Sex dagar kvar av tentaperiod


Som ni ser är det helt olidligt varmt i Rumänien. Det är sämsta möjliga studieväder och jag håller på att smälta bort. Låg i solen och läste i någon timma igår och nu är jag halvt ihjälbränd. Jag saknar regnet!



Men snart är tvåan klar! Snart är sommarlovet igång och sedan börjar jag äntligen i trean! Men just nu känns det ganska långt bort. Jag har det lite jobbigt med epidemiologin och sista teoretiska tentan i mcs. Det är därför det inte har blivit så mycket uppdateringar på senaste. Den 26:e är allting klart och då har jag förhoppningsvis avklarat alla tentor och går vidare till trean utan en enda resttenta vilket skulle kännas skönt eftersom man måste klara alla tentor från alla år för att bli godkänd in till fyran sedan. I värsta fall failar jag någon av dessa två sista nu och får med mig dem in i trean men jag hoppas att all den studietid jag lägger ner ska löna sig.



Detta året har jag verkligen lärt mig mycket. Inte bara om det jag läst om utan jag har fått lära känna mig själv och fått hitta min studieteknik. Jag har experimenterat en del och på så vis hittat den studieteknik som passar mig allra bäst. Tänkte dela med mig av mina insikter då jag vet att det är en del studenter som följer bloggen:

1. Matvanor

Det tog lång tid för mig att inse att matvanor går hand i hand med hur mycket man orkar prestera med studierna. Jag mår som allra bäst och är absolut kvickast och klarast när jag kör på denna rutinen:

Frukost: Gröt. Det tar tid att vänja sig eftersom det är ganska tråkigt att äta. Men med lite rivet äpple nötter och kanel blir det helt okej. Och det är jättebilligt! Det jag gillar är att det mättar utan att lägga sig som en sten i magen. Så att jag fortfarande är pigg efter frukosten. Efter gröten dricker jag en actimel, tar en vitamax (vitamintillskott) och en kopp kaffe. Detta sätter igång mig som en elchock. Jag blir helt speedad och jag orkar plugga från kl 07.00 till 13.00 utan paus och utan att bli hungrig.

Lunch: Jag försöker äta lite kolhydrater runt 14.00. Oftast gör jag köttfärssås med alla grönsaker jag kan få tag i och blandar ner lite ris. Eller soppa med potatis. Jätteviktigt att få i sig lite kolhydrater här även om man ofta får en matkoma efter. Grönsaker i massor, ganska mycket kött och kolhydrater. Då orkar jag köra 14 till 19 passet.

Middag: Jag mår som bäst när jag äter min sista måltid kl 18.00 och sedan lägger mig vid 21-22. Då blir jag som allra piggast dagen efter och mår som bäst. Men det är svårt att vara disciplinerad med att inte äta något efter 18.00. Då kommer ju det förbannade sötsuget! Jag har bara två tips för det: Äpple (det är så tråkigt att äta men sötsuget är markant dämpat och ofta helt borta efter att man tvingat i sig ett äpple) väldigt mörk chocklad i liten mängd är väldigt nyttigt och stimulerar välmåendet. Jag försöker hålla mig till dessa två knepen under veckan sedan unnar jag mig lite på helgerna.

2. Träning.

Det är ganska lätt matematik. Ingen träning + mycket studier = fungerar inte. Nu har jag haft lite mer tid över än jag kommer ha i framtiden så jag har kunnat träna mycket. Men lagom är bäst vilket innebär en timmas träning där pulsen är hög och man svettas, minst en timma var tredje dag. Jag säger som jag sagt innan, jag blev en helt ny människa efter jag började röra på mig. Innan dess kände jag mig ganska dum ofta. Orkade inte tänka, plugget var så segt och jag orkade aldrig ta tag i saker. Nu är det tvärtom. Bara en sådan sak som att jag vaknar på morgonen och det första jag frågar mig själv är "vad kan jag göra bättre idag"? Viljan att göra bättre och att sikta högre har kommit med motion och bra matvanor. Så jag hoppas verkligen att alla tar tag i sig själva och tillåter sig att må bra. Man tillåter sig att njuta av livet när kroppen och hjärnan är i harmoni.

3. Disciplin

Detta är den svåraste punkten och den är väldigt beroende av de första två punkterna. Det är samma som jag sagt innan: Tunga studier kräver några timmars läsande om dagen under hela året. Minst! Jag har upptäckt att för mig är de bästa studietimmarna 06.00 till 14.00. Då sätter sig all information som superlim i huvudet. Jag behöver knappt läsa två gånger innan det sätter sig. Under tentaperioden när jag inte går i skolan kör jag så att jag läser så mycket jag bara kan från 06.00-14.00. Sedan repeterar jag det som jag strukit under som kändes svårt från 14-19. Sedan läser jag igenom allt utan att stanna upp från 19-22. Efter det är jag helt slut och jag är oftast i säng vid 21-22. Det viktigaste är detta: Läs igenom allt igen på morgonen. Bara skumma igenom allt igen utan att stanna upp direkt när man vaknat. Då stannar det kvar i huvudet. Det fungerar i alla fall för mig. Så har jag kört nu i en månad.


Detta är enkla tips men det har tagit mig tre år att verkligen följa dem. Så jag hoppas att de kan vara till hjälp eller inspirera andra.

Här är lite av det jag läser om just nu (på ett ungefär)





Jag ska försöka att inte klaga mer nu på hur tråkigt jag tycker detta är. Det är bara att tvinga sig igenom det. Snart är det över och då ska jag plugga intressanta ämnen hela sommaren så att jag är förberedd på trean. Då menar jag farmakologi, semiologi och patologisk fysiologi!



0 kommentarer:

Skicka en kommentar