

Här är några utdrag ifrån exempelprovet:

A. Compute the mean and standard deviation (SD) for the cranial perimeter expressed in cm. Explain in words what percentage of the studied sample is included between the limits mean ± 1 

B. A study has been performed in order to analyze the influence of tumor stadialization upon the survival of patients diagnosed with broncho-pulmonary cancer in 1995, in a group of patients from Oradea, who refused any treatment. The patients have been followed and their survival time, in days, has been recorded. The tumor stadialization has been coded 1 for advanced stages of the disease and 0 for less advanced stages. If the event (death by broncho-pulmonary cancer) has been reached, the censor variable has been coded 0, if, on the contrary, data was censored, the censor variable has been coded 1. The obtained data have been collected in file BD_S2(en).xls Specify:

a. the domain of clinical research (Description of a new health phenomenon; Evaluation of a diagnostic procedure; Evaluation of a therapeutic approach; Evaluation of a risk or prognostic factor)
b. the study type based on the researcher’s approach (Descriptive / Analytical)

Plot a Kaplan-Meyer graphic representation of patient survival for the two investigated tumor stadializations. Which group has a better survival-time? You wish to test whether there is a significant difference in patient survival-time among the two groups. Note the obtained p-value and the name of the statistical test you have used. Interpret this test result from a statistical point of view.


Idag känns det inte så roligt att studera medicin.






5 kommentarer:

Timbo sa...

Enda jag kan säga är...fy fan! Fick huvudvärk bara och läsa texten.
Kollat runt på youtube efter guider?

Alexandra sa...

Ja youtube är en gudagåva i dessa situationer. Det hjälper mig mycket speciellt med alla tutorials angående olika grafer i excel. Vi har dock väldigt strikta ramar när det gäller uppgifterna vi jobbar med så ofta är det svårt att hitta svaret på olika detaljfrågor. Känns lite som att simma i sand just nu men jag hoppas att det släpper nu i dagarna :)

76an sa...

Kämpa på! Du är min idol... Önskar så mycket att jag fick samma möjlighet som du och jag hade råd att åka ner till hösten. Tro på dig själv, inbilla dig att det är intressant så blir det lättare att plugga.

Blåklint sa...

Precis inbilla dig och lura hjärnan att det här är roligt att du tycker det är underbart kul innan du öppnar böckerna och kör med mantrat jag är bäst och jag kan allt jag vill , då kommer det att gå mycket bättre ;) ibland brukar det också vara så att gå ifrån ett tag och göra något annat en liten stund och sen börja om på nytt så att bitarna faller på plats så har ja gjort många gånger ! Satt med ett fysikproblem me fyra böcker paralellt för ett tag sen å hade så svårt för att lösa problemet , efter en paus två timmar senare sa det klick! Kan du inte fråga av de kursare som du började plugga me 2008 då? Ge inte upp ! Du e en förebild för mig me men det vet du!

Anonym sa...

vad är det du tycker är svårt med statistiken mer specifikt? Jag har läst en lite statistik, så jag kanske kan hjälpa till.

Skicka en kommentar